Don Juan [tillägg]
"Jag har aldrig läst om riktiga schamaner [...]"
Boken jag nämde är faktiskt de redigerade fältanteckningarna som Yaqui-indianen Don Juans lärling, Carlos Castenda (som alltså 'författat' boken), skrivit under sina fem första plågsamma med upplysande år. Den senare delen av boken är även en strukturerad analys kring fenomenet 'man of knowledgde', Yaqui-indianernas' trollkarlars främsta men på sätt och vi ouppnåeliga mål. Även den är intressant.
"Jag vart faktiskt ganska sugen på att läsa den boken du talar om, måste ta en titt och se om den går att få tag på här..."
Du finner den och även flertalet uppföljare (på hans fortsatta studier alltså, all non-fiction) hos
Bokus. Men tänk igenom det hela väldigt noga först; efter att du läst boken kommer du förmodligen vilja resa till amerikat för att söka upp någon gammal indian som kan lära upp dig eller åtminstone pumpa din hjärna full med hallucinogener. Eller ja, om ovanstående inte är önskvärt bör du tänka genom det i alla fall.
Böckerna finns dessutom bara på engelska och du bör nog vara ganska kvalificierad inom det språket om du vill förstå mer än bara sammanhangen i andra delen (det är tydligen omöjligt att använda ett 'normalt' ordförråd i analyser). Första delen är dock rätt lättläst.
Tillägg:
Förhandstitt på nio sidor ur boken (amazon.com).