Nekromanti Trance

Greymourn

Swordsman
Om man som min Schaman företrädelse sätter sig i trans via droger så bör det ju inte ta speciellt lång tid... I det fallet lär det ju ha att göra med hur snabbt drogen ifråga verkar... samt några minuter extra... Vi brukar väl säga en 10-20 minuter...
Men å andra sidan e jag rättså Kobold när det kommer til min Schaman... Kanske... :gremblush:

Mouja

Hero
Jag skulle nog säga att en timme är en rund siffra. En siffra som sedan kan modifieras om vad man använder, sitter inte på Eon-boken nu så jag kan inte kolla, har för mig att det står...
- Droger torde nästan halvera tiden.
- Krämar han/hon på på trumman hejvilt och skriker (läs: privat rockshow) borde det ta tills Schamanen har fått ett visst antal kryss i utmattning att han svimmar av (säg en timme ungefär)
- Medan om Schamanen mediterar så lär det ta en 30 - 90 minuter, i mitt tycke...

DAKRilla

Hero
"Jag skulle nog säga att en timme är en rund siffra."

I verklighetens voodoo så hamnar man i trance efter många timmar av konstant dansande och sång men som en följd av stress, uttorkning och förväntningar. Men det är ju så vanligt löst folk hamnar i trans. Mästarna vet bättre. Åtminstone bland indianerna som drogar ner sig med peyote eller andra intressanta växter eller svampar som innehåller starkt psykoaktiva ämnen. Med sådana hjälpmedel går det rätt fort att lämna den världen (minuter om man är skicklig) som vi ser den nu och nå 'andra sidan' men då är man borta länge, dagar om man är otränad. I vilket fall så verkar det ha mycket med erfarenhet och metod att göra.

En riktigt bra bok om Yaqui-indianernas metoder är The Teachings of Don Juan. Läs! Det är först efter att jag ganska nyligen läst den som jag börjat fundera på att skapa en shaman som rollperson.

Huruvida det är likadant i Mundana som på jorden, ja, om trance ens är samma sak, vet jag inte. Har inte bemödat mig att läsa en enda sidan i det aktuella kapitlet.

CalleBaDB

Veteran
Varför tycker du inte att ninjor kan få hoppa omkring på tak och vara coola för??

Det är ju det som är ninjigt

Mouja

Hero
Hmmm... ganska intressant. Jag har aldrig läst om riktiga schamaner, så på så sätt strödde jag ut en siffra jag tyckte passade in i Eon's schamanistiska värld. Plus att jag tror att jag läst något om en timme eller så i Eon-boken.

Jag vart faktiskt ganska sugen på att läsa den boken du talar om, måste ta en titt och se om den går att få tag på här...

Mouja

Hero
Mina 'Ninjor' [mycket OT]

Om du talar om vad jag skrivit på min sida, så har jag det här att säga:

Visst får de hoppa på tak om de vill, men vad tjänar de på det? De blir uppsökta utav en man/kvinna som vill ha någon ur vägen. De accepterar uppdraget och ger sig av ut i natten/dagen beroende på vad som passar bäst. Oftast rör de sig som sagt i så neutrala kläder som möjligt, eftersom i ökenländerna är det ganska varmt och solen står ofta högt på himlen, och de vill ju inte dra uppmärksamhet åt sig.
Att de springer runt med svärd är upp till var och en av 'ninjorna', svärden är långa och krångliga att bära med sig om man ska smyga in hos någon på natten - då är en dolk eller en flaska med flytande gift mycket enklare att ha med sig.

Men visst kan de få hoppa på taken, men det är bara i filmer som jag ser ninjor på tak... har du sett en ninja hoppa på ett tak i verkligheten?

Greymourn

Swordsman
Mig Veterligen...

..men det kan ju iofs. var en massa bull... så använde väl ninjorna sina svärd till diverse annat, har läst om dem både som klätter redskap :gremcrazy: och blåsrör i skida :gremtongue: osv. Å sen så e de ju faktiskt inte några jättesvärd inte... Tror att många har en väldigt vriden bild av hur stort ett svärd egentligen är...

Mouja

Hero
Re: Mig Veterligen... [ANT]

Det du talar om är en Samurai, som använde sitt svärd som mycket annat.
Det är skillnad på en Ninja och en Samurai...

DAKRilla

Hero
Don Juan [tillägg]

"Jag har aldrig läst om riktiga schamaner [...]"

Boken jag nämde är faktiskt de redigerade fältanteckningarna som Yaqui-indianen Don Juans lärling, Carlos Castenda (som alltså 'författat' boken), skrivit under sina fem första plågsamma med upplysande år. Den senare delen av boken är även en strukturerad analys kring fenomenet 'man of knowledgde', Yaqui-indianernas' trollkarlars främsta men på sätt och vi ouppnåeliga mål. Även den är intressant.

"Jag vart faktiskt ganska sugen på att läsa den boken du talar om, måste ta en titt och se om den går att få tag på här..."

Du finner den och även flertalet uppföljare (på hans fortsatta studier alltså, all non-fiction) hos Bokus. Men tänk igenom det hela väldigt noga först; efter att du läst boken kommer du förmodligen vilja resa till amerikat för att söka upp någon gammal indian som kan lära upp dig eller åtminstone pumpa din hjärna full med hallucinogener. Eller ja, om ovanstående inte är önskvärt bör du tänka genom det i alla fall.

Böckerna finns dessutom bara på engelska och du bör nog vara ganska kvalificierad inom det språket om du vill förstå mer än bara sammanhangen i andra delen (det är tydligen omöjligt att använda ett 'normalt' ordförråd i analyser). Första delen är dock rätt lättläst.

Tillägg: Förhandstitt på nio sidor ur boken (amazon.com).

Mouja

Hero
Tackar, jag ska se vad min ekonomi tillåter... för min BNP är inte lika hög som Det Jargiska Kejsardömet's :gremwink:

För jag har ingen BNP...

Greymourn

Swordsman
Re: Mig Veterligen... [ANT]

NäNä... Samurajerna e ju krigarna...
Som sagt var kan det jag skrev ovan vara påhittat, men det e definitivt sammankoplat med ninjor och inte med Samurajer...

Vad det gäller det klassiska Ninja-to så har jag väl iofs hört att det egentligen inte fanns eller nåt... Jag e egentligen inte ett smack intresserad av japan å dyl, men nattens ögon i Khelataar e ju lite ditåt så...

DAKRilla

Hero
Myten

Eftersom man inte ens är säker på huruvida ninjor existerat över huvudet taget så är det nog rätt svårt att veta vilka tekniker och vilken utrustning de brukade sig av. Läs! Men det ovanstående gäller ju bara om man vill vara historiskt korrekt. Vill man ha hollywoodninjor så är det en helt annan sak.

"Det du talar om är en Samurai, som använde sitt svärd som mycket annat."

Som till vad? Svärd är så vitt jag vet ett vapen, och vapen brukas till strid.

Greymourn

Swordsman
Har du eler skall du...

... till staterna och pumpa hjärnan full med hallucinogener... :gremlaugh:

För att vara helt ärlig så är det många amerikanska författare som inspirerar folk till sådant... Tänk allt ifrån Poe till Burroughs...

Mouja

Hero
Re: Myten

Jag gjorde inte detta yrke så att det skulle vara exakt som de ninjor som kan ha existerat, jag gjorde det som jag ser Mundanas ninjor. Med lite (läs: mycket) inspiration från "vår" världs "ninjor".. eller vad man nu ska säga....

DAKRilla

Hero
Hollywoodninjor

Som jag sade i mitt tidigare inlägg: "Vill man ha hollywoodninjor så är det en helt annan sak." Och så var det ju tydligen i ditt fall.

Finns det försten inte redan en sorts motsvarighet till ninjor i västerländerna? Nattdräpare, eller något liknande.

Mouja

Hero
Re: Hollywoodninjor

"Och så var det ju tydligen i ditt fall."

Jupp.. inga krämiga (läs: maffiga, starka och bra) ninjor här heller.

"Finns det försten inte redan en sorts motsvarighet till ninjor i västerländerna? Nattdräpare, eller något liknande."

Hmm.. jag har direkt inte tänkt på det, men man skulle nog kunna kalla dessa för ett slags ninja gille... eller hur man nu ska lägga fram det. Men jag har inte läst så mycket om dem, så jag utgår från att de är företags ninjor med lite dåligt rykte bara...

Greymourn

Swordsman
Jag föredrar Burroughs/Ginsberg... [OT]

..känns som att Thompson fick rätt gott om inspiration från Beat-folket... Å Tim Leary för den delen...

För att vara lite mindre OT... eler iaf hålla mig till Eon så önskar jag mig fortfarande fler droger till Eon... Det e alltid kul med nytt skit att trycka i sina Tiraker å Shamaner...

Det samma gäller ju även Naugs ideer om "starkare" svampar bland dvärgrna... Tänk något slags flugsvamps/gutshaker(kul namn) till de redan galna Roghan dvärgarna, de har ju ändå bärsärk i Lak-Fiz...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Lägg ner ninjorna i källaren.

Lägg ner snacket om ninjor allihopa, den här tråden är nämligen lite väl för mycket OT i mitt tycke.

/Naug, modererar