Rickard
Urverk speldesign
Äh, jag är trött så nu kommer det en fånig fråga..
Hur ska en spelledare bete sig om rollpersonerna har brist på sömn? Är en färdighetssänkning i sin rätt, eller ska man öka fummelgränsen till 19-20?
Likadant om de är hungriga? Ska man "bestraffa" genom regler eller bara låta det vara?
Och även likadant om de är sjuka? Hur spelleder man sjukdom?
Behövs det verkligen grundegenskapssänkningar? Blir inte det för pilligt? Rollpersonerna antas ju vara något av extraordinära i DoD..? Orkar man ens bry sig?
Någon som använt sjukdomar som ett viktigt rollspelselement, typ farsoter?
Någon som använt trötthet eller hunger och lyckats med det? Alltså, inte fått spelarna att oroa sig över sin hälsa, snarare än att de gnäller över sina minus?
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som även tänkte föreslå rollspelande av sjukdomar eller hunger, men är för trött för att ta med det
Hur ska en spelledare bete sig om rollpersonerna har brist på sömn? Är en färdighetssänkning i sin rätt, eller ska man öka fummelgränsen till 19-20?
Likadant om de är hungriga? Ska man "bestraffa" genom regler eller bara låta det vara?
Och även likadant om de är sjuka? Hur spelleder man sjukdom?
Behövs det verkligen grundegenskapssänkningar? Blir inte det för pilligt? Rollpersonerna antas ju vara något av extraordinära i DoD..? Orkar man ens bry sig?
Någon som använt sjukdomar som ett viktigt rollspelselement, typ farsoter?
Någon som använt trötthet eller hunger och lyckats med det? Alltså, inte fått spelarna att oroa sig över sin hälsa, snarare än att de gnäller över sina minus?
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som även tänkte föreslå rollspelande av sjukdomar eller hunger, men är för trött för att ta med det