Nekromanti Tråden för frågor angående Eon IV

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Hejsan Deckard,

Konverteringsreglerna har vi knappt hunnit börja med än men dessa kommer vi att lägga ut publikt på PDF. Förhoppningsvis kan vi få ut det allra mest grundläggande lite tidigare och sedan bygga på allt eftersom.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Kaigon;n28156 said:
Hejsan Deckard,

Konverteringsreglerna har vi knappt hunnit börja med än men dessa kommer vi att lägga ut publikt på PDF. Förhoppningsvis kan vi få ut det allra mest grundläggande lite tidigare och sedan bygga på allt eftersom.

Hallå,

jag vill inte stressa er på Helmgast då ni redan är i ett pressat läge; det är bra att veta att dessa är på gång, men medans vi väntar kanske vi fans kan hjälpas åt med en tillfällig lösning. Förslag?
RasmusL said:
Eon III med settingmaterial från Eon IV? ;)
Deckard said:
Några andra mer seriösa förslag?
RasmusL said:
Det är väl ungefär så seriöst och realistiskt det blir? Jag förstår vad du menar, att sätta ihop en egen version av konverteringen, men spelen är i mina ögon tillräckligt olika för att det ska se avskräckande ut. Kan ni inte återskapa era karaktärer i det nya systemet efter bästa förmåga och sedan applicera erfarenhet i den utsträckning som känns rimligt? Det blir kanske inte exakt men om alla får samma förutsättningar så blir det ju rättvist.
Deckard said:
Det är exakt det vi försöker göra, och det är därför jag frågar om tips. Har du några tips på hur man gör detta? Hur har du gjort detta? Höftar du hela vägen eller översätter du ett färdighetsvärde på typ 15 till 4 tärningar eller liknande?
RasmusL said:
Nu har jag ju inte gjort det här så jag kan inte svära på att resultatet blir bra men jag skulle inte ens försöka översätta färdighetsvärdena. Istället skulle jag skapa en ny karaktär från scratch och försöka, med de medel som ges, att göra något som är så likt som möjligt. Därefter kan en rimlig mängd erfarenhet och förbättringsslag göras.
RasmusL said:
Jag skulle välja detta alternativ då det ger minst mängd tråkigt jobb (att göra en ny karaktär i det här nya och spännande systemet känns mer som ett nöje än en belastning!).
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Argh. Nitläder är fortfarande med. *tuggar fradga*

Att saker blir lite sena rör mig inte i ryggen (Jag väntar fortfarande på mitt Western IV) men för det idiotiska nitlädrets skull ska jag brandbomba Helmgasts mopeder!

Bara så att vi alla är på det klara med vad som egentligen är viktigt att nerdrage:a över.

/Joel
RasmusL said:
Kan man inte tolka det som typ Visbyharnesk om man vill ha en historisk förlaga?
Big Marco said:
Nitlädret är med bara för din skull. ;-)
Pendragon said:
RasmusL: Visbyharnesk har plåtar och är snarare lamellpansar typ.

Big Marco: Din moped är nu högst på listan!
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Då är frågan var man ska rapportera missar, för man skulle väl kunna göra det innan det kom på tryck?

/Luna Lovegood
avatarex said:
I väntan på en weblösning kan ni maila till: anton (snabel-a) helmgast.se. Om ni kan och vill, läs gärna igenom så mycket ni orkar först och skicka korret sen så slipper det bli uppdelat i massa småmail.
Big Marco said:
Vi skulle uppskatta ett format för feedback liknande (så blir det enklare för oss att hantera dubletter):
"Sid#, Stycke, Vad som är fel, Hur det bör rättas (om inte det är självklart/tydligt mtp felet)"

Hypotetiskt Exempel:
Sidan 1002, Stycke 3, Teknikalverna har inte PDF-skapande som färdighet i mallen, De borde ha den.
Snow said:
Överlag känner jag att ordning på kapitel och tabeller är lite konstig när man ska skapa rollperson. Först bläddra framåt för att slå på Jargientabellen. Sen bläddra bakåt för ras. Sen bak igen för miljö. Sen framåt.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Det är mitt uppdrag att fixa konverteringsregler, men jag har haft fullt upp med att planera bröllop och så i lördags gifta mig! Riktigt fint och fyllt av känslor. Min rollspelsgrupp Shaguliterna (helmgasten Kaigon med flera) höll tal och ursäktade att rollspelet tar så mycket tid =)

Hursomhelst, lite konverteringsregler kan ni få i väntan på att jag sätter ihop något snyggt:
Färdighetschans Eon I-II-IIIFärdighetstärningar, Eon IV
52T6
62T6
72T6
82T6
92T6+1
102T6+2
112T6+3
123T6
133T6+1
143T6+2
153T6+3
164T6
174T6+1
184T6+2
194T6+3
205T6
215T6+1
225T6+2
235T6+3
246T6
Svårighet Eon I-II-IIISvårighet Eon IV
Ob1T6Lyckas automatiskt!
Ob2T66
Ob3T610
Ob4T614
Ob5T618
Ob6T622
Ob7T626
Luna Lovegood said:
WhiteWolf said:
Åh, tack för detta!
WhiteWolf said:
Varför skiljer sig tabellerna åt?
Krille said:
För att när HTML renderas utan specifika värden på cellstorlekar så får en tabell så mycket plats som den behöver och fönstret medger, inte så mycket som är snyggt.
AnVili said:
Vad händer med specialiseringar? Kan man räkna med dom på något sätt? Eller kan man lägga in expertiser för sånt?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Är jag blind? Sitter och bygger en testkaraktär, men när jag ska fördela attributtärningar utöver de man får för ras kan jag inte hitta hur det funkar. Ur exemplet kan jag räkna baklänges att man får 10T6 att fördela, men finns nån gräns i hur många man kan lägga på ett attribut? Kan jag dela en tärning mellan flera attribut och hur?

Hjälp en blind man!
Poseur said:
Sidan 73 är din vän. 10 tärningar, och max 3 extra tärningar på samma attribut.
Phelan said:
Ah, hittade det, blev lurad av den felaktiga sidhänvisningen på sid 72 :)
Kaigon said:
För att hitta rätt sidhänvisning ska man ta sidnumret som anges, addera Ob10T6 och sedan dra av Ob10T6 så hamnar man (förr eller senare) rätt!
 

marsa_87

Veteran
Joined
20 Jun 2005
Messages
45
Location
Stockholm
Är det bara jag som saknar dom klart updelade tabelarna i de tidigare eon? ist som nu när det är textstycken efter varje resultat?
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Finns det inga regler för belastning utöver för rustningar? Ni kan ju inte mena att jag skall behöva ta till sunt förnuft för hur mycket belastning jag får om jag vägrar slänga ifrån mig skattkistan när jag flyr från vakterna...
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag har ju utöver min egen helgonbok köpt ett spelpaket till en kompis. Så min undran är om jag då bara kan ge honom pdf'en jag laddade ner från eran sida, eller om något annat måste göras? Vet inte riktigt vad reglerna är för det.

Kan väl oxå då fråga när det gäller pdf'erna som vi kommer få runt tiden som böckerna kommer ut. Hur kommer det göras om man som jag har köpt grejer till andra?

Vet det kanske är lite tidigt att fråga det nu, och ni kanske har redan tänkt på det... men åtminstone så har jag om inget annat satt ett frö i eran hjärna som får lite tid att gro fram till en möjlig lösning.
marsa_87 said:
Jag skulle ställa frågan på eons fb sida för ett snabbare svar
Kaigon said:
Det är lugnt att dela den med din spelgrupp och självklart till din kompis som du köpt till.
Rhodryn said:
Tack för svaret. :)
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
I test av Eon IV så fastnade jag lite på reglerna för Knocka vid övertag i strid.

Relevanta passager är:

Sidan 154 - regler för fördelar vid övertag i strid:

Knocka [3] (endast närstrid): Skadetypen räknas som Bedövande skada. Den som drabbas ska slå ett Chockslag mot svårigheten 10 eller Utmattning om denna är högre.

Sidan 225 - regler för vapenegenskaper:

Knockande X: Vapnet knockar lätt motståndare. [Fördelen Knocka kräver X färre Övertag, dessutom är svårigheten för Chockslaget alltid minst 10.]

Frågor på detta:

1. När skall chockslaget slås? Före eller efter övrig skada från anfallet? Detta är relevant då utmattning är en faktor.

2. Skall två chockslag slås om träffen även ger utmattning? Det antog jag, men det kan gott förtydligas.

3. Varför står det på sidan 225 att svårigheten är minst 10? Det täcks ju av grundreglerna på sidan 154, och att skriva det igen under vapenegenskapen får det att se ut som om det är något extra man får för just det vapnet.

(Jag frågar inte här vad "bedövande skada" är eftersom jag sett det behandlas någon annanstans på forumet.)
Kaigon said:
Chockslaget slås efter eventuell skada och man slår inte ett extra Chockslag (däremot får man slå Chockslag även om skadan inte ens går igenom rustning). Att svårigheten upprepades är en kvarleva när dessa skilde sig åt.
Med det sagt så är Knocka lite väl svag jämfört med övriga Fördelar så vi ska nog titta över balansen ytterligare en gång.
Cieylor said:
Ja, det låter klent. Jag skulle nog vilja ha en design där Knocka blir bättre när man har många övertag, så att den kan användas till att smyga sig på och slå ut någon som inte aktivt försvarar sig. En tanke är att göra den olika effektiv beroende på vilken kroppsdel som träffas, så att man kan kombinera den med precision om man har många övertag.
smulgul said:
vad med att ändra knocka[x] till att ge +x i svårighet för chockslaget per övertag som spenderas för detta, med 9+x som minimum.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,384
Fundering: Finns det någon anledning till att färdigheten Båge har gått från att vara grundchans 0 (Eon 3) till att nu mer ha grundchans (Eon 4)?
Kaigon said:
Vi ville balansera Båge vs Armborst på lite annorlunda sätt. Exempelvis att Lätt armborst indirekt blir lättare genom sin Lättsiktad. Sen är det väl oklart om Båge är så mycket svårare än Kastvapen, Kedjevapen och dyl.
Rhodryn said:
Skulle hålla med där. Det räcker ju med att man har sätt en enda person, skjuta en enda pil, för att få en uppfattning vad som måste göras för att försöka använda en pilbåge.

Om man dock aldrig sätt det så skulle jag väl tycka att den karaktären skulle ha 0 i grund, samma med ett Armborst.
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Detta är menat som en kommentar till Kaigon men får tyvärr inte plats.

Kedjevapen vet jag inget om. Men jag vet att jag lyckats med att plocka upp ett spjut hiva iväg det och träffa hyfsat. Jag vet också att jag inte lyckades med samma bedrift när det gäller att skjuta pilbåge. Poängen med armborstet var la att vem som helst kunde plocka upp det och bli hyfsat effektiv? Och det simuleras via lättsiktad (tidigare med saknad GC i båge, vilket var på gränsen till att vara lite väl hårt). Jag ställer mig dock frågande till varför inte tunga armborst är lättsiktade, med min ytterst begränsade kunskap om armborst känns det lite konstigt att det blir mycket svårare att sikta det tunga så länge man är stark nog att hantera det på ett bra sätt (vilket vi får anta att man är, det gör man väl med alla andra vapen så länge styrkekrav är uppfyllda).
Kaigon said:
Bara en tanke: Det lätta armborstet borde ju gå snabbare att ladda och då kanske man kan "förutsätta" att denna extra tid boostar siktningsmöjligheterna. Med snabbare menar jag tidsenheter som är kortare än en runda.

Generellt sätt kan man även säga att vi försöker begränsa antalet egenskaper per vapen så att det blir enklare att hålla reda på och inte "tusen D&D-feats". Då har vi valt att lyfta fram de framträdande och balanserade egenskaperna.
smulgul said:
tråkigt att ni begränsar antalet vapenegenskaper så, visst, det är en sak som är väldigt lätt att husregla, men det hade varit så mkt smidigare att slippa.

Jag kan ju ha fel, men något säger mig att er målgrupp inte har så mkt emot att det finns många förmågor att behöva hålla reda på.
Phelan said:
Den här konsumenten är nöjd om antalet förmågor/vapen hålls ned!

Ett problem med de tidigare spelsystemen för Eon är att ambitionen realism blivit lidande av detaljismen - för mycket detaljer gör att det tar längre tid att hantera en strid. När något tar lång tid är det svårt att få till den stress och halvkassa beslut som i alla fall jag ser som minst lika viktigt om man vill uppnå realism i strid.
 

smulgul

Veteran
Joined
18 Apr 2014
Messages
40
Ett par frågor:
Om en karaktär kan både lägre och kejserlig jargiska, och lär sig att skriva en av dem, kan man då läsa och skriva båda två då det är samma skriftspråk?

Har jargier efternamn?
pingas said:
Många Jargier lägger till sin hemort eller sitt yrke efter sitt namn.

Rikare släkter har släktnamn. Ett exempel är kejsarens egen släkt Salvianis.
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Fråga: Hur hanteras flera lager rustning? Är det det högsta pansarvärdet som räknas eller?
Exempelvis om jag har nitläderskydd på armarna men en vadderad rock över detta?.
Kaigon said:
Spontant: Ja. Troligen kommer ju inte rocken att skydda en arm om man rör sig häftigt i en strid ändå.
Ännu mer spontant: Om man skulle husregla flera lager kanske det funkar att bara öka belastningsfaktorn med 1 för varje ytterligare lager. Dvs Plåt+Ringbrynja blir 8 (4+3+1). Får testa detta.
Gruspastej said:
Skulle säga att allt helt enkelt adderas, möjligtvis med ett lite extra belastning.
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Nu finns det inte en chans att jag orkar läsa igenom 162 inlägg för att hitta svaret på den här frågan om det skulle visa sig att den redan har besvarats men, Finns det ett officiellt release datum nu när Pdf:en har skickats ut? skulle vara väldigt trevligt att få veta då jag personligen inte vill att Eon IV boken ska kollidera med något annat
Poseur said:
Det senaste såvitt jag vet som har sagt är "slutet av Augusti 2014", vilket kommer ifrån Crowdfoundingens sida.
ThemVSyou said:
Ah får väl se om det stämmer jag hoppas på det
Rhodryn said:
Man kan ju oxå lite försiktigt anta att det kanske blir förseningar på det. För man vet ju aldrig vad som händer fram tills dess.
Kaigon said:
Det finns inget officiellt releasedatum och vi kommer troligen inte att ge ut ett. Däremot kommer vi med glädje berätta när vi skickar materialet till tryckeri och sedan vad de har sagt om leveranser!
ThemVSyou said:
Jag måste säga att det låter bra Kaigon ser fram emot när jag har boken i min ägo vilket som
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Tackar för tidigare svar angående rustning. Vi har nu kört ett par "mock-battles" och kan konstatera att striderna snabbas upp en hel del när alla lärt sig grunderna.

Nya frågor.
Hur hanterar man närstridsvapen som kastas? Dvs vapen ej avsedda för att kastas. Ska man slumpa fram om det är hugg/kross/stick eller får anfallaren ändå välja? Nackdelar (förutom att förlora sitt vapen)?

Vad vore bra stats/egenskaper för knogjärn?
Kaigon said:
Om man inte har en särskilt talang för att kasta närstridsvapen så skulle jag nog vara ganska hård, typ –1T6 med Kastvapen, medellång räckvidd, tappar alla egenskaper och kanske halv vapenskada (men full grundskada, dock skulle jag försöka hitta något enklare då halvering av tärningskombinationer är rätt meckigt).

För knogjärn skulle jag spontant ge +2 skada, ev +3 för någon brutal variant.
Poseur said:
Min spontana tanke på knogjärn är att inte ge skadebonus men tar bort egenskapen "obeväpnad" när man slåss med händerna. Dvs ger "riktig" skada istället.
smulgul said:
bra stats för knogjärn är att ta bort begränsad och +1 skada. Möjligtvis ta bort obeväpnad med.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Hmm... håller på och mixtrar med en karaktär, för att prova karaktärsskapandet, och jag har stött på en underlighet.

På ett av mina Strid och Drabbningar slag så fick jag Uppror. Man kan ju då välja att vara med upprorsmakarna eller härmakten. På upprorsmakarnas sida så blir man bl.a lättlärd i Krigsföring och Överlevnad. Dock så kan jag inte hitta "Överlevnad" bland färdigheterna, eller bland dom föreslagna expertiserna. Jag har hittat flera andra slag som även dom ger just "Överlevnad". Är denna färdighet menad som att vara färdigheten "Vildmarksvana"?
Kaigon said:
Överlevnad har ersatts av Vildmarksvana ja
 

smulgul

Veteran
Joined
18 Apr 2014
Messages
40
På tal om händelsetabellresultat, är tanken att ambidexter (nr 2 på S&d tabeller) ska fungera ifall man har ett vapen och sköld? eller slåss obeväpnad?

från att ha varit en av mina absoluta favoriter i eon3 så är det en ganska tråkig nerf :/

dessutom lite underlig, varför ger det en defensiv egenskap och inte en offensiv?
AnVili said:
Borde ambi inte ha +2 på skadan som dubbelhänt får också? Ambi är ju steget bättre än dubbelthänt.
smulgul said:
jo, det håller jag med om att det borde.
Pendragon said:
Numera är de olika, och man kan ha båda. Det är roligare om den ena inte bara är bättre än den andra.
 
Top