Nekromanti Trailer till Liftarens guide...

Storuggla

Champion
Alltså, den där trailern fick mig att inse två saker. Ett, den där filmen ser ut att vara kungligt sunkig. Den fick mig inte att vilja se filmen. Den fick mig inte att vilja köa i dagar för att få en biljett till filmen. Den fick inte att vilja smeka Risings skinkor för att få se filmen (ni vill inte veta vilka filmer som får mig att vilja det). Jag vill bara inte se den. Den verkar bara... obra.
Den andra saken den fick mig att inse var att jag inte har något som helst minne av vad som skedde i första Liftarens Guide-boken. Alltså, jag minns att Dents hus och jorden rivs, rymdslemmisar river jorden och har coola drinkar, Fords polare har ett skepp. Men vad fanken hände? Alltså, jag minns inte vad handlingen var. Antingen så var alltså bokskrället överreklamerad eller så har någon stulit mitt minne.

Storuggla, erbjuder lösensumma för minnet

solvebring

Superhero
Liftarens guide...

Verkar som alla ni här läst boken. Jag har bara hört talas om den. Men jag beställde hela serien, fem delar eller vad det nu är, ihopsmällt till en stor bok. Är dom bra eller, de verkar helt enkelt vara en halvt seriös parodi på Sience Fiction världen...?

Targon

Hero
Re: Liftarens guide...

Jag gillar böckerna, men för mig känns det känns mer som att läsa skämtserier utan bilder snarare än litterärt verk. Inget ont om skämtserier, dock.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Den andra saken den fick mig att inse var att jag inte har något som helst minne av vad som skedde i första Liftarens Guide-boken. Alltså, jag minns att Dents hus och jorden rivs, rymdslemmisar river jorden och har coola drinkar, Fords polare har ett skepp. Men vad fanken hände?
Det är alla böckernas problem: det händer inte så mycket i dem. Arthur och kompani hamnar på lite kul platser och säger lite kul saker, men handling finns det inte så mycket av.

Zaphos verkade ha tre armar och två huvuden, trots allt, så något lyckades de få rätt. :gremwink:

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
Haha !
Snacka om att jag deffinitivt komer att se den här filmen !!

/ Johan k, som just kom på att man har fått en biobiljett i julklapp från jobbet..

Johan K

Gammal & dryg

Om man säger så här, den är väll inte helt seriös nä.. Det får jag ju erkänna.
Dock är den ändå mer än lovligt bra !! Har en stor portion sjuk humor.
Känns nästan som en sådan bok som nästan alla bör läsa.. :gremgrin:

Jaggernaut

Hero
En del saknas

Men jag beställde hela serien, fem delar eller vad det nu är, ihopsmällt till en stor bok.

Ja det är fem delar. Se då till att alla delar är med. På framsidan av en samlingsutgåva jag har hemma kan man läsa på framsidan.

"Hela serien i en volym"

Men det är bara de fyra första böckerna i utgåvan: 'Liftarens guide till galaxen', 'Resturangen vid slutet av universum', 'Livet, universum och allting' & 'Adjöss och tack för fisken'.

''I stort sett menlös' saknas :gremfrown: Så jag har inte läst den än men ska se till och göra det.

Avslutningvis tar jag ett citat från baksidan av boken också.

"Nu kan alla Adams-fans slänga sina sönderlästa exemplar och få alla fyra delarna i en volym."

Insignia

Swashbuckler
Re: En del saknas

"Men det är bara de fyra första böckerna i utgåvan"

Jag tror den utgåvan kom innan sista boken hade översatts, så alla nyare utgåvor är kompletta. Den engelska samlingen som jag har innehåller dessutom en novell.

Insignia

Swashbuckler

"de verkar helt enkelt vara en halvt seriös parodi på Sience Fiction"

"Seriös" är inte det första ordet man kommer att tänka på :gremwink: Jag tycker den är asrolig, särskilt de första tre delarna. Men var inte inställd på logik och rimliga sammanhang när du läser den :gremlaugh:

Hjalle

Swashbuckler
Morfar. (-: (Lite OT)

Vill minnas att det är min morfar som har översatt Liftarens guide... *lite stolt* :gremsmirk:

-Hjalle, ättling.

Troberg

Sinister eater

Är dom bra
De första tre böckerna är bra, resten är rätt så kass.

Men om man ska vara kritisk så når Adams i bästa fall upp till den nivå som Pratchett och Asprin lyckas hålla ganska konstant. Han är rätt så ojämn och ibland känns det som ett halvdant studentspex.

Jaggernaut

Hero
Det var det nedrigaste

Jag tror den utgåvan kom innan sista boken hade översatts, så alla nyare utgåvor är kompletta. Den engelska samlingen som jag har innehåller dessutom en novell.

Jag sökte runt lite grann efter utgivningsår och gissa vad jag hittade. Den utgåva jag har kom 1993, samma år som 'I stort sett menlös' kom ut på svenska. Så det är troligtvis den sista icke kompletta utgåvan som finns i min bokhylla. Snacka om dålig timing att skaffa "hela serien i en bok" :gremmad:

Jambu

Swordsman
Re: Det var det nedrigaste

Snacka om dålig timing att skaffa "hela serien i en bok" :gremmad:

Jag skulle inte vara alltför ledsen om jag var du; enligt min åsikt så är "I stort sett menlös" utan tvekan den sämsta av böckerna. Men det är klart, ingen bryr sig väl om vad en simpel Svinodlare tycker. :gremsuck:

Jambu

Swordsman
Re: Morfar. (-: (Lite OT)

Oh...! Respekt! :gremcool:

Var han Thomas Tidholm (1-4) eller Nille Lindgren (5)

Jaggernaut

Hero
Jodå [OT]

Jag skulle inte vara alltför ledsen om jag var du; enligt min åsikt så är "I stort sett menlös" utan tvekan den sämsta av böckerna.

Jag har hört samma sak av kompisar som läst den men jag måste ändå läsa den, det är bara så. Den heter ju iofs 'I stort sett menlös' så vad ska man vänta sig :gremconfused:

Men det är klart, ingen bryr sig väl om vad en simpel Svinodlare tycker

Jodå, det är klart man gör om de kommer med vettiga inlägg :gremsmirk:

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Jodå [OT]

Är det någon som förresten läst det halvfärdiga manuskriptet som Adams jobbade på när han dog?

Och redan bok 4 var ganska dålig egentligen.

/Ulfgeir

Olle Linge

Snigel

Jag tycker inte bara att Adams och Pratchett ligger på samma nivå, utan ibland verkar det som om vissa stycken är skrivna av samma person. De leker med språket på ett snarlikt sätt, även om jag tycker att Pratchett många gånger gör det bättre än Adams. Å andra sidan är de senare delarna av Hitchhiker's bra av andra anledningar och ibland gillar jag dem betydligt mer än de första.