OK, content warning på detta inlägg för det kommer komma in på typ ett av dom dom mest laddade och vanskliga ämnena jag vet; sexuellt våld.
Grisodlar’n;n325373 said:
En annan frågeställning är huruvida folk har blivit känsligare nu än förut,
Två svar:
Ett: spelen har blivit mer extrema och att det också är därför det behövs mer säkerhetsverktyg. Spel som typ Red Carnations där man först noga spelar ut hur himla mycket man bryr sig om varandra och bygger upp en massa känslor och investment, och sen blir halva gruppen typ helt slaktad…
Två: folk kanske var känsliga förut men dom hade ingen riktigt bra lösning förutom att typ få panik och försöka banna Kult och sånt. Vilket ju inte heller var en så hållbar inställning.
Grisodlar’n;n325373 said:
och hur det är inga problem med att hacka av huvuden i rollspel men att våldtäkt däremot är serious, real shit? Borde inte skildringar av dödligt våld vara ännu känsligare?
Jag är en av dom som känner att våldtäkt är sjukt mkt mer serious än huvud-avhackningar etc.
Övervåld har jag massor av i mitt spel men våldtäkt är helt otillåtet och tabu.
I Kill Bill kan jag se utan att blinka när hon choppar runt på tehuset, men när det är på sjukhuset i samma film, där våldtäkterna är, då får jag en klump i magen.
Och varför är det så?
Under årens lopp har jag kommit på massor av anledningar till varför.
1. Våldtäkter och våldtäktskultur är ett uttryck för en ojämlikhet i samhället.
På samma sätt som slaveri väl egentligen är mildare än att få huvet avhugget så är det ändå mer tabu eftersom det är lätt blir en rasistgrej.
Finns även tanken att den här typen av kulturuttryck inte bara är en spegling av, utan även hjälper till att upprätthålla, dessa ojämlikheter. Oavsett om vi håller med om det eller inte (jag kan iofs definitivt köpa det men ja det är väl lite OT) så räcker det väl med att det är en spegling av nåt som vi gärna vill ändra på / slippa / ta en paus från?
Det blir extra laddat när man har en blandad grupp, ex vis dra fram Puerto Rico spelet och köra ett slaveriscenario när några spelarna är vita och andra är rasifierade kan bli rätt weird och “vad är det ni försöker säga egntligen…?”-aktigt. Som när jag var enda tjejen i en grupp där en kille föreslog Gang Rape rollspelet, det blev lite, öh… själva gruppdynamiken gjorde förslaget mer laddat…?
Inte för att den här ojämlikheten bara är en ren kvinnosaksfråga, män är också utsatta, finns prison rape osv,
men det är en maktfråga, en (tyvärr ständigt) dagsaktuell sådan, som genomsyrar samhället.
2. Det är lite för “close to home”
Visst, det finns dom som sett extremt jobbiga våldssamheter, jag var tvungen att ta ett årslångt break från D&D efter Utøya (min syster var med i bombningen i Oslo strax innan, men hon klarade sig, alhamdulillah). Men det tillhör ändå ovanligheterna att få huvudet avhugget irl.
Men det är väldigt många av oss som har råkat ut för våldtäktsförsök eller ännu värre övergrepp.
Det är vanligare än vad en del killar kanske tror.
Jag råkade ut för det i Vasaparken förra sommarn exempelvis.
3. Hjälplöshetskänslan ger inte nödvändigtvis bra rollspel
Om nån hugger mot din hals och du lyckas med defense rollet och överlever gör att du känner dig mighty.
Om du flubbar med defenserollet och dör så blir du troligen upprörd / illa berörd. Våld
är laddat. Och det finns en hjälplöshetsfaktor även där.
Men det är på vissa sätt obehagligare när du tvingas göra saker bortom din vilja? Vilket är en av anledningarna till att bestkommandon i
Svart av kval, vit av lust är ett skräckinslag.
Våldtäkt har bara en mycket större vibe av ofrivillighet, hjälplöshet, än vad att få huvudet avhugget har.
Rånoffer kan uppleva en del av samma trauma när dom tänker på hur dom tvingades ge bort väskan eller vad det var men självklart är själva kroppen mycket mer intim och viktig än nån jäkla väska.
Även om man såklart inte “frivilligt” blir av med huvudet heller.
4. Hjältar & våld
Vi lever i en kultur där hjältar ibland är våldsamma, typ Stålmannen slår en bov i huvudet så att boven blir skadad osv.
I den kulturen, i den genren, och enligt dom tropesen så kan våld vara något som typ är en hedervärd spelplan / metod att lösa konflikter.
Denna anledning är naturligtvis mycket mer bullshit än dom tre andra anledningarna. Våldskulturen
är ganska kass. Det är sjukt att det finns nåt så himla intressant och lockande med stories om våld (därav att jag kör min D&D kampanj där huvudpersonerna utan att fälla en tår dödar skelett och vättar).
Jag älskar ändå stories typ Stjärnornas Krig där Obi-Wan frivilligt slänger bort sitt svärd och låter sig bli nerhuggen, något som Luke senare gör i Jedins Återkomst, eller typ Steven Universe där det minst lika ofta är “ärlighet kring känslor” som löser problemen än våld.
Men ändå. Action är en del av vår popkultur på ett helt annat sätt än vad våldtäkter är, som är mkt mer tabu (vilket jag tycker är bra, delvis pga dom tre andra anledningarna jag skrev). Rollspel reflekterar popkulturen.
Sammanfattning
Alltså, som sagt, under årens lopp har jag kommit på några av dessa anledningar till varför jag känner mkt mer vämjelse och motvilja inför att införa våldtäkt i fiktionen än att införa våld.
Men efter ett tag kom jag på att inga av dom anledningarna egentligen spelar nån roll. Dom är ffa efterkonstruktioner för jag hade hela tiden svaret i min egen magkänsla: Jag älskar sex, älskar våld, HATAR NÄR DOM BLANDAS.
Tyckte tv-serien Buffy gjorde skillnaden glasklar på ett mycket obehagligt sätt. När två personer med superkrafter knullade med varandra stenhårt så hela huset skakade då var det awesome (har nåt liknande i en av mina romaner fast då hade jag inte sett Buffy). Senare när en av dom två personerna var besatt av en demon och det blev en våldtäktsscen mellan dom två blev det urvidrigt. Det var en scen som var mkt återhållet filmad och fokuserade på hjälplöshetskänslan och bristen av consent. Var så himla äckligt och hade svårt att kolla vidare på Buffy-serien efter det.
Bonuskapitel: Varför sex är mer tabu än våld
Våldtäkt har inget med sex att göra utan är bara en jävla power trip. Men det här är ändå lite relevant till frågan om huvud-avhackningar som kom upp förut.
Hör ibland folk från Europa som inte fattar dom amerikanska censurprioriteringarna kring det här men… jag kan köpa att det är så.
Sex är till för vuxna, och för par [eller threesomes eller vad man nu kör] som har valt att dela något som bara är mellan dom, det är något precious över det, en hemlig skatt, det är nästa det som är det finaste med det. Är därför det är bra att det är barnförbjudet.
Våld är inte till för nån och är därför något som hör hemma i fantasins & popkulturens värld. Kan tycka det har blivit lite väl mkt zombies och svärd och sånt i barnprogrammen men egentligen är det väl lika wack för alla, oavsett ålder, att det finns våld i kulturen.
IDK det här kanske inte är världens starkaste argument. Därav förpassat till bonuskapitlet.