Ah såg det nu, ber om ursäkt.
För att då försöka svara på din fråga så borde en anledning vara själva magikerns tankegång på vad han vill göra kontra vad han kan.
För att förklara vad jag menar, extemporering används ju oftast för stunden för att lösa ett problem magikern ställs framför just nu. Att "planera" något en längre tid med extemporering är ju ganska dumt då det görs enklare med formaliserade besvärjelser, vilka också tar kortare tid att använda sig av. Därför försöker magikern påverka sin omgivning med det han kan, alltså de aspekter han behärskar. Ta till exempel en magiker som behärskar pyrotropi, han ställs framför ett stort träd som blockerar ingången till en grotta han vill komma in i, han bestämmer sig fort och kastar en effekt som bränner upp trädet. Han skulle ju i och för sig kunna, om det gick, transformera om några pyrotropiska aspekter till pneumotropi och istället "knuffa" bort trädet med en annan effekt men eftersom han inte behärskar pneumotropi är det inte intressant och han reflekterar inte ens över det när det skulle vara så pass mycket svårare för just honom.
Skillnaden ligger i vad man vill åstakomma med magi, en formaliserad magiker vill oftast uppnå något men vad han använder sig av för att uppnå det är inte lika viktigt som för en extemporatör som istället vill använda sig av vissa aspekter för att kunna lösa olika problem han ställs inför, det är ju därför han är extemporatör.
Så jag skulle vilja påstå att det är aspekterna extemporatörer använder sig av som "låser" honom vid ett tankesätt. “Jag kan det här, det här är mitt problem och hur löser jag det?”
Kanske lite långsökt men tål att tänka på.