Nekromanti Trail of Cthullu eller Call of Cthullu

Botulf

Hero
Har blivit rejält sugen på lite skräckrollspelande. Har WoD grundboken och VtR men dessa tilltalar inte mig särskillt mycket. Gamla hederliga Chock må vara charmigt men inte heller särskillt stämningsfyllt utan mer "äventryligt" alá DoD & Mutant snarare än mystik, skräck och ockultism. Då jag är en inbiten Lovecraft läsare och tillika att CoC verkar uppskattas av många tänkte jag ge mig i kast med att införskaffa något Lovecraftbaserat rollspel. Dock så vet jag inte riktigt vilket man ska välja: CoC eller Trail of Cthullu. Har läst recensionen av det senare i Fenix men undrar lite om någon här har erfarenhet av att spela den senare av de två?

Vad är bra/dåligt med de båda versionerna?

Storuggla

Champion
CoC är väl mer traditionellt antar jag och enklare att förstå. Det är egentligen bara Mutants eller DoDs regler med lite elaka monster slängt till och en galenskapsmätare. ToC är lite mer nischat mot hitta ledtrådsgenren och är väl bättre än CoC, men mycket svårare att improvisera till. Om du gillar improvisation är väl CoC bättre, annars menar jag ToC.
Här är dock en recension av CoC:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/7Mt2OYpiuhY"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/7Mt2OYpiuhY" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Men nu ska jag vara ett as och rekommendera ett annat spel än de du frågat om! Du säger "mystik, skräck och ockultism"...

Har du tänkt på Unknown Armies?
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/agdp5gqwe0A"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/agdp5gqwe0A" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Storuggla, mototsmutanter

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Trail of Cthulhu är definitivt ett bättre rollspel än Call of Cthulhu. Call lider tyvärr av att det är ganska gammalt. När det kom var det oerhört nyskapande, eftersom det handlade om andra saker än vanliga rollspel, men detta syntes inte på något sätt i reglerna, som fortfarande var konstruerade för att man skulle möta monster och slåss med dem -- även om monstrenas värden tydligt visade vilken dålig idé det var. Den enda skillnaden var att man dessutom blev galen. Trail gör helt enkelt det som Call vill göra, men bättre. Om du vill spelleda äventyr där rollpersonena löser mysterier, upptäcker onda kulter och får glimtar av en mångdimensionell värld bortom vår -- då ska du välja Trail. Om du däremot vill spela skräckäventyr som påminner om de noveller Lovecraft skrev är inget av spelen ett speciellt bra val, tyvärr.

/tobias, skrev just ett inlägg med Lovecraft-anknytning utan att använda ordet cyklopisk -- lovar att det aldrig kommer att hända igen

Genesis

Ni dés ni maître
Dread kan nog också vara ett spel värt att titta på. Det är det moderna (som i modernt regelsystem) spel som jag förstått hanterar skräck bäst. Själv har jag spelat för litet skräck för att kunna uttala mig, men Krille brukar snacka om hur toppen dread är, och jag funderar på att införskaffa det.

CoC är gammalmodigt men fritt. ToC är nyskapande men bygger på att du rälsar hela äventyret. Jag har inte läst ToC, men det är den uppfattning jag har fått av spelet.

Christoffer

It's all pig.
Och Afraid ska man väl inte heller glömma bort om man nu går utanför ramarna. http://www.lumpley.com/comment.php?entry=201

Själv söker jag efter det bästa systemet för mig att köra cthulhu med, men vette tusan om det finns. Slutar nog med att lösningen är Burning Wheel med corruption påslaget igen och bara bloody versus-tests och DoW....

Men Trail ska jag nog själv inhandla snart...

Arfert

Facit
Jag håller nog med om att kanske (men BARA kanske) Trail är det bästa av spelen, men samtidigt är CoC oändligt mycket enklare att greppa. Och visst är det gammalt, men det är fortfarande BRA.

Jag tycker du ska börja med klassiska CoC, det tillhör ju för sjutton allmänbildningen att ha kört minst ett par av de stora kampanjerna där. Har man aldrig spelat klassiska CoC kan man knappast ens kalla sig rollspelare. :gremgrin: Dessutom finns det ju hur mycket som helst med bra material till det.

Sen om du börjar känna av begränsningarna i systemet (OM du nånsin gör det) kan du ju testa Trail. Det är OCKSÅ bra.

Blasphemy

Swashbuckler
Själv har jag inte spelat Trail of Cthulhu men tittat i spelet och fått det beskrivet för mig. Det finns många finesser i det som låter intressant men samtidigt mycket konstigheter - typ som att du har ett visst antal poäng som visar på hur bra du är på att undersöka ledtrådar och liknande - och när dessa poäng är slut så är de slut... vilket enligt mig kan leda till underliga situationen där rättsläkaren som tidigare kunnat tolka vartenda litet pigment, varenda spilld bloddroppe och underlig beståndsdel blir helt perplex när hans poäng är slut och han måste undersöka en skjuten person: "Hmmm ge mig lite tid så ska jag ta reda på vad han dog av".

Som sagt. Jag skulle föreslå att du börjar med Cal of Cthulhu - som Arfert påpekade nedan så tillhör det nästan allmänbildningen att spela det. Visst regelsystemet är stelt och gammalt men det finns många bra och spännande äventyr.

Storuggla

Champion
"Det finns många finesser i det som låter intressant men samtidigt mycket konstigheter - typ som att du har ett visst antal poäng som visar på hur bra du är på att undersöka ledtrådar och liknande - och när dessa poäng är slut så är de slut... vilket enligt mig kan leda till underliga situationen där rättsläkaren som tidigare kunnat tolka vartenda litet pigment, varenda spilld bloddroppe och underlig beståndsdel blir helt perplex när hans poäng är slut och han måste undersöka en skjuten person: "Hmmm ge mig lite tid så ska jag ta reda på vad han dog av"

Fast så funkar det inte. Du hittar alltid grundledtråden. Poängen använder du till att hitta extra ledtrådar som är grädde på moset.

Storuggla, på grund av marx

Botulf

Hero
Hur funkar det då med konverteringar mellan CoC och ToC? Är sådana smidiga eller mycket omfattande?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Storuggla said:
Fast så funkar det inte. Du hittar alltid grundledtråden. Poängen använder du till att hitta extra ledtrådar som är grädde på moset.
Grundledtråden, ja. Men jag upplever det som en av ToC's stora problem att det blir som det alltid blir med resurshushållning:

Antingen är rollpersonerna coola i de första scenerna, och hittar allt om allt - men hittar sedan bara grundledtrådarna mot slutet...

...eller så sitter man och tjuvhåller på sina poäng eftersom man är säker på att de kommer att behövas senare, och då missar man rolig, spännande eller intressant information.

ToC's system vinner i mina ögon på sitt innovativa sätt att sköta undersökande färdigheter. Hushållningssystemet däremot luktar rutten apa. Jag förstår inte hur hushållningssystemet ska kunna leda till intressantare, mer dramatiskt eller coolare spel. För mig känns det mer som en rolig spelighetsmekanism för att hålla spelarna lite alerta, typ.