Nekromanti Trött på att betala för betaversioner av spel...

Krille

Super Moderator
En sak till: tryckta böcker tar slut.

Dels är det snordyrt att trycka nya böcker. Eftersom försäljningskurvan är i svansen blir det dessutom en stor klase hyllvärmare som kostar lagerkostnad och binder kapital i tryckta böcker.

Med en nyutgåva får man möjlighet att komma tillbaka till puckeln i början av utgivningskurvan. Då blir det mycket lättare att finansiera trycket. Nackdelen är att man behöver ha något nytt, annars kommer man inte tillbaka till puckeln, då det inte är någon mening med att köpa en bok som är nästan likadan som den första. Därmed är en klase revisioner av värld och/eller regler ett måste om man väljer den här vägen.

Jag förstår om man får intrycket att spelet inte var klart eller nog speltestat när det kommer en nyutgåva, men det är för det mesta ett falskt intryck. Den nya utgåvan är precis lika klar som den gamla. Oftast handlar det bara om att boken är slut och man måste revidera boken för att man ska få nyförsäljning nog för att bekosta trycket, och då passar man på att ta tillvara idéer och feedback som man har fått sedan första utgåvan.

---

"Men, kan man inte ge ut PDFer eller e-bok, eller använda print-on-demand när boken tar slut" hör jag vän av ordning fråga.

Njäaä... det kan man väl, men då är man kvar i svansförsäljning. Båda har dessutom sina egna specifika problem – print-on-demand har hög exemplarkostnad, PDF/e-bok är apparat- och batteriberoende, har inte lika lång räckvidd eftersom krank-typkonsumenter är lite mer undantag än bok-konsumenter, det finns gränssnittsproblem etc.

"Men, kan man inte ge ut andra nya saker och leva på det" fortsätter vän av ordning att fråga, "och låta grundboken vara kvar i svansen."

Njäaä... det kan man väl, men faktum är att grundböcker säljer, men tillbehör säljer mindre. Och eftersom de säljer mindre är det svårare att få dem att bära sig. Faktum är att tillbehör mer är marknadsföring för grundboken än produkter i sig.

---

Oavsett vilken väg man väljer så finns det en klase för- och nackdelar med varje. PoD ger högre exemplarkostnad, men man kan "svansa" i all evighet. E-bok tar bort exemplarkostnaden helt men ger andra problem. Nyutgåva ger nyförsäljningspuckel, men bara om man reviderar boken. Nytryck ger tillgänglighet men binder upp en massa pengar under lång tid. Alla de här egenskaperna måste vägas mot varandra när man väljer hur man ska hantera situationen när boken tar slut.

Arfert

Facit
Vill man få ner priset på böckerna, som jag (billiga rollspel åt folket!) så är print-on-demand rätt värdo. Se Krilles inlägg ovan.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har alltid inbillat mig att en reprint blir mycket billigarare än när man gör första tryckningen. På nått sätt har jag väl föreställt mig att då är allt förarbete avklarat en gång redan så nu behöver man bara betala den faktiska kostnaden för material och trycktid och sånt.

Har detta alltså varit en total villfarelse från min sida?

Krille

Super Moderator
Rymdhamster;n191997 said:
Jag har alltid inbillat mig att en reprint blir mycket billigarare än när man gör första tryckningen. På nått sätt har jag väl föreställt mig att då är allt förarbete avklarat en gång redan så nu behöver man bara betala den faktiska kostnaden för material och trycktid och sånt.

Det stämde en gång i tiden, eftersom plåt-tryckplåtar var skitdyra att göra, så man ville verkligen inte göra nya, utan lade de gamla i lager. Det var mycket billigare att hämta fram de gamla plåtarna från lagret och skrapa bort upplagesiffror på titelbladets baksida än att göra nya plåtar.

Nuförtiden har man CTF och CTP (computer to film respektive computer to plate), som gör det mycket billigare att göra tryckplåtar. Fan vet om man ens sparar på tryckplåtar längre – det är inte värt det, helt enkelt. Så uppstartskostnaden för en helt ny reviderad nyupplaga skiljer sig inte så mycket – om ens alls – från att göra ett nytryck av den gamla.

Det är klart, att skapa den där filen som man skickar till tryckeriet kostar ju en massa tid, men de flesta av oss gör ju det här på hobbybasis gratis på vår fritid. Undantaget är väl folket på Paizo och WotC, men resten av oss tar ju inte betalt för tiden.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Krille;n192000 said:
Det stämde en gång i tiden, eftersom plåt-tryckplåtar var skitdyra att göra, så man ville verkligen inte göra nya, utan lade de gamla i lager. Det var mycket billigare att hämta fram de gamla plåtarna från lagret och skrapa bort upplagesiffror på titelbladets baksida än att göra nya plåtar.

Nuförtiden har man CTF och CTP (computer to film respektive computer to plate), som gör det mycket billigare att göra tryckplåtar. Fan vet om man ens sparar på tryckplåtar längre – det är inte värt det, helt enkelt. Så uppstartskostnaden för en helt ny reviderad nyupplaga skiljer sig inte så mycket – om ens alls – från att göra ett nytryck av den gamla.
Ah okej, så nu är det typ billigare överlag men tryckkostnaden förändras inte särskilt oavsett vad man gör?

Krille

Super Moderator
Rymdhamster;n192001 said:
Ah okej, så nu är det typ billigare överlag men tryckkostnaden förändras inte särskilt oavsett vad man gör?
Precis.

Undantaget är ungefär om man trycker något med så hög upplaga att old-style plåt-tryckplåtar fortfarande är det är det mest ekonomiska, men det är väl typ bara nya Harry Potter-böcker som kommer upp i de upplagorna, och definitivt inte rollspel.

CapnZapp

Myrmidon
McKatla;n191903 said:
[h=2]Trött på att betala för betaversioner av spel...[/h]
Lösning: vänta ett år efter släpp innan du handlar. Problem solved.

Arfert

Facit
Rymdhamster;n191997 said:

Krille har redan förklarat det bra. Det finns egentligen bara ett enkelt sätt att få ner styckpriset, och det är att trycka så många så många böcker som möjligt på samma gång.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert;n192071 said:
Krille har redan förklarat det bra. Det finns egentligen bara ett enkelt sätt att få ner styckpriset, och det är att trycka så många så många böcker som möjligt på samma gång.
Japp. Det blir alltid en avvägning; hur många tror man att man kommer att kunna sälja? Hur länge tror man att man kommer att kunna stå ut med att ha boken i hyllorna efter att man börjat hitta stavfel och småmissar? Hur många har man ens möjlighet att trycka upp? Hur mycket orkar man prata med tryckerier?

För egen del har ju POD varit den lösning jag trivts bäst med - jag har inte behövt ligga ute med en massa pengar, jag slipper prata med folk*, när som helst kan jag få ut en ny version antingen genom att skicka ett snällt mail till Publit eller genom att pensionera den gamla och betala nån femhundring för den nya... Men det blir jämförelsevis dyra böcker per styck och marginalerna små eller obefintliga.

Fria Ligan har snackat om möjligheten att göra "riktigt" tryck av nån av mina framtida produkter, men det blir ju isåfall något de får sköta. Jag får kallsvett och lätt ångest bara av tanken på att prata med tryckerier... Det var illa nog när jag hade More than Human på Vulkan...

* antagligen det viktigaste just för mig. Jag avskyr att prata med folk, framför allt i telefon.

Caligo

Swashbuckler
Krille;n192000 said:

Det är klart, att skapa den där filen som man skickar till tryckeriet kostar ju en massa tid, men de flesta av oss gör ju det här på hobbybasis gratis på vår fritid. Undantaget är väl folket på Paizo och WotC, men resten av oss tar ju inte betalt för tiden.
Hrmm. Lite faktamissar? "CTF" används alltså inte längre. Förut körde man ut film som man sedan gjorde tryckplåtar av. Nu kör man CTP -alltså direkt till tryckplåtar.
Samt: om man är en duktig layoutare tar tryck-PDFen man skickar till tryckeriet inte nödvändigtvis så mycket extra tid.

Caligo

Swashbuckler
Och plåtkostnader är fortfarande en rätt stor del av tryckkostnaden för en mindre upplaga i fyrfärg - så visst kan man fråga tryckeriet om de kan spara plåtarna.