Botulf
Hero
Har du några exempel på vilka dessa spel kan vara?Han said:/Han som gillar termen neotrad som är trad med klara indieinfluenser
Har du några exempel på vilka dessa spel kan vara?Han said:/Han som gillar termen neotrad som är trad med klara indieinfluenser
Noir?Wulfrik said:Har du några exempel på vilka dessa spel kan vara?Han said:/Han som gillar termen neotrad som är trad med klara indieinfluenser
Det är inte helt ovanligt att folk sätter det epitetet på Höstdimma.Wulfrik said:Har du några exempel på vilka dessa spel kan vara?Han said:/Han som gillar termen neotrad som är trad med klara indieinfluenser
Jag tror inte det finns ett rakt svar som kan täcka hela indiestilen i det här. Det finns massor av sätt att hantera en sådan situation, men i tradspel så finns det en tradition att hantera den på samma sätt, om och om igen, på vissa punkter... Så jag tror att det mest upplysande skulle vara att titta på traditionen, och så kan man själva fantisera över hur det skulle kunna göras annorlunda.CapnZapp said:Inledningen av Faust (och många andra spel) gjorde att det slog mig; kanhända är följande approach av intresse att diskutera...:
Vi vet hur tradrollspel hanterar denna helt grundläggande konflikt.– Hallå! Jag sköt dig med min pilbåge.
– Nehej, det gjorde du inte alls, för jag duckade undan pilen.
Frågan är nu: hur hanteras den i "indie"-spel...?
Finns det någon skillnad, isåfall vilken och hur, och beror den på "skola"?
Oj! Härligt att utvecklingen är där att det är trad när man inte metasnackar, men innebär det att "min gubbe försöker ditt och datt" är indie?Arvidos said:...
I traditionellt rollspelande så har metasnack setts som något som distraherar från spelupplevelsen, så man undviker kommunikation, krasst sagt...
...och Matiné. Jag funderar lite kring Mouse Guard och då borde Version Noll också vara neotrad.Den odödlige kejsaren said:Det är inte helt ovanligt att folk sätter det epitetet på Höstdimma.Wulfrik said:Har du några exempel på vilka dessa spel kan vara?Han said:/Han som gillar termen neotrad som är trad med klara indieinfluenser
Jag tror att Arvidos menar en helt annan typ av metasnack. Det du nämner ser jag inte som metasnack alls. Den typ av metasnack som många indiespel uppmuntrar är sådant som rör karaktärers långsiktiga mål, varför de gör som de gör, att stanna upp och analysera spelet, att stanna upp och undra vad nästa scen ska handla om o.s.v.MrG said:Oj! Härligt att utvecklingen är där att det är trad när man inte metasnackar, men innebär det att "min gubbe försöker ditt och datt" är indie?
Här nyckeltermerna task resolution och fortune at the end. Typexemplet är "jag dyrkar upp låset med min skill Dyrka *rullrull* och slår 6. Jag lyckas" Underförstått, handlingen är framgångsrik, dörren går upp. Handlingen står i centrum, den avgörs av slump i sista ledet. Nästan alla tradspel funkar exakt så här. Indiespel använder i princip alla andra möjliga mekaniker. Men det här är ett ganska snårigt ämne som vi snackat mycket om tidigare. Sök på "IIEE" (som står för Intent, Initiation, Execution, Effect) så hittar du en massa teoribabbel.MrG said:För övrigt är din tredje punkt också något som varierats i trad. Många spelledare slår först och förklarar sedan utifrån resultatet. Jag har faktiskt mer sällan varit med om det motsatta, fast där kan någon komma och slå mig i huvudet att det bara är tolkningar av reglerna eller mina friformiga tekniker ;-)
Denna hade jag missat.Måns said:Det är möjligt att det på sikt inte längre skulle vara indie, men spelstilen har ju en egen terminologi så det skulle fortfarande vara ett väldig bra Story Nowspel.
För 6-7 år sedan skulle inte ett spel som Flowers for Mara anses vara ett [Forgeigt] indiespel. Men idag är det indie. Den här Old Schoolvågen, som Arfert talar om, känns indie idag. Men den var knappast indie -78.
Indie är en flytande term som kan vara lite vad som helst. Utom mainstream.
Och inte minst varför. Indie går emot.Ram said:Ouch... Så nu är Old school Indie? Då har vi alltså klivit bort från forge-skuggan och mekanik-parasollet och flutit tillbaka in till att Indie har med hur och av vem det produceras att göra?
Nej, jag snackar riktigt Old School. 1978. Saga försöker inte vara indie, försöker inte utmana m.m. Saga vill vara ett bra spel enligt rådande speltraditioner. Ett alternativ till Eon och DoD. Jag tror att jag skulle säga att indie är en attityd, mest av allt. Fantasy kanske är indie, alltså det jag egentligen syftade på, Arferts Old Schoolsspel. Jag har inte läst det, och är inte heller så intresserad av Old School öht.Ram said:Så är Saga indie nu då?
Detta får mig att undra vad det skall gå emot... Mainstream (D&D) har förändrats förhållandevis lite de senaste 20 åren.Måns said:Och inte minst varför. Indie går emot.Ram said:Ouch... Så nu är Old school Indie? Då har vi alltså klivit bort från forge-skuggan och mekanik-parasollet och flutit tillbaka in till att Indie har med hur och av vem det produceras att göra?
Mjo, det stämmer förvisso. Jag har bara så svårt att förlika mig med att ett så hårt använt ord har en betydelse per användare. Men jag skall visa antydan till mognad sedan sist det var uppe och inte försöka förändra eller ena världen.Måns said:Men jag vet inte. Det är ju i grund och botten en ganska ointressant diskussion, och vi har ju som sagt verktygen för att prata om de spel vi menar istället för att säga sånt som "hur många KP har man i tradspel?".
kanske det... Saga vill vara ett bra, stabilt och ganska traditionellt rollspel, ett enklare, mer lättspelat alternativ till Eon och DoD.Måns said:Och inte minst varför. Indie går emot.Ram said:Ouch... Så nu är Old school Indie? Då har vi alltså klivit bort från forge-skuggan och mekanik-parasollet och flutit tillbaka in till att Indie har med hur och av vem det produceras att göra?
Nej, jag snackar riktigt Old School. 1978. Saga försöker inte vara indie, försöker inte utmana m.m. Saga vill vara ett bra spel enligt rådande speltraditioner. Ett alternativ till Eon och DoD. Jag tror att jag skulle säga att indie är en attityd, mest av allt. Fantasy kanske är indie, alltså det jag egentligen syftade på, Arferts Old Schoolsspel. Jag har inte läst det, och är inte heller så intresserad av Old School öht.Ram said:Så är Saga indie nu då?
Men jag vet inte. Det är ju i grund och botten en ganska ointressant diskussion, och vi har ju som sagt verktygen för att prata om de spel vi menar istället för att säga sånt som "hur många KP har man i tradspel?".