Nekromanti Trött på män i fantasy

Übereil

Swashbuckler
Recca said:
Übereil said:
Recca said:
Jag gör en sökning på Covenant, jag vet inte vad jag letar efter, kan du specificera?
There you are.

Übereil
Det lät ju som spännande läsning men ingenstans framgick det som jag eftersöker...
Nä, den bryter mot en massa andra fantasynormer men just könsnormerna är typ som våra, från vad jag minns (orkade aldrig mer än halva första boken).

Übereil

Recca

Femme Fatale
Ond bråd död said:
Jag har faktiskt orkat läsa hela den serien trots att den är seriöst tuung, men kan ändå inte säga riktigt hur könsmaktsordningen ser ut. Den är så pass absurd och drömsk att man inte riktigt får något grepp om någon av personerna han möter. Antagligen är den som vanligt dock.
Zimith sa "den här är jättesvår men ska vara en av de bästa fantasy-serierna om man klarar av den" så då var jag tvungen att ge mig på det. :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Arfert said:
Läs The Left Hand of Darkness av Ursula K Leguin. Finns även på svenska, Mörkrets vänstra hand. SF som är lite som fantasy (precis som Gene Wolf). Och annorlunda.
Till detta ska Övärlden nämnas.

"Hjälten" är en man i första boken, men sen finns det andra tankar om världen som inte känns så fantasynormalt, så att säga. Visst är det inte på samma nivå som hennes Left Hand of Darkness, men Övärlden måste läsas, om man inte redan gjort det. Om man redan läst den måste man läsa om den.

Till Recca:

Jag tror jag att särskilt bok 2, 4 och 5 är av intresse. Övärlden, av Ursula K. LeGuin.

Bättre än Sagan om Ringen. Bättre än allt.

/Magnus

Recca

Femme Fatale
Magnus Seter said:
Arfert said:
Läs The Left Hand of Darkness av Ursula K Leguin. Finns även på svenska, Mörkrets vänstra hand. SF som är lite som fantasy (precis som Gene Wolf). Och annorlunda.
Till detta ska Övärlden nämnas.

"Hjälten" är en man i första boken, men sen finns det andra tankar om världen som inte känns så fantasynormalt, så att säga. Visst är det inte på samma nivå som hennes Left Hand of Darkness, men Övärlden måste läsas, om man inte redan gjort det. Om man redan läst den måste man läsa om den.

Till Recca:

Jag tror jag att särskilt bok 2, 4 och 5 är av intresse. Övärlden, av Ursula K. LeGuin.

Bättre än Sagan om Ringen. Bättre än allt.

/Magnus
Min mamma läste första för mig när jag var liten. :gremsmile:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag tipsar om Elizabeth Lynns Tornor-serie: Northern Girl, Dancers of Arun, m.fl. Annorlunda syn på kön.

Recca

Femme Fatale
Mekanurg said:
Jag tipsar om Elizabeth Lynns Tornor-serie: Northern Girl, Dancers of Arun, m.fl. Annorlunda syn på kön.
Cool.

Jag måste bokmärka den här tråden tror jag.

chrull

Stockholm Kartell
Recca said:
Troberg said:
Covenant-böckerna? Witchworld? Gor (OK, det kanske inte är vad du letar efter, men definitivt en annan könsmaktordning än rådande...)? I stort sett all fantasy av Storm Constantine? Ronja Rövardotter?
Jag gör en sökning på Covenant, jag vet inte vad jag letar efter, kan du specificera?
Trigger/Spoilervarning för början på covenant-böckerna:
Covenant-böckerna öppnar med att "hjälten"/huvudpersonen våldtar en ung kvinna.

Kanske inte vad du är ute efter.

Robban

Hero
Tony.M.Meijer said:
The Handmaid's Tale av Margaret Atwood
Jag läste den boken (eller lyssnade, då jag lyssnar på böcker på jobbet) alldeles nyligen, och den är fantastisk och ganska (läs: väldigt) jobbig, och uppläserskan gör ett amazing job, som bara tangeras av uppläsaren till Frankenstein eller The Hunchback of Notre Dame.

Arfert

Facit
Robban said:
Tony.M.Meijer said:
The Handmaid's Tale av Margaret Atwood
Jag läste den boken (eller lyssnade, då jag lyssnar på böcker på jobbet) alldeles nyligen, och den är fantastisk och ganska (läs: väldigt) jobbig, och uppläserskan gör ett amazing job, som bara tangeras av uppläsaren till Frankenstein eller The Hunchback of Notre Dame.
könsmaktsordning i den boken är dock väldigt mycket "ett kristet amerikanskt saudiarabien med talibaner", typ.

Recca

Femme Fatale
弾幕 said:
Recca said:
Troberg said:
Covenant-böckerna? Witchworld? Gor (OK, det kanske inte är vad du letar efter, men definitivt en annan könsmaktordning än rådande...)? I stort sett all fantasy av Storm Constantine? Ronja Rövardotter?
Trigger/Spoilervarning för början på covenant-böckerna:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Covenant-böckerna öppnar med att "hjälten"/huvudpersonen våldtar en ung kvinna.
</div>

Kanske inte vad du är ute efter. </div></div>
Så mycket läste jag mig till på wiki-sidan. Våldtäkter sker ju i verkligheten, jag skyr inte realism utan min kritik av förekomsten av våldtäkt skulle grunda sig på hur det framställdes.

Robban

Hero
Jag tycker att Covenant-böckerna, tillsammans med The Fionavar Tapestry är de fantasyböcker som hanterat våldtäkt på ett bra sätt, till skillnad från en del andra serier (som jag inte kan sätta fingret på just nu, men som jag vet jag tänkte "det här var ju urdåligt skrivet, vem tänker så?" när jag läste dem).

Ymir

Liten kantbaron
Du behöver läsa Kushiel's Dart med uppföljare. Dess setting utgår från en queer bdsm-bög-samhällsordning, more or less. Also, POV-karaktären är kvinna, och uppfriskande i termer av fantasy-epos-hjältar såtillvida att hon är helt oförmögen att slåss, men fortfarande inte ett våp. Den roliga dynamiken mellan henne och mer fightkapabla karaktär är en av grejerna som gör serien riktigt läsvärd (dess höga queer-kvot är givetvis en annan).

Ymir

Liten kantbaron
Våldtäkten i Fionavar Tapestry kvalar väl också in som typ den grymmaste och mest utstuderade i fantasylitteraturen genom tiderna...

i ljuset av detta, skulle jag säga, är den inte särdeles väl hanterad imo, i det att det känns som att den slätas över lite väl hastigt och mest är en ursäkt för att #1: etablera ondingen som ond (and how!, förvisso), #2: ge tjejen en Magical Pregnancy... men som vanligt knyter GG Kay ihop tråden extremt väl på slutet i det att
skurken genom att avla ett barn på jorden gjort sig till en del av världsväven och därmed sårbar, vilket han inte var förr
.

As Covenant-böckerna och våldtäkt goes kan man även notera ett tydligt mönster vid läsning av samme författares scifi-epos, The Gap, där mer eller mindre hela första boken är en orgie i mind-control-övergrepp...någon på tvtropes föreslog en "what the hell author?"-trope dedikerad åt Stephen Donaldson...

Robban

Hero
Ymir said:
i ljuset av detta, skulle jag säga, är den inte särdeles väl hanterad imo, i det att det känns som att den slätas över lite väl hastigt och mest är en ursäkt för att
Du kan nog ha rätt i det, jag läste serien nån gång på 90-talet och minns bara att den påverkade mig väldigt mycket då. Kanske skulle ta och läsa om den nu när man är "vuxen"...

Ymir

Liten kantbaron
Du kan nog ha rätt i det, jag läste serien nån gång på 90-talet och minns bara att den påverkade mig väldigt mycket då. Kanske skulle ta och läsa om den nu när man är "vuxen"...
alltså, rent dramatiskt sett är idén briljant i sin sadism
(alltså, att ondingen våldtar henne i en illusion av hennes flickrum i skepnad av alla män hon någonsin känt samtidigt som han droppar sitt frätande blod på henne)
, men det klingar liksom lite tomt när det hela ägnas ungefär tre rader, och offrets psykologi efteråt får i princip inget fokus alls, utan allt läggs på den konstiga och krystade Guinevere-plotten runt henne.

Fionavar Tapestry har väl inte åldrats jätteväl, allt sammantaget, men den har en del riktigt bra idéer och den ondaste fantasyondingen någonsin...
(bäst är hur han utan alvernas vetskap placerat en själaslukande Midgårdsorm mitt i farleden till pseudo-Valinor, så alla alver som åkt västerut de senaste seklerna har fått sina själar uppätna istället för att dansa på ängarna i de odödliga landen...).

God45

#PrayersForBahakan
Storm Constantine?
Vill du läsa en bok där män blir infekterade av ett virus som gör dem till hermafroditer med syra skjutande blomster penisar och alla kvinnor dör ut go right ahead...

Möller

Hubert Hortlax
Johanne Hildebrant har skrivit triologin Sagan om Valhalla. Om jag förstått det rätt handlar de böckerna (delvis) om ett äldre, matriarkalt samhälle som trängs undan av ett invaderande patriarkalt dito. Svensk bronsåldersfantasy.

Jag vet inte om de är läsvärda dock, har inte läst dem själv.

Arfert

Facit
Läste den första.. var väl på samma nivå som någon av de sämre "Grottbjörnens folk"-böckerna. Gick att läsa med en viss behållning, men inte så mycket mer. Sen är det ju fantasy, inte historiska böcker. Bör man veta. Vet inte om J.H. hävdat att de är historiska eller inte.