Nekromanti trac.rollspel.nu

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
OK, jag tänkte börja pilla med och lära mig trac, nu när Gardener fixat en server och allt.

Jag tänkte att jag skulle ställa några frågor, som egentligen är riktade till Gard direkt, men som kan vara intressanta att ha publika svar på.

1. Kan man byta lösenord för sin användare på Tracservern? Till nåt man kan komma ihåg? Eller är det en security feature?

2. Är det bara reggade användare som kan submitta tickets?

3. Om så, kan vem som helst regga sig?

4. Om inte, är det då tänkt att vi med konto ska lägga in allting som tickets? Man bevakar forumet och när nån skriver in en bug eller en feature request så fixar man en ticket?

5. Finns det en färdig översättning till svenska nånstans, eller ska jag sätta mig och göra en?

Gardener

Champion
krank said:
1. Kan man byta lösenord för sin användare på Tracservern? Till nåt man kan komma ihåg? Eller är det en security feature?
Egentligen är lösenordet subversion-lösenordet. Men det ska finnas en trac-plugin som tillåter användare att byta lösenet (som då även byts för subversion). Har dock inte installerat det än.

krank said:
2. Är det bara reggade användare som kan submitta tickets?
Det går enkelt att ändra via admins om man vill tillåta gäster att posta eller inte. Det görs via Admin-delen i menyn, under Permissions.

Just nu ska gäster kunna göra följande: visa filer, visa tickets, visa rapporter, visa milestones, visa roadmap, visa timeline, visa sql-rapporter, söka, läsa wikin.

Inloggade har utöver gästernas rättigheter även möjligheten till: skapa tickets, ändra tickets, skapa wiki-sidor, ändra wiki-sidor.

krank said:
3. Om så, kan vem som helst regga sig?
Det går nog också att ställa in. Möjligen behövs det installeras en plugin.

Det går också att ha användargrupper som har olika behörigheter. Så det går att ha vanliga registrerade användare, och till exempel developers.

Developers-gruppen har för tillfället möjlighet att även bläddra i källkoden, kolla källkodsändringar och lista commit-loggen.

krank said:
4. Om inte, är det då tänkt att vi med konto ska lägga in allting som tickets? Man bevakar forumet och när nån skriver in en bug eller en feature request så fixar man en ticket?
Den generella tanken är väl att alla som vill ha en ny feature eller få en bugg åtgärdad själva lägger in det i systemet. I praktiken är det nog dock inte att räkna med att folk orkar göra det.

Så för att underlätta det kan det ju vara vettigt att låta gäster skapa tickets, men inte ändra dem.

krank said:
5. Finns det en färdig översättning till svenska nånstans, eller ska jag sätta mig och göra en?
Ingen aning, kan kolla. Troligen finns det.

Update: Finns en här:
http://trac.edgewall.org/browser/trunk/trac/locale/sv_SE/LC_MESSAGES/messages.po

Gardener

Champion
Installerade en user manger-plugin nu. Verkar vid en snabb koll som om den inte skapar användarna för svn också. Får kolla på det sen. Är väl inte så många som kommer vara med i developersgruppen dock.

Kollar även på att installera översättningsfilen. Verkar dock som om översättning bara finns i v0.12 som fortfarande är under utveckling.

Gardener

Champion
Nu kan man registrera sig online. Vilket även skapar användaren i subversion-filen. Så nyregistrerade användare kommer åt att läsa repositoryt. Vet inte om det är så vi vill ha det... Men det gör ju iaf att det går att ändra även sitt subversion-lösen via trac.

Möjligen får vi sätta upp lite användarhantering för svn, så att bara vissa användare kan komma åt koden. Eller iaf UBB.threads-koden.

krank

Låter riktigt bra, tycker jag. Än så länge iaf.

Det ideala, kan jag tycka, vore ju om det i slutänden var samma användarbas även i trac, och att man sedan helt enkelt kunde ge vissa grupper tillgång till koden. Fast det känns som ett hiskeligt kodandejobb...

En grej som jag tror kan förenkla vore om vi hade t.ex ett separat system för "posta en buggrapport" nånstans på vanliga wrnu, typ i headern. Och att den då mest skickar mail eller PM till mig, så kan jag fylla i riktiga tickets. Kanske mitt första Joomla-plugin? =) Jag tänker typ att folk kan skriva in buggar, som sparas i databasen, och så kan administratörer gå in och skapa länkningar till skapade tickets och visa status och så. Klyddigt med dubbla system, men kanske att föredra framför den helt sjukt enorma uppgiften att integrera ännu ett system?

//Krank, som noterar att hans uppgift att "driva den tekniska utvecklingen" hittills mest verkar bestå av att hitta på en massa extrajobb åt Gardener...

Gardener

Champion
krank said:
Det ideala, kan jag tycka, vore ju om det i slutänden var samma användarbas även i trac, och att man sedan helt enkelt kunde ge vissa grupper tillgång till koden. Fast det känns som ett hiskeligt kodandejobb...
Det finns möjlighet att skapa autenticeringsplugin till trac. Det finns en till Joomla, men den är inte så avancerad och för v1.0.

Men det borde inte vara så avancerat att koppla ihop. Det gäller ju bara att autenticeringen läser från Joomlas databas. Alternativt göra som ovanstående plugin och gå på sessionen. Alternativt kan Joomla-inloggningen sätta trac-session... Går ju också att koppla både Joomla och trac till LDAP om man vill gå den avancerade vägen.

Fast jag tror det i nuläget är för mycket jobb för att inte ge så mycket extra att koppla ihop användardatabaserna. Så många är det inte som behöver tillgång till trac med inloggning.

krank said:
En grej som jag tror kan förenkla vore om vi hade t.ex ett separat system för "posta en buggrapport" nånstans på vanliga wrnu, typ i headern. Och att den då mest skickar mail eller PM till mig, så kan jag fylla i riktiga tickets. Kanske mitt första Joomla-plugin? =) Jag tänker typ att folk kan skriva in buggar, som sparas i databasen, och så kan administratörer gå in och skapa länkningar till skapade tickets och visa status och så. Klyddigt med dubbla system, men kanske att föredra framför den helt sjukt enorma uppgiften att integrera ännu ett system?
Kontaktformulär finns i Joomla från grunden, så vill du bara att den ska skicka mail till dig borde det gå att konfa.

Ska det vara mer avancerat så finns det nog xmlrpc-plugin till trac som man kan installera och sen anropa via en joomla-komponent. Alternativt kan man ju lägga in trac i en wrapper/iframe och länka direkt till new ticket-sidan.

krank said:
//Krank, som noterar att hans uppgift att "driva den tekniska utvecklingen" hittills mest verkar bestå av att hitta på en massa extrajobb åt Gardener...
Så länge det blir mindre jobb framöver, genom att andra kan ta på sig ansvar och uppgifter så kan jag lägga ner en del tid. Dessutom hade jag ju aldrig gjort alla grejer om du inte satt upp vad som behövs osv.

För övrigt är jag uppe i 1400 ord och har en komplett disposition för Joomla-utvecklingsartikeln. Har skrivit det mesta av introduktionen, förutom att jag tänkte skriva lite mer om MVC och Joomlas API. Sen kan jag ge mig in på första riktigt matnyttiga kapitlet, om att skapa en modul.

krank

Tja, så länge du säger stopp om jag lastar på dig för mycket.

Så snart Dante är på benen ordentligt efter SSK kommer jag nog att starta en publik diskussionstråd för prat kring det nya temat. Jag kommer att sätta upp strikta riktlinjer kring vilken sorts svar som tolereras i tråden (vi vill inte ha en massa okopnstruktivt gnäll eller tjafs), men jag vill nog gärna ha den diskussionen transparent. Då kan vi snacka dels om hur det borde se ut, och vem som faktiskt kan tänkas koda de olika temavarianterna - hur vi lägger upp det arbetet, helt enkelt. Blir bäst om man har en person som temamecklar, det där med flera kockar tror jag det ligger lite i där...

Nå, jag återkommer nog med mer tjafs när jag börjat lägga in tickets för saker jag kommer på och så...

Gardener

Champion
  • Joomla - Tickets för arbete med Joomla. Kan vara både utveckling av mindre plugins, såväl som arbete med tema, eller buggar i systemet.
  • UBB.threads - Allt som har med forumet att göra. Buggrapporter för systemet, feature requests, andra uppgifter som behöver genomföras.
  • Rollspelsmuseum - Jobb som behöver göras för att sätta upp ett rollspelsmuseum.
  • Spelgruppssamordning - Arbete med komponent för samordning av spelgrupper.
  • Rollspel.nu - Generellt arbete med sidan.

Anders Åstrand

Swordsman
Jag har skapat ett konto tror jag :gremsmile:.

Men det funkar inte att logga in med det i http-auth-rutan som dyker upp när man klickar på login.