Frågan bakom frågan
Den här frågan kan ju egentligen tas på en lite mer "filosofisk" nivå...
Ska man se det som att Mundana har egna naturlagar som Eons regler försöker simulera, på samma sätt som t.ex. Viking försökte simulera vår världs naturlagar?
Eller ska man se det som att Eons regler _är_ Mundanas naturlagar?
Det tredje synsätt som jag skulle säga dominerar på forumet är "Eons regler ska försöka simulera vår världs naturlagar + Mundanas magi", utan att riktigt definiera vad det är som definierar mundansk magis naturlagar
Enligt synsätt nummer två är ju nämligen resonemanget i trådstarten i stil med "ingen har lyckats förklara gravitation för mig på ett vettigt sätt, så därför borde jag kunna flyga"
Enligt synsätt ett och tre är det ju egentligen bara spelets författare som borde tillfrågas, eftersom det är de som har skapat de naturlagar som reglerna försöker simulera; ingen av oss forumiter kan ju på något annat sätt veta hur det verkligen "är" magiteoretiskt utan att ha läst det i modulerna. Annars kan vi bara gissa, och då måste vi i det här fallet utgå från att man inte kan transformera improviserat för att bevisa att det är så. Och då tycker jag att vi har någon sorts cirkelargument. Det går att hitta på någon anledning till att det inte går, men då måste vi först förutsätta att det inte går. För trots att den kända magiteorin säkerligen på något vänster kan förklara varför, så kan den nog aldrig förklara _att_.
Jämför den magiteoretiska förklaringen till varför det är svårt att alstra många filament: det beror på att vi pga. krökningstalen då måste alstra långa filament. Och långa filament är svåra att alstra. Det vet vi för att det är svårt att alstra många filament. Eftersom de är långa. Och långa filament är svåra att alstra.
Ett cirkelargument, som startar i regeln/naturlagen att det är svårt att alstra många filament.
Hoppas jag inte bara förvirrar nu; poängen är i varje fall att om vi inte anser att spelets magiregler utgör (en del av) Mundanas magiska naturlagar, så kan ingenting bevisas magiteoretiskt, eftersom teorin baseras på naturlagarna.
I mitt Mundana är förklaringen att det vanliga tredjerangspsyket (människor, alver, dvärgar mm) helt enkelt inte klarar av att greppa den otroligt komplexa transformeringsmekanismen på ett intuitivt plan; det tar helt enkelt en vecka för en vanlig person att räkna ut hur en viss transformering alls ska utföras, och därför måste den formaliseras.
Huruvida andra varelser (läs: drakar, kamorfer o dyl) lider av samma begränsning, har utvecklat mentala/praktiska metoder för att kringgå den (tillåter ni artefakter i improvisering?
) eller bara är über nog att improvisera formaliserade besvärjelser rakt av är en helt annan fråga.