Nekromanti Trademarks skyddat material i Rollspel

Lukas

Mannen i Gult
Jag har en fråga som handlar om hur trademark fungerar, när det kommer till rollspel.

Tänk er att jag ger ut ett rollspel, det är en modern setting som handlar om hur sagofigurer och andra fiktiva personer lever i vår värld.
Alltså tänk typ Bill Willinghams serie Fabels ( wolf among us), men istället för att begränsa sig till karaktärer som finns i public domain så har man även karaktär som Varys (Game of Thrones), Harry Potter och Tony stark (Iron-man). Det antar jag är ett brott mot trademark-lagen.
Men samtidigt har jag hört folk hänvisa till man får göra parodier av verk, var går gränsen till vad som är en parodi?

Jag vet ju att trollkarlen ifrån Oz (boken) är i public domain men att filmen ifrån 1939 inte är det, vilket gör att man får göra saker baserat på boken, men man får inte hänvisa till de detaljer som hittades på till filmen. Jag tänker anta att samma strunt finns runt nästan alla filmatiseringar av klassiska sagor? Som till exempel borde väl namnet Maleficent vara skyddat av Disney?

Men egentligen är den viktigaste frågan denna, om man skulle bryta emot trademark regler i ett svensk rollspel, skulle något företag bry sig? Och vad för risk ligger man i om man brutit mot den lagen och åker fast?

Sapient

Swashbuckler
Generellt är inte enskilda detaljer - som namn på fiktiva personer i romaner eller liknande - skyddade på något sätt.

Men det finns ett undantag. Det är just varumärken. (Och jag använder medvetet den svenska termen, återkommer nedan varför...)

Generellt sett ska varumärken registreras. Dvs. en ansökan ska lämnas in till behörig myndighet (vilket är Patent och registreringsverket) och de ska granska om a) lagen tillåter att detta används som varumärke och b) om det i så fall uppfyller alla krav (gå att känna igen, vara unikt inom sitt gebit osv).

Däremot finns olika bestämmelser där ett oregistrerat varumärke ändå kan anses som ett varumärke - men då krävs bland annat att det använts flitigt i marknadsföring (det ska vara "välkänt" och "inarbetat"). Och då krävs ju att det förekommit tex på omslag, på affischer eller i annonser.

Det gäller (sannolikt) för James Bond. Hela bok och hela filmserien marknadsförs ju så.

Har tidigare länkat till denna uppsats, som gäller för svensk rätt:
http://www.hammarskiold.se/upload/N...dd för fiktiva personer och andra figurer.pdf

Men just när du använder ordet "trademark" och när vi pratar om personer som framför allt kommer från källor som publicerats i andra länder, så kommer en extra komplikation in - det är förmodligen inte givet att svensk lag gäller, om det kan handla om att du gör intrång i ett varumärke enligt ett annat lands lagar. Iaf är det en diskussion i sig (ska det bedömas efter lagen i det land där du bor - där det eventuella intrånget begicks, alltså Sverige, eller lagen i det land där boken/filmen etc gavs ut - tex USA?)

Börja med att kika på uppsatsen. Jag tycker den är bra. Lite omständig i vissa bitar, men förhållandevis lättläst ändå.

Bolongo

Herr Doktor
Jag tänkte påpeka att det väl ganska sällan är frågan om trademarks som sådana, utan oftare copyright - på svenska upphovsrätt.
Sedan såg jag att uppsatsen som länkades mycket riktigt till 99% handlade om upphovsrätt.

Caligo

Swashbuckler
Lukas;n158026 said:
Jag har en fråga som handlar om hur trademark fungerar, när det kommer till rollspel.

Tänk er att jag ger ut ett rollspel, det är en modern setting som handlar om hur sagofigurer och andra fiktiva personer lever i vår värld.
Alltså tänk typ Bill Willinghams serie Fabels ( wolf among us), men istället för att begränsa sig till karaktärer som finns i public domain så har man även karaktär som Varys (Game of Thrones), Harry Potter och Tony stark (Iron-man). Det antar jag är ett brott mot trademark-lagen.
Men samtidigt har jag hört folk hänvisa till man får göra parodier av verk, var går gränsen till vad som är en parodi?

Jag vet ju att trollkarlen ifrån Oz (boken) är i public domain men att filmen ifrån 1939 inte är det, vilket gör att man får göra saker baserat på boken, men man får inte hänvisa till de detaljer som hittades på till filmen. Jag tänker anta att samma strunt finns runt nästan alla filmatiseringar av klassiska sagor? Som till exempel borde väl namnet Maleficent vara skyddat av Disney?

Men egentligen är den viktigaste frågan denna, om man skulle bryta emot trademark regler i ett svensk rollspel, skulle något företag bry sig? Och vad för risk ligger man i om man brutit mot den lagen och åker fast?
VARUMÄRKE (TRADEMARK)
varumärke (trademark) är ofta ett ord eller logotyp (ett "märke" för en "vara")... t.ex. CocaCola eller "Dungeons & Dragons". Ett varumärke kan registreras och kallas då "Registrerat varumärke".
Ett registrerat varumärke märks ut med ett "R" i en ring.
Man registrerar ett varumärke i ett land eller region (exempelvis Sverige, USA eller EU).
I USA märks ett oregistrerat varumärke ofta med "TM" (ibland i Sverige också men ingen egentlig skillnad här).

UPPHOVSRÄTT (COPYRIGHT)
Upphovsrätt (copyright) är det skydd som exempelvis författare och konstnärer har för exempelvis målningar och texter. Upphovsrättsskydd märks ut med ett "C" i en ring.

Exempel:
Drakar och Demoner är ett registrerat varumärke. Texten och bilder i en regelbok omfattas av upphovsrätt.

OBS. Sedan finns en massa olika regler, undantag och varianter (som Sapient och Bolongo nämnt ovan).

Sapient

Swashbuckler
Caligo;n158145 said:
Upphovsrättsskydd märks ut med ett "C" i en ring.
För att nämna ännu en specialregel - ringen med ett C i, behövs idag i praktiken inte. Och har inte behövt användas i Sverige.

Den uppkom därför att det fanns stater som inte undertecknade den konvention som bla Sverige och de allra flesta stater i Västeuropa undertecknade (Bern-konventionen) utan istället ville att copyright-anspråk skulle behöva registreras eller markeras på något sätt (därav symbolen...) De slöt istället andra överenskommelser.

Det har alltså aldrig behövts specifikt på material utgivet i Sverige. Däremot har den förekommit ändå.

Numera har de båda olika "traditionerna" förenats (nästan helt och hållet) genom att de olika signatärerna gått samman inom WIPO ("World Intellectual Property Organization"). I och med det är den allmänna principen att copyright ska ges med automatik, utan registrering eller att någon särskild symbol ska behövas.

Caligo

Swashbuckler
Sapient;n158159 said:
För att nämna ännu en specialregel - ringen med ett C i, behövs idag i praktiken inte. Och har inte behövt användas i Sverige.

Den uppkom därför att det fanns stater som inte undertecknade den konvention som bla Sverige och de allra flesta stater i Västeuropa undertecknade (Bern-konventionen) utan istället ville att copyright-anspråk skulle behöva registreras eller markeras på något sätt (därav symbolen...) De slöt istället andra överenskommelser.

Det har alltså aldrig behövts specifikt på material utgivet i Sverige. Däremot har den förekommit ändå.

Numera har de båda olika "traditionerna" förenats (nästan helt och hållet) genom att de olika signatärerna gått samman inom WIPO ("World Intellectual Property Organization"). I och med det är den allmänna principen att copyright ska ges med automatik, utan registrering eller att någon särskild symbol ska behövas.
Japp. Men tycker det är bra med tecken så man ser vem som har upphovsrätten och även när (årtal). Att sätta tm på allt är däremot fjantigt om det inte är varumärken (mutant chronicles tex. satte "tm" på ALLT).