Nekromanti Trött och hungrig

Rickard

Urverk speldesign
Äh, jag är trött så nu kommer det en fånig fråga..

Hur ska en spelledare bete sig om rollpersonerna har brist på sömn? Är en färdighetssänkning i sin rätt, eller ska man öka fummelgränsen till 19-20?
Likadant om de är hungriga? Ska man "bestraffa" genom regler eller bara låta det vara?
Och även likadant om de är sjuka? Hur spelleder man sjukdom?

Behövs det verkligen grundegenskapssänkningar? Blir inte det för pilligt? Rollpersonerna antas ju vara något av extraordinära i DoD..? Orkar man ens bry sig?

Någon som använt sjukdomar som ett viktigt rollspelselement, typ farsoter?
Någon som använt trötthet eller hunger och lyckats med det? Alltså, inte fått spelarna att oroa sig över sin hälsa, snarare än att de gnäller över sina minus?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som även tänkte föreslå rollspelande av sjukdomar eller hunger, men är för trött för att ta med det

Troberg

Sinister eater
Enkelt svar på en svår fråga.

Gör som jag gör med skräck. Säg till spelarna att om de spelar skrämda så tar du inte fram skräcktabellen. De är oftast så rädda för skräcktabellen att de går mycket längre än vad tabellen gör, så långt att skräcken börjar krypa över från karaktären till spelaren, vilket är precis vad man vill uppnå.

Samma sak funkar antagligen här. Hitta på några riktigt elaka regler. Säg till spelarna att om de spelar trötta/sjuka/hungriga så stuntar du i reglerna. Det borde funka fint.

Och om de ska spela hungriga så ta för gräsklipparens skull bort tilltugget från spelbordet, det är svårt att spela hungrig om man käkar chips tills man mår illa...

Eksem

Champion
Äh, jag har inget särskilt att komma med, har alltid spelat DoD med för hög detaljnivå för att bry mig om mat och sjukdomar. Men jag tyckte att grejjen med att öka fummelrisken vid sömnbrist var en asbra idé. Lätt att hålla i huvudet och roligt att använda.

Johan K

Gammal & dryg
Hemmm, skull nog göra som så att jag sänkte fummelgränsen ju tröttare man blir. Man blir ju funmmligare & fummligare ju längre tiden går...
Det är ju bara att gå till sig själv, har varit vaken typ 30 timmar & i slutetn så hade man inte många siffror rätt.... :gremgrin:

När det gäller sjuka så tror jag nog åxå på nån form av sänkning av Fv:et.. Man är ju inte Mr 100% när man är sjuk & krasslig..

jbergman

Veteran
Är en färdighetssänkning i sin rätt, eller ska man öka fummelgränsen till 19-20?

Sånt här pill tror jag är mycket upp till hur spelledaren brukar hantera liknande situationer. Det skulle t ex aldrig falla mig in att modifiera fummelgränsen, eftersom jag låter alla modifikationer vara direkt på färdighetsvärdet. Med tanke på hur husregelberoende DoD är så är det nog svårt att nå någon slags konsensus om dylika detaljer.

Behövs det verkligen grundegenskapssänkningar? Blir inte det för pilligt? Rollpersonerna antas ju vara något av extraordinära i DoD..? Orkar man ens bry sig?

Tja, normalt skulle jag inte bry mig, men ibland planerar jag äventyr just så att de skall bli fysiskt påfrestande genom exempelvis hunger, sömnbrist etc, och då kan det bli intressant att komma fram till lämpliga modifikationer. Som exempel kan nämnas att jag aldrig hade brytt mig om hur länge man klarade sig utan mat och vatten i DoD tills jag konstruerade en situation där det faktiskt fanns en risk för att rollpersonerna svalt ihjäl.

Som jag ser det så bör man strunta i negativa effekter om man kör någorlunda episkt, men om man vill ta ned spelarna till jorden så är det lätt att slänga på en minusmodifikation om rollpersonerna har varit utan mat, svultit eller är drabbade av en sjukdom.

Som sagt, situationen avgör hur pillig man bör vara.

/Jakob

Krille

Super Moderator
"Hur ska en spelledare bete sig om rollpersonerna har brist på sömn?"

Ska och ska. När det gäller regeleffekter så kommer jag billigt undan - i och med att jag oftast använder Västmark så brukar jag slänga på figurerna egenskaperna Sömnbrist eller Hunger till lämpligt värde. Det är fantastiskt vad trevligt Västmarks egenskaper är ur den synvinkeln...

...nå, nog med självgott beröm och reklam nu! Till saken!

Sömnbrist skulle man kunna åtgärda med en lämplig negativ modifikation på slag. Rent generellt, säg -5 på CL. Efter en tid kan man kräva ett slag för PSY eller FYS (välj det lägsta) för att rollpersonen inte ska somna. Kaffe eller motsvarande stimulantia funkar högst tillfälligt och slår tillbaka dubbelt efteråt - efter att ruset klingat av så får man ytterligare -1 på CL per slag. Kumulativt, förstås. Efter en viss tid börjar rollpersonen hallucinera hejdlöst. Det är då spelledaren börjar beskriva allehanda skumma fenomen.

Hunger är inte så skoj det heller. Efter några dagar så skulle jag börja sänka FYS och därmed KP i lagom takt, och ge negativa modifikationer på CL för att simulera hur kroppen går in i svältläge.

Sjukdom, slutligen: utöver alla otäcka rent kroppsliga effekter, som till exempel feber, kraftlöshet, smärtor, hosta et cetera, så finner jag det bäst att skippa den spelaren. Han är ändå bara vagt medveten om vad som händer och inte särskilt förmögen att göra något åt saken.

Jag har använt sömnbrist en gång, hunger ett par gånger (överlevnad är skoj!) och sjukdom ett par gånger. Sömnbristen ledde till att spelarna började bygga någon form av rutin för att de skulle få nån nattsömn, och sedan gick det över till "vi gör det vanliga", det vill säga den nattsömn som alla förväntas få. Jag har tangerat behovet ett par gånger sedan dess, huvudsakligen i krigs-SF, där rollpersonerna försöker få någon sömn i fält bakom fiendens linjer och med farliga uppdrag på spel. De har liksom alltid nått den gräns då de inser att vidare vakenhet sätter uppdraget i fara, och tvingat sig att ta lite vila.

Hunger har jag använt i överlevnadsscenarier, aldrig i DoD, men väl i olika SF-scenarier och i Mutant. Och som sagt var, överlevnad är skoj.

Sjukdom, slutligen... som sagt var, sjuka rollpersoner får lämpligen vila utanför ståryn ett tag. Sjuka spelledarpersoner har dock varit kul att använda, inklusive ett par otäcka hanta- och ebola-liknande virus. Biofara nivå 4 är skitskoj!

Troberg

Sinister eater
Ska och ska. När det gäller regeleffekter så kommer jag billigt undan - i och med att jag oftast använder Västmark så brukar jag slänga på figurerna egenskaperna Sömnbrist eller Hunger till lämpligt värde. Det är fantastiskt vad trevligt Västmarks egenskaper är ur den synvinkeln...
Om jag då ska vara djävulens advokat här så skulle jag säga att det bara är ett annat sätt att lasta över det på spelledaren. Har du inga regler kopplade till effekterna av de egenskaperna så är det ändå upp till spelledaren. Egenskaperna blir bara en formaliserad notation, men det finns inga regler som opererar på notationen.

Med andra ord kan man säga att det motsvara ett programspråk utan kompilator/interpretator. Det går att tolka, men det måste göras av en människa.

Så, om du har för avsikt att göra regler för det så är du på rätt väg, men än så länge sitter du bara vid köksbordet och ritar ett streck på kartan, du har inte ens tagit första steget längs vägen.

Krille

Super Moderator
"Har du inga regler kopplade till effekterna av de egenskaperna så är det ändå upp till spelledaren. Egenskaperna blir bara en formaliserad notation, men det finns inga regler som opererar på notationen."

Åjodå. Det finns den generella effekten "använd den egenskap som används bäst" som alla nya egenskaper ärver från superklassen "egenskaper".

Troberg

Sinister eater
Åjodå. Det finns den generella effekten "använd den egenskap som används bäst" som alla nya egenskaper ärver från superklassen "egenskaper".
Och rent praktiskt, hur hanterar du det när man har Trött +2 och försöker slå ett troll eller försöker hålla sig vaken genom 'Pearl Harbour' utifrån den regeln?

Krille

Super Moderator
"Och rent praktiskt, hur hanterar du det när man har Trött +2 och försöker slå ett troll eller försöker hålla sig vaken genom 'Pearl Harbour' utifrån den regeln?"

Trött borde förmodligen vara -2, inte +2, eftersom det är en dålig egenskap. Och vad som hände skulle vara att figuren får använda egenskapen Trött -2 istället för Stark +3, Kvick +2 eller vilken annan egenskap de skulle kunna använda. Det vill säga, istället för för 1T10+3+färdighet så blir det 1T10-2+färdighet.

Troberg

Sinister eater
Trött borde förmodligen vara -2, inte +2, eftersom det är en dålig egenskap.
OK, my mistake. Fast ibland är det bra att vara trött.

Och vad som hände skulle vara att figuren får använda egenskapen Trött -2 istället för Stark +3, Kvick +2 eller vilken annan egenskap de skulle kunna använda. Det vill säga, istället för för 1T10+3+färdighet så blir det 1T10-2+färdighet.
Så Storstarke med Jättestark +10 och Pytteynk med Ultraklen -10 blir helt plötsligt lika starka om de blir trötta (och Pytteynk blir dessutom starkare)?

Krille

Super Moderator
Re: Trött och hungrig (OT)

"OK, my mistake. Fast ibland är det bra att vara trött."

Som till exempel "inte ikväll, älskling, jag har huvudvärk" ur Övertalningssynpunkt? :gremwink: Då vänder man på egenskapen.

"Så Storstarke med Jättestark +10 och Pytteynk med Ultraklen -10 blir helt plötsligt lika starka om de blir trötta (och Pytteynk blir dessutom starkare)?"

Det beror på om det passar bättre (ur dramatisk synvinkel) att använda egenskapen Trött än Jättestark eller Ultraklen. Det är väl inte helt realistiskt, men det är dramatiskt.

Har du fler frågor om Västmark så föreslår jag att du laddar ner spelet och läser det (eller ännu hellre köper det - vi har ju ett speciellt erbjudande så att vi bjuder på frakten), och sedan tar frågorna på Rävsvans-forumet, för här är de OT:

Foggmock

Myrmidon
Re: Trött och hungrig [OT]

Fast ibland är det bra att vara trött.

Ja, är man riktig nitpickare ska man såklart slå för om man lyckas somna, och då kommer du ha bonus utav din Trött -2 i form av en Trött +2.

Så Storstarke med Jättestark +10 och Pytteynk med Ultraklen -10 blir helt plötsligt lika starka om de blir trötta

..Om vi istället utgår ifrån att gubbarna har Stark +4 och Svag -4 eftersom det bara är två egenskaper vad jag kan minnas som går över 4 (Berest och Prästvigd) och sen sätter in det i ett kontext. Ska du lyfta bort ett vält bord från en skadad kamrat? Styrka är mer passande än trött. Ska du kötta till nån i huvudet med en klubba? Om man då tycker att styrka är en viktigare del i en strid så går den före Trött. (för min egen del håller jag på att det endast höjer uthålligheten i armen när man vevar runt sin stålbit och evetuellt håller upp en sköld och skulle alltså använda Trött -2).

Om vi tar ett annat exempel, Klipsk +4 och Dum -4, och båda är också Trötta -2. Sen ska de lira schack mot varandra. DÅ blir det ett problem. Särskilt om båda i vanliga fall är lika duktiga på färdigheten Schack (inte så stor risk, är man puckad har man ingen lust att lägga bort en 6-färdighet för att få ynka 2 i positiv differens när man spelar sen). Om vi då utgår ifrån att den smarta har högre färdighetsvärde än den dumma så ska båda använda Trött -2. Den smarta är trött och benägen att göra misstag, men bör ändå slå den dumma på erfarenhet.

Personligen har jag funderat på att modda enligt följande: Klipsk +4 blir klipsk +2 och används som vanligt om man har Trött -2 emedan Dum -4 blir -6 och används på samma sätt. Om man använder Stark +4 i strid i vanliga fall så blir den bara +2 om man är Trött -2. Tillfälliga negativa egenskaper (som skador och sådant) modiferar alltså alla befintliga egenskaper istället för att ersätta dem. På så vis kan man använda alla sina gamla egenskaper men kommer vara betydligt sämre.

Troberg

Sinister eater
Re: Trött och hungrig (OT)

Som till exempel "inte ikväll, älskling, jag har huvudvärk" ur Övertalningssynpunkt?
Vet inte, har inte hänt mig så jag kan inte relatera till det.

Jag tänkte mer på sådant som att kunna blåsa några Z på ett flygplan på en långflygning fullastad med skrikiga ungar.

Har du fler frågor om Västmark så föreslår jag att du laddar ner spelet och läser det (eller ännu hellre köper det - vi har ju ett speciellt erbjudande så att vi bjuder på frakten), och sedan tar frågorna på Rävsvans-forumet, för här är de OT:
Jag ville mer belysa svårigheterna i det än att reda ut Västmark.

Västmark har jag redan bestämt mig för att köpa, men har för närvarande två bilar på service (och en reparation som är utförd som jag fortfarande inte fått besked om vad den ska kosta) samt bilprovning om en månad, så jag ligger lågt med utgifterna. Ibland bara hatar man bilar...