Vimes
Sillkung
- Joined
- 15 Jun 2000
- Messages
- 12,089
Möller;n42258 said:Skulle skriva detta i en kommentar till Vimes, men överskred maxantalet tecken. Hör väl egentligen hemma i en egen tråd, men meh. Orkar inte skriva så vettigt som krävs i en trådstart.
Okej, såhär:
Före spel defineras ett antal resurser som står till rollpersonernas förfogande. Vissa är individuella personer, andra är grupper, organisationer. Här har vi ballistik-labbet, rättsmedicinska, fantombilds-tecknaren, uniformerade poliser (för diverse uppgifter, t.ex. dörrknackning).
Inför spel läggs ett antal marker på vardera resurs. Dessa indikerar work-load, väntetiden innan rollpersonernas uppgifter tas om hand. Viss slump kan användas här, men SL kan också säga »DNA-labbet renoveras« och slänga dit en massa extra marker.
I spel kan spelarna lägga en uppgift på en resurs - »genomför detta test«. Det tas inte om hand förrän det är först i kön - när uppgiften placeras påbörjas en process där en markör tas bort per (fiktiv) arbetsdag. Förslagsvis. Spelarna har en meta-resurs, poäng, som de kan spendera en-för-en för att ta bort marker på resurserna och pressa sina uppgifter före i kön.
Det är också möjligt att utöka systemet, kanske ha en färdigheter för »Tjänster« - rulla den framgångsrikt och du kallar in en tjänst och får plocka bort marker utan att spendera din meta-resurs. Och/eller att du själv kan besitta färdigheter som löser uppgiften - är du kemist kan du själv knalla ner till labbet och snabba på processen. Eller att förundersökningsledaren (polischefen eller åklagaren) kan utöva eget inflytande och flytta marker.
På något vis ska resurserna hela tiden fyllas på med nya marker - bara för att du köpt bort marker har ju data-återskaparna inget att göra. Behöver skötas smidigt på något sätt, vet inte hur.
Probelmet med ett sådant här system är att det är svårt för SL att sköta det så det ger något i spel. I ett brädspel är allt givet, så är det inte här. Om spelarna har för mycket meta-poäng, eller för lite i fallet kräver användning av resurserna, förlorar systemet sin speliga mening. Och har spelarna massor av uppgifter åt sina resurser men inte tillräckligt med meta-poäng, tja, det kan bli frustrerande.
Det verkar väl jätteintressant. Jag gillar verkligen de resurser som står tillförfogande med stacks på. Jag ser inte problemet som du identifierar. Optimalt är förstås att man behöver göra någon form av prioritering, inte att allt ska lösas direkt, och inte att allt ska vara on hold forever. Men det skapar ju en annan dynamik i spelet där en undersökning kan sträcka sig mer naturligt över flera dagar ("Nähä, ballistiken och blood splatter är inte klara förrens imorgon. Det finns inget vi kan göra just nu. Vi ses för briefing imorgon 07 AM" Ridå. Ny dag. Mer "liv").
Sedan tror jag inte att man köper bort marker, utan flyttar sin egen marker nedåt (eller uppåt?) i första hand.
Meta-poäng är väl det som är potentiellt problematiskt, det är ju synd om det blir mekaniskt. Är det jättetråkigt om det är så att spenderade metapoäng måste förankras i fiktionen genom att man spelar ut en scen (ett telefonsasmtal ett besök) eller i varje fall hittar på vad poängen representerar?