Nekromanti [Trams] Drömrollspel

Krille

Super Moderator
Inatt drömde jag om att jag läste regelboken till ett ninjasmurfrollspel. En av de saker som jag minns supertydligt är en del av stridsreglerna, som kretsade kring en liten spelplan som såg ut så här:

Så här mycket minns jag av mekanismen:

<ul type="square">[*]Båda spelarna började med en pjäs eller markör på dubbelcirkeln (den med ninjahuvudena på).
[*]Sedan var det fråga om någon form av duellito-mekanism, för att flytta sin pjäs från startläget längst bort i en bana. Det hade med att bryta igenom den andres försvar att göra.
[*]Det fanns möjlighet att efter tredje cirkeln göra en avstickare i sidled istället för att fortsätta längs med spåret.
[*]Smurfen och molnfluffet kring spelplanen var tydligen jätteviktiga.
[*]Cirkeln med sidospåret kallades för "oompf" i smurfvarianten.[/list]

Nå, nu är jag jätteförvirrad och det är säkert ni också. Eftersom jag är läbbans säker på att det inte finns något ninjasmurfrollspel så tänker jag inte fråga ur vilket rollspel det här kommer. Så istället tänker jag fråga något helt annat: hur i helskotta fungerar det här systemet?

Kan ni berätta det för mig så blir jag... kanske inte gladare, men i alla fall mindre förvirrad.

Frixeray

Swordsman
Det enda som skulle kunna komma i närheten av ninjasmurfrollspel skulle väl vara Neoviking, men...

Är du säker på det här inte var någon drogrelaterad dröm eller så? Låter ganska knarkigt om du frågar mig... fast det gäller väl minst hälftewn av alla drömmar ändå...

Petabyte

Veteran
öööh ok låter som sagt ganska knarkat :p man kanske skulle kunna få en idé av vad du snakar om, om du typ ritade en enkel skiss av det du drömde så kanske man först¨r bättre och du förstår kanske även då bättre plus att du inte glömmer vad du drömde lika mycket.

Troberg

Sinister eater
Är det OK om man skriver reglerna på smurfspråket (dvs där man byter ut alla viktiga ord mot smurf, smurfa, smurfigt osv)? I så fall är det en baggis att hitta på regler...

Phelan

Hero
Färdighetssystemet blir i alla fall lätt - Smurfa är enda färdigheten...

- Phelan

Whizzman

Warrior
Re:Ninja+smurf

de låter lite vrickat... ja menar alla såg(ser) ju på smrfarna... det fanns väl inga ninjor ibland dem... lr??

Genesis

Ni dés ni maître
Re:Ninja+smurf

Tja, ninjasmurfen var en hejare på att hålla sig dold (såklart, han var ju en ninja), men nog var han där alltid. Det är jag säker på.

Troberg

Sinister eater
Färdighetssystemet blir i alla fall lätt - Smurfa är enda färdigheten...
Du glömmer smurfa, smurfa och smurfa, för att inte tala om smurfa.

Rising

Vila i frid
Öm... skumt. Jag har faktiskt (för länge sedan) klurat på att använda spelplaner med förgreningar i duellito.

Min tanke var att man skulle behöva bryta ner försvaret längre (=gå en längre väg) för att utdela precis skada (spetsa vampyrens hjärta eller leta efter glipor i en helrustning ) eller utföra brottning- eller avväpningstekniker (så att det blev jobbigare att oskadliggöra en kompis om man ansträngde sig för att inte skada honom).

Så på din smurfkarta kunde den vanliga vägen vara en väg till vanlig skadeutdelning, medan den längre avstickande vägen vara den väg man behövde ta om man ville/behövde utföra något speciellt såsom det jag nämnde ovan.

Ps. Jag hade varken moln eller smurfer på någon av mina spelplaner, och jag skrotade idén för att den blev för omständig. Numera är Duellitoplanen mest en abstrakt spelplan. Den kommer stå utritad i regelboken, men man använder den inte när man spelar. Man bara säger "jag har övertag", "jag har stort övertag", alternativt "det är lika", typ.

Gordeg

Hero
Cirkeln med sidospåret kallades för "oompf" i smurfvarianten.
En intressant detalj... undrar vad det kom ifrån. Du kanske har tittat på någon av NFLs playoff-matcher i helgen (som jag gjorde). När en lineman flyttar på en motspelare brukar de kalla det för en "oompf"-move.

Gordeg

Krille

Super Moderator
"En intressant detalj... undrar vad det kom ifrån. Du kanske har tittat på någon av NFLs playoff-matcher i helgen (som jag gjorde)."

Garanterat inte därifrån. Jag har aldrig sett en hel amerikansk football-match någonsin.

Hellzon

Långsamma Vargen
Min tanke var att man skulle behöva bryta ner försvaret längre (=gå en längre väg) för att utdela precis skada (spetsa vampyrens hjärta eller leta efter glipor i en helrustning ) eller utföra brottning- eller avväpningstekniker (så att det blev jobbigare att oskadliggöra en kompis om man ansträngde sig för att inte skada honom).
Alltså, jag tänkte ungefär som du, fast precis tvärtom. Tänk om det fungerade så att om man ser att det börjar gå åt hällvete (alltså att man är på den stigen som leder till ens egen förlust, och motståndaren regelmässigt slår jättebra) skulle man kunna vika in på sidospåret. Detta skulle då vara kortare (så man förlorar fortare) men konsekvenserna av förlust skulle inte vara så grava (hur man nu beskriver det in-game).

Nåja, nog med blaj från min sida.

Rising

Vila i frid
Tänk om det fungerade så att om man ser att det börjar gå åt hällvete (alltså att man är på den stigen som leder till ens egen förlust, och motståndaren regelmässigt slår jättebra) skulle man kunna vika in på sidospåret. Detta skulle då vara kortare (så man förlorar fortare) men konsekvenserna av förlust skulle inte vara så grava (hur man nu beskriver det in-game).
Skithäftigt. Ja, det tycker jag låter ballare än mitt förslag. Undrar om man inte kunde göra ett Ninjasmurf-brädspel, för den här spelmekanismen är ju ball. Kanske skulle man kunna ha olika fighters, som alla bestod av en halv spelplan. Då skulle man lägga samman de båda planhalvorna när man satte igång att fightas i en duell. Alla kunde ha lite olika försvarsmetoder, liksom.

Kanske kunde det vara så HÄR, förresten: Utöver planhalvorna så har också varje fighter ett antal stridskort. Okej, på varje stridskort står tre prylar:

Skicklighet, Kraft och Taktik.

Man väljer ett kort dolt och visar dem för varandra samtidigt. Den som har högst skicklighet tvingar spelpjäsen att förflytta sig lika många steg åt motståndarens riktning som värdet i Kraften, MEN! om han passerar ett vägskäl så är det den med högst Taktik som bestämmer vilken väg man skall ta.

Då kan det vara bra att både vara taktisk i försvaren och i anfallen, och somliga kan vinna många duellomgångar, fastän de inte är särskilt kraftfulla när de väl gör det, och... öh... äh, jag vet inte.