Tradspel med snabbt och simplistiskt stridssystem

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,031
Location
Linköping
Existerar det? Ett traditionellt rollspel (spelledare, färdighetslistor, tärningsrull, vad som nu är traditionellt) med ett snabbt och simplistiskt stridssystem?

Vad är ett "snabbt och simplistiskt stridssystem" ens?
Jag vill inte ha hitpoints i någon form. Inget "du tar 3 skada i höger ben", inget "anteckna 5 wound points", inget "din rustning absorberade all skada så efter 10 tärningar hände ingenting alls". Jag vill heller inte ha SL-freestyle "han slår dig och det verkar rimligt att du svimmar av" eller "1T6, 1-4 så vinner ni striden, 5-6 så vinner orcherna".

Finns det nåt spel där man är typ healthy, hurt, wounded, collapsed och där ett vapen flyttar dig 1 eller 2 steg på skalan? Eller ska jag ta ett spel jag gillar och bara modda stridssystemet?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,110
Location
Nordnordost
Alltså, Höstdimma HAR hitpoints, men jag tror ändå det kan vara tillräckligt snabbt för dig ...
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,851
Location
Eskilstuna
I Vindsjäl:
  • finns det ingen detaljerad HP – rollpersoner tål normalt fyra skador och på den femte svimmar/dör man. Motståndare tål vanligtvis någonstans mellan 3-5 träffar.
  • fungerar rustning som några extra möjliga skador, sedan är den förbrukad (under resten av striden, eller potentiellt för alltid).
  • avgör spelarens handlingsslag flera moment: rollpersonens anfall och försvar, samt motståndarens anfall och försvar. Om spelaren slår framgångsrikt innebär det att rollpersonen lyckas med sin handling; om slaget går dåligt innebär det att motståndaren lyckas istället; om slaget blir halvdant lyckas båda delvis. Det blir alltså effektiva, dramatiska utväxlingar där det alltid händer något.
Jag har designat reglerna för att jag ville ha ett spel med snabba, dynamiska och cinematiska strider. Och åtminstone i vår grupp har de helt klart levt upp till den ambitionen. Systemet är därtill väldans lätt att hacka till att spela äventyr i andra settings.

Spelet släpps först i vår, men speltestreglerna kan laddas hem gratis.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Existerar det? Ett traditionellt rollspel (spelledare, färdighetslistor, tärningsrull, vad som nu är traditionellt) med ett snabbt och simplistiskt stridssystem?

Vad är ett "snabbt och simplistiskt stridssystem" ens?
Jag vill inte ha hitpoints i någon form. Inget "du tar 3 skada i höger ben", inget "anteckna 5 wound points", inget "din rustning absorberade all skada så efter 10 tärningar hände ingenting alls". Jag vill heller inte ha SL-freestyle "han slår dig och det verkar rimligt att du svimmar av" eller "1T6, 1-4 så vinner ni striden, 5-6 så vinner orcherna".

Finns det nåt spel där man är typ healthy, hurt, wounded, collapsed och där ett vapen flyttar dig 1 eller 2 steg på skalan? Eller ska jag ta ett spel jag gillar och bara modda stridssystemet?
Får utveckla mitt svar eftersom @Rickard trodde att det var ett skämt.

I Mouse Guard, som är ett tradspel med allt vad det innebär och som du räknar upp, avgörs en strid i allmänhet som vilket motståndsslag som helst. Om du förlorar den kan du få tillståndet Injured. Thats it.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,031
Location
Linköping
Tack för tips! Det finns bevisligen spel att spana in, så jag ska nog få nåt att göra över julhelgen.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Well, Kutulu och Rotsystem HAR väl typ hit points. Men man har bara typ fyra, så skalan ser ju ganska mycket ut så som du vill ha den…
 
R

Raderad på egen begäran 01

Guest
Blades in the dark. Snabbt, smart, effektivt och roligt. Inte bara strid fungerar utmärkt, utan hela systemet, och settingen, är smått genial. Finns även varianter av spelet för andra settings om man är sugen på det, inget jag själv testat. Kräver dock en del av både SL och spelare, man bör kunna vara lite kreativ på flygande fot. Tydlig referens är Peaky Blinders.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,725
Jag vill inte ha hitpoints i någon form.
Med det menar du att du vill ha bort momentet att rulla tärning för skada? Och kanske något moment till?
FATE i alla fall i den version som finns i Oktoberlandet funkar ju så, lite som i Kutulu. Även Warhammer 4 har de dragen. Men alla dessa har i någon mening KP.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Blades in the dark. Snabbt, smart, effektivt och roligt. Inte bara strid fungerar utmärkt, utan hela systemet, och settingen, är smått genial. Finns även varianter av spelet för andra settings om man är sugen på det, inget jag själv testat. Kräver dock en del av både SL och spelare, man bör kunna vara lite kreativ på flygande fot. Tydlig referens är Peaky Blinders.
Blades in the dark är väl inte trad i ordets rätta bemärkelse
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
446
Location
Linköping, Sverige
Savage Worlds.

Man har tre KP.
Andra "riktiga" motståndare, monster, what have you, har tre KP.
Mooks, statister, eller vad man nu vill kalla dem, har en KP. Dvs de står upp, ligger ner eller är ute ur leken.

En strid som i BRP tar timmar bränner man av på en bråkdel av tiden. Man kan använda figurer, göra taktiska val, låta spelarna köra sina medhjälpare osv. Mycket smidigt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,851
Location
Eskilstuna
Blades in the dark är väl inte trad i ordets rätta bemärkelse
Vad är "rätta bemärkelse"? :)

Ett traditionellt rollspel (spelledare, färdighetslistor, tärningsrull, vad som nu är traditionellt)
Blades har allt ovanstående. Visst är det ett spel med lite andra influenser än enbart klassisk BRP – men det ligger fortfarande i tradd-facket, enligt mig. Neotradd ifall man vill vara mer specifik.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,085
Location
Göteborg
Existerar det? Ett traditionellt rollspel (spelledare, färdighetslistor, tärningsrull, vad som nu är traditionellt) med ett snabbt och simplistiskt stridssystem?

Vad är ett "snabbt och simplistiskt stridssystem" ens?
Jag vill inte ha hitpoints i någon form. Inget "du tar 3 skada i höger ben", inget "anteckna 5 wound points", inget "din rustning absorberade all skada så efter 10 tärningar hände ingenting alls". Jag vill heller inte ha SL-freestyle "han slår dig och det verkar rimligt att du svimmar av" eller "1T6, 1-4 så vinner ni striden, 5-6 så vinner orcherna".

Finns det nåt spel där man är typ healthy, hurt, wounded, collapsed och där ett vapen flyttar dig 1 eller 2 steg på skalan? Eller ska jag ta ett spel jag gillar och bara modda stridssystemet?
Mitt QuestCore har ett enkelt stridssystem. Framför allt funkar alla handlingar Väldigt lika. Klättra, magi, närstridsattacker, övertalning etc. Dock finns ett (dock begränsat) antal livspoäng. Normalt sett gör man en poäng skada men det går att göra fler på en gång (stort vapen, tränad etc).
Ett slag med D12 för handling och ett för effekten.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vad är "rätta bemärkelse"? :)



Blades har allt ovanstående. Visst är det ett spel med lite andra influenser än enbart klassisk BRP – men det ligger fortfarande i tradd-facket, enligt mig. Neotradd ifall man vill vara mer specifik.
Jag tycker nog att blades har alldeles för många avvikelser för att kallas tradd ...neotradd möjligtvis 😊.. sedan så är det ju så klart så som du säger att hur definierar man tradd .
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,136
Location
Umeå
Eller ska jag ta ett spel jag gillar och bara modda stridssystemet?
Det här tycker jag alla gånger är en bra idé! Jag har inte helt förstått varför man ser ner på allt moddande som var så vanligt(?) förut.

Jag vill inte ha hitpoints i någon form.
Bland de snabbaste stridssystemen jag har kört är Whitehack, som dessvärre har hitpoints. Och ett rejält långsamt system är Mouseguard, som dock har en flagga för injuries istället för hitpoints. Whitehack är snabbt för att det inte är så mycket konstigheter när det är dags att skada varandra. Man rullar mot AC, och sedan rullar man skada mot HP och drar av skadan om målet överlevde. Mouseguard var långsamt för att man behöver skriva upp gruppernas mål inför striden och bestämma hinder och vem som ska slå mot vad. När man sedan rullar går det fort. Båda två fungerade bra för sina områden.

Jag vill också minnas att jag tyckte Apocalypse World var snabb i striderna, även om detaljerna kring skadesystemet är suddiga för stunden.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,031
Location
Linköping
Med det menar du att du vill ha bort momentet att rulla tärning för skada? Och kanske något moment till?
Måste man veta precis vad man menar nu också! :D

Jag gör såhär istället då, en liten saga från verkligheten. Vi spelar Trail of Cthulhu, alla har rollpersoner med bra drives, schysst uppsättning skills, det är ett bra äventyr, det är bra stämning och det rullar på skitbra med spends och general abilities. Men sen råkar vi hamna i handgemäng med några ruffians och då blir det
* hejdå med all stämning, nu blir det matematikövning
* Vad har du för hit threshold? Vilken damage modifyer var det på knivar? Hade du inte läkt det där skadan tidigare, har du bara 5 hit points? Nu är det tredje skurkens tur att rulla.

Hade jag designat stridssystemet som matchade resten av spelpasset stämningsmässigt så hade det varit mer av typen "han träffar dig, flytta wound-markören en ruta, du hamnar på severe wound och får inte slåss mer".
Jag vill (helst inte) inte räkna. Jag vill ha ett par hälsolägen snarare än hitpoints mellan 0 och 25. Jag vill ha nån form av slump (en van skytt presterar bättre än nån som aldrig hållt i en pistol). Det behöver inte vara jättebalanserat eller rättvist, det måste vara snabbt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Måste man veta precis vad man menar nu också! :D

Jag gör såhär istället då, en liten saga från verkligheten. Vi spelar Trail of Cthulhu, alla har rollpersoner med bra drives, schysst uppsättning skills, det är ett bra äventyr, det är bra stämning och det rullar på skitbra med spends och general abilities. Men sen råkar vi hamna i handgemäng med några ruffians och då blir det
* hejdå med all stämning, nu blir det matematikövning
* Vad har du för hit threshold? Vilken damage modifyer var det på knivar? Hade du inte läkt det där skadan tidigare, har du bara 5 hit points? Nu är det tredje skurkens tur att rulla.

Hade jag designat stridssystemet som matchade resten av spelpasset stämningsmässigt så hade det varit mer av typen "han träffar dig, flytta wound-markören en ruta, du hamnar på severe wound och får inte slåss mer".
Jag vill (helst inte) inte räkna. Jag vill ha ett par hälsolägen snarare än hitpoints mellan 0 och 25. Jag vill ha nån form av slump (en van skytt presterar bättre än nån som aldrig hållt i en pistol). Det behöver inte vara jättebalanserat eller rättvist, det måste vara snabbt.
Okej, här är Kutulu, byggt för att ersätta (bland annat) Trails:

- Skurkarna är skjutiga av sig, så de får väl en tre tärningar var säger vi. En av dem skjuter! alright, det blir 2, 5, 5. Två lyckade, då får du två skada. Det gör skitont, du är i princip nere (man tål bara typ fyra skador).
- Så du skjuter tillbaks? Okej, skjutvapen 2 och pistol? Alla vapen ger +1, så 3 tärningar. Rulla! 3-4-5? Okej, du har också två luyckade, skurken viker ihop sig.
- Har alla gjort nå't? Alright, nästa runda.

Eller med andra ord: Ganska små pölar av T6:or, 4-6 är lyckat, man gör så mycket skada som antalet lyckade, man tål skitlite skada, man får +1 tärning om man är beväpnad. Skjuter man mot varandra rullar man varsitt slag, flest lyckade gör skada, lyckas lika många gör båda skada.

Så… Ingen vidare matte, inga thresholds, inga specifika modifiers för olika vapen, såpass få "hit points" att det i princip funkar så som du beskriver.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,725
Jag vill (helst inte) inte räkna. Jag vill ha ett par hälsolägen snarare än hitpoints mellan 0 och 25. Jag vill ha nån form av slump (en van skytt presterar bättre än nån som aldrig hållt i en pistol). Det behöver inte vara jättebalanserat eller rättvist, det måste vara snabbt.
Tycker Kutulu är ett bra exempel.

Annars Oktoberlandet-Fate som jag nämnde. Du rullar två T6 i olika färger, en positiv och en negativ. Det lägsta värdet är det som räknas (så om den negativa visar 1 och den positiva 3 räknas det som -1, lika räknas som 0) som läggs ihop med färdighetsvärdet, från 0 till 5. I ett konfliktslag slår båda parter och den med högst värde gör skillnaden mellan de två resultaten i skada + ev vapenbonus. En person tål 3-8 sådan skada.

Sen är inte systemet supertradigt i övrigt med sin aspekter man ska sitta och hitta på, men jag skulle säga att det går att skala bort utan problem och bara använda grundmekaniken.

Eller ska jag ta ett spel jag gillar och bara modda stridssystemet?
Ja varför inte.
 
Top