Håller med! Och lite uppfriskande med någon som inte bara sjunger den seriens lovsång.
Tyckte den kändes som ren fan service rakt av. Bara antalet gånger de skojar om hur dåligt Stormtroopers skjuter fick mig att himla med ögonen.
Men å andra sidan lyckas den nog väldigt bra som fan service - fansen älskar den. Så det är väl ett sånt tillfälle där det är lika bra att acceptera att en själv inte är målgruppen.
Jag tycker att det känns som att skådisarna i Mandalorians är fans som lajvar Star Wars. Lite som utklädda gymnasieelever fast med mycket mer pengar. Naturligtvis är det knepigt att göra något intressant efter 11 långfilmer, men samtidigt tycker jag att Disney borde kunna göra mer med den budget de har.
Själv ogillar jag just fan service och easter eggs, vilket i praktiken innebär att man avstår från att skapa nytt. Det är det nya jag vill ha - inte bara det gamla i ny förpackning. Samtidigt vore det märkligt att göra Star Wars som inte är Star Wars. Taffligheten - exempelvis de muppiga kostymerna - är en del av konceptet. Det behöver vara med på något sätt, så det gamla arvet är inte helt enkelt att hantera även med mångmiljonbudget.
Vad jag dock gillade med den nya trailern var gangster-greppet. Jabba är en av mina favoritkaraktärer, så jag ser gärna mer av den sortens figurer han hade kring sig.
För övrigt är Rogue One min Star Wars-favorit, alla kategorier. Kanske kan man se även den filmen som en form av fan service, men det görs åtminstone väl. Det är en historia som både känns ny och står helt på egna ben - och dessutom på ett visuellt spektakulärt vis.