Har nu hunnit läsa lite mer och kan ge en första liten insikt i spelet "Trail of Cthulhu".
Som jag tidigare skrev så är det grymt snyggt. Illustrationerna är välgjorda och stämningsfulla. Det märks också på detaljerna i bilderna att de flyttat fokus från 20-talet till 30-talet.
Reglerna är väldigt annorlunda mot vad jag är van vid. Exempelvis så finns det inga slag för att hitta ledtrådar, dessa hittar man per automatik om man har rätt färdighet. Samma sak gäller med färdigheter som krävs för att driva äventyret vidare.
Färdigheter som används för att lyckas med ett färdighetsslag utförs med en T6. För att lyckas ska man slå högre än motsåndsvärdet, som är ett värde mellan 2 och 8 (4 är normal svårighet). Innan man slår så kan man satsa poäng från sitt färdighetsvärde, och man blir då av med dessa. Ett exempel kan vara om man har 3 i dyrka så kan man satsa poäng från dessa tre och då adderas dessa till tärningsresultatet, och då måste man komma över värdet 4. Dessa poäng återfås efter att äventyret är avslutat.
Jag kan se både fördelar och nackdelar med detta system. I en spelsituation så innebär det att man måste väga varje situation om det är värt att använda sina färdigheter för att underlätta situationen för mig. Å andra sidan så blir det så att man blir sämre på en färdighet ju längre in i äventyret man kommer (man kanske redan har spenderat alla sina dyrka-poäng).
En annan rolig detalj i spelet är att man ger två versioner för de flesta reglerna, en för "pulp" (dvs de som vill spela mer "hjälterollspel") och en för "Purist" (de som vill spela mer dödligt spel som ligger närmare Lovecrafts noveller).
Detta är bara en första inblick, och jag har ännu inte hunnit testa reglerna i "skarp läge". Får se om jag har möjlighet till det längre fram kanske.
/Å