Nekromanti trad, neo-trad(?) och ?

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,429
Location
Göteborg
Jag tror att följande definition träffar ganska rätt annars:

Friform - Saker som passar in på Stockholms scenariofestival.

Indie - Spel som passar i indierummet.

Trad - Allt som inte går in i kategorin ovan och som kommer av utgivare som tycker indiespel är dåliga.

Neo-Trad - Allt som inte går in i kategorierna ovan och som kommer av utgivare som tycker indiespel är intressanta.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,972
Location
Stockholm
Björn den gode;n184080 said:
Jag tror att följande definition träffar ganska rätt annars:

Friform - Saker som passar in på Stockholms scenariofestival.

Indie - Spel som passar i indierummet.

Trad - Allt som inte går in i kategorin ovan och som kommer av utgivare som tycker indiespel är dåliga.

Neo-Trad - Allt som inte går in i kategorierna ovan och som kommer av utgivare som tycker indiespel är intressanta.
Lite cirkulärt men annas best ever :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Genesis;n183966 said:
Avsaknad av spelledare, explicit scensättning, regler som är frikopplade från genre/spelvärld, enkvällsfokus, slutspelsmekanik, förvberedelselöst, liten regelbok. Dessa är saker som kännetecknar indietraditionen. Det är inte en lista på saker som måste vara uppfyllda för att ett spel ska kallas "indiespel", men har spelet sådana kännetecken så är det med stor sannolikhet ett "indiespel", eller i vissa fall ett scenario ur friformstraditionen.
Detta är ju också bara en del av indierollspelsvärlden. Det finns spel som har extremt tydliga roller och där ansvaret hos spelare och spelledare inte är speciellt mycket annorlunda än i gamla klassiska rollspel, där reglerna är extremt kopplade till spelvärld och/eller genre, där det krävs omfattande förberedelser och där kampanjspel är centralt.

Vad jag skulle vilja säga är det enda som varit gemensamt för de sk. indierollspelen är ett nytänk (litet eller omfattande) kring regler, att de anammat att regelsystemet har en viktig betydelse för vad som sker i spel samt att det finns olika anledningar till att vi spelar rollspel. Dessa spel har i och med detta haft ett tydligare fokus och agenda, "vad vill vi att spelet ska åstadkomma" blev plötsligt artikulerat där det tidigare varit något som kanske fanns mellan raderna i många fall. Detta sker ju nu i allt högre grad överallt, så frågan är om indiespel som term gör mer skada än nytta. Att istället se på varje spel så som ett eget spel, med egna förutsättningar och krav på inblandade, är nog en bättre ingång än att sätta likhetstecken mellan Dogs in the Vineyard, Fiasco, Burning Wheel och Archipelago.
 
Top