Nekromanti Trafikstockning?

G

Guest

Guest
Läste igenom N2:s kapitel om megastaden idag och upptäckte något som förvirrade mig: först så läste jag att trafiken i city är väldigt långsam med bilköer etc. men sedan så läste jag att det är få som kör i city förutom limosiner, taxis och liknande för avgifterna för vanliga bilister är så pass hög.

Syftar man på att det är kraftig trafik utanför city eller inuti city och vad är det som orsakar trafiken i city isåfall (taxis och limosiner)?

- Rätta mig om jag missuppfattat det hela.

ripperdoc

Myrmidon
Det är väl lite luddigt, men förmodligen syftar de på den utveckling som skett.

Större och större städer leder till större avstånd och fler människor, vilket leder till fler bilar. Fler bilar leder till fler trafikstockningar, vilket leder till kollektivtrafiklösningar (så småningom). I en stad år 2059 har denna utvecklingen förmodligen skapat en stad där själva city har kraftigt begränsad biltrafik, med endast limos, taxibilar och liknande, medan trafiklederna in till och genom staden fortfarande är igenkorkade. I USA är bilen fortfarande mkt populärare än i Europa, vilket leder till att USA: städer fortsätter att satsa pengar på bra lösningar för bilisterna, exempelvis enorma autostrador och underjordiska motorvägar. I Europa använder gemene man alltid kollektivtrafik.

/RipperDoc