Nekromanti Transformera till psyko-, daimo- och teotropi

Kaigon

Helmgast
Telephalsion said:
Jag vill ha Spatiotropi, den magiska kraften bakom Rummets tre dimensioner, längd, bredd och djup. Som en "motsats" till kronotropi.
Du har tur, så tänker vi med :gremsmile:

Telephalsion

Swordsman
Kaigon said:
Telephalsion said:
Jag vill ha Spatiotropi, den magiska kraften bakom Rummets tre dimensioner, längd, bredd och djup. Som en "motsats" till kronotropi.
Du har tur, så tänker vi med :gremsmile:
<3
För att återkomma till ämnet, någorlunda iaf.

Den där sefiroten påminner om mina spekulationer om aspekternas uppbyggnad, ska försöka återge detta i någorlunda följsam detalj, för den som är intresserad.

Varning för mytologisk stämning blandat med magiteori.
När tidens väsen lade sig för att drömma skapades världen, dimensioner och sfärer smälte samman till en komplex väv, ordning och kaos skapas.

Alltså har vi i begynnelsen fyra aspekter.
Ordning och Kaos, Tid och Dröm.

Jag vill klämma in aspekten för 'rum' som är aspekten bakom dimensionerna och sfärerna.

Drömkraften kommer ur tiden, som fanns från början. Ur drömmen, eller kanske I drömmen, skapas Rum, Kaos och Ordning, och tiden finns där också.

När Kaos och Ordning möts under tid skapas Kyla och Hetta, samt Ljus och Mörker. Dessa är alltså reaktioner till den organiserade skapelsen. Dessa har således kraft att påverka de tidigare skapade krafterna eftersom de är delvis opåverkade av drömmarens vilja. Därför kan gudarna senare stänga in drömmaren i en bur av dessa reaktionära krafter.

Drömmaren skräms av de nya krafterna som denne inte kan styra och skapar gudakraften för att råda bot på problemet. Gudakraften kan tämja de reaktionära krafterna.

Drömmaren slumrar in och gudarna börjar ta för sig av skapelsen och inbördeskrig uppstår. Något gör att vissa teotropiska väsen transformeras till daimotropiska väsen. Detta leder mig till att tro att Apodaimos är fullt möjligt för teotropiska väsen, antingen självmant, eller påtvingat av andra gudar.

Hursomhelst, Gudar och Demoner skapar sedan tjänarväsen, Psykotropiska väsen.

Dessa tre former av besjälade väsen samarbetar sedan för att få ut livet och dödens energier.

Tillsammans med grundkrafterna Ljus, Mörker, Kyla och Hetta skapar gudarna de kosmiska krafterna ur livskraften. Dessa skapar ett hölje som skiljer gudaväsen från skapelsen. Detta skapar alltså andeplanet.

Grundkrafterna kombineras sedan med de kosmiska för att skapa de fyra elementen. Ur dessa kommer sedan djur, växter etc. Men Gudarna orkar inte hålla koll på detta så de skapar Symbol- och Bildkrafterna för att instifta egna lagar på existensen.

Men, denna historia förklarar inte antiaspekterna. Dessa förklaras enkelt genom att vi går tillbaka till skapandet av de kosmiska krafterna. Dessa skapades ur livet, alltså borde antikosmiska aspekter komma ur dödskraften, som är livskraftens motpol.

Allt detta sammanfattar jag genom ett flödesschema för magiska aspekters skapande. Jag har tagit konstnärlig frihet och lagt in hur jag tror de kosmiska krafterna kombinerats med urkrafterna för att skapa grundkrafterna och så. Enjoy.

Jag har i botten lagt till några spekulationer för vad som skulle kunna skapas om man kombinerade grundkrafterna och de kosmiska krafterna på andra sätt, det är tveksamt om man kan hitta en vettig användning för dessa aspekter, men för gudar eller härskare över andra dimensioner kanske nebulotropi har sina användningsområden. Eller en aspekt som skapar en Sol som strålar kyla istället för värme, men fortfarande lyser upp. Possibilites...

Tele spårar.

Poseur

Swashbuckler
Vore epic med en aspekt som baserar sig på stark växelverkan.

/Poseur inflikar som hastigast

sirfrog

Warrior
En annan fråga jag kom på i samband med diskussionen var angående daimotropiska varelser och dyrkan.

En guds kraft, sin teotropi, får den från de som tror på denna och dyrkar denna. Om en gud tappar sina efterföljare så "glöms" den bort, och tappar sin hela "existens".
Om en psykotropisk blir dyrkad kan den bli en gud, igenom apoteos. Om däremot en demon blir dyrkad tillräckligt för att teorietiskt sett gå igenom apoteos, vad händer då? Vilken form tar kraften en sådan demon skulle få? Kan den då alstra teotropi?

Regmolar

Swashbuckler
//Tele gillar symmetriska lösningar med jämna motsatspar.
Ja, det verkar vara populärt.

Jag vill dock påpeka att man då förlorar mycket av det "vetenskapliga" intrycket av Eons magisystem. Ett system som är symmetriskt, begripligt och lättöverskådligt i sin helhet är väldigt olikt vår verklighet (eller åtminstone de delar som vi har lyckats luska ut under mänsklighetens historia).

Personligen tycker jag att det finns en charm i att ha ett system som är lite svårbegripligt, lite allegoriskt och inte helt självklart (som dagens system av aspekter och deras tilldelade "effektområden" är). Jag gillar att gå efter principen "den magi som beskrivs är den som finns utforskad av människor, och kan mycket väl vara en bristfällig beskrivning av universum på samma sätt som den Newtonska fysiken" Det ger mer utrymme till att hitta på saker. Och påminner om verkligheten, om Eon ska behålla den grundpremissen.

OBS: Det innebär inte att jag tycker att regelmekanikerna eller -förklaringarna ska vara svårbegripliga, allegoriska och ointuitiva, eller inte förstår hur ett enkelt, symmetriskt system sänker inlärningskurvan och tilltalar vanliga mänskliga estetiska åsikter etc. etc.

EDIT: ändrade en felskrivning

Petter42

Swordsman
Tror att demonerna inte uppnås apoteos så, eller inte alls i vanlig bemärkelse. I stället kan demoner uppnå vilken rang som helst genom att sluka själar och demoner som är svagare. Kanske till och med små gudar eller större om demonen är mäktig nu. Eftersom att demoner alltså är så föränderliga i sin natur förlorar de kraft med tiden. Trots allt kan ju varken människor eller gudar återhämta sig ur tömma intet. Människor drar kraft från växter och djur som de äter och gudar drar kraft från människornas tro. Möjligen så kanske.

Ymir

Liten kantbaron
Jag håller med dig helt och hållet. Jag och Lycan skapade kosmotropin för att den fyllde i en -lucka-, något vi kände fattades rent konceptuellt; att den gjorde saker och ting mer symmetriska var bara en bonus, at best.

Jag tycker bättre om vår syndesotropi än förslaget koro/topo/spatiotropi för att relationer och reaktioner mellan magiska fält känns som en mycket mer 'vetenskaplig' kraftkälla än förhållanden i rum. Faktum är, jag har svårt att förstå hur rum och avstånd kan betraktas som en kraftkälla. Also, syndesotropin har enorm potential till intressanta effekter, meta såväl som fristående:

Bannlysa föremål
Syndesotropi: 9, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Permanent

Skickar iväg ett länkat föremål till ett hypotetiskt limbo. Därefter är det fullständigt omöjligt att på något sätt kontakta föremålet om man inte är länkad till det och använder Åkalla föremål. Är målet för effekten länkat till magikern sänks filamentförbrukningen med sex.

Eidetik
Syndesotropi: 4, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Momentan*

*Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent

Genom att fokusera på ett tillfälle i det förgångna får magikern hjälp av syndesotropins sammanlänkande krafter att koppla samman olika, separata händelser och komma ihåg detaljer som annars inte befunnits på ett medvetet plan, genom alla tings samband får magiker ibland också tillgång till bilder eller upplevelser de inte personligen upplevt. Resultatet av ett färdigställande av effekten blir en ström av osorterade sinnesintryck som är tämligen svåra att göra god användning av. För att tolka intrycken behöver magikern lyckas med ett PSY-slag på Ob4T6+(Ob1T6-3). Lyckas slaget får magikern fördjupad insikt i det tillfälle hon fokuserat på. SKRIV MER SEN?

Länka föremål
Semotropi: 7, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Permanent

Länkar ett föremål, som inte kan vara större än magikern själv, till magikern. Används vanligen tillsammans med Åkalla föremål och Bannlysa föremål.

Lokalisera Portal
Syndesotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan*

Effekten lokaliserar utgångsportalen till en portal i magikerns omedelbara närhet. Magikern får ett gott humm om utgångsportalens placering i tid och rum, oavsett avstånd, så länge effektens magnitud överstiger portalens. Mer specifik information förmedlas dock ej.

Kapa Portal
Syndesotropi: 4, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Momentan*

Användaren måste befinna sig i närheten av portalen hon vill kapa. Den kapade portalen länkas om till valfri portal vilkens sanna namn är känt för användaren. Ligger den nya målportalen bortom räckvidden för den kapade portalens ursprungliga målportal måste skillnaden kompenseras genom att avståndet på Kapa Portal förlängs så Kapa Portals räckvidd är lika med eller överskrider skillnaden.

Läsa resonans
Syndesotropi: 3, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan

Tillåter användaren att, genom ett slag mot Magiförnimmelse, få viss information om ett föremål; vem som hållit i det nyligen, om det använts för något särskilt syfte, var det varit tidigare och så vidare.

Instrumentalitet

Syndesotropi: 40, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Momentan*

Utraderar alla teo-, daimo- och psykotropiska barriärfält som innesluter själar inom magikerns psykosfär, det vill säga det system av världar där magikern befinner sig. Konsekvensen blir att allt medvetet liv smälter ihop till en enda supersjäl med ett förenat medvetande. Värdena för det nya medvetandet blir medelvärdet av PSY, VIL, AND, MAG och relevanta färdigheter hos alla individer som smälts samman, multiplicerat med 1 för varje 100 miljoner själar som påverkats. Rangen beräknas på vanligt sätt, men tiodubblas. Specifika individer kan stå emot instrumentaliteten genom att lyckas med ett slag mot VIL med Ob6T6, om de för tillfället befinner sig i ett sammanhang som hade skyddat dem, till exempel i en mecha fickdimension såsom en erebotropisk Oubliette.

Räckvidd: Aura
Syndesotropi: X, Räckvidd: Aura*, Varaktighet: Permanent

*Alla andra effekter med räckvidd Avstånd i magin får räckvidd Aura

Förändrar räckvidden på Temporära och Provisoriska effekter med räckvidd Avstånd till räckvidd Aura. Effekter med räckvidden Aura påverkar alla giltiga mål i en radie på 10 meter med magikern i centrum, inklusive magikern. Så fort något förflyttar sig utanför radien runt magikern upphör de att påverkas. Effekten har samma magnitud som effekten som modifieras.

Räckvidd: Sympatetia
Syndesotropi: 3, Räckvidd: Sympatetia*, Varaktighet: Permanent

*Alla andra effekter med räckvidd Beröring i magin får räckvidd Sympatetia

Förändrar besvärjelsens räckvidd från Beröring till Sympatetia. För att kunna kasta besvärjelsen måste magikern därefter ha tillgång till en sympatetia länkad med offret, men så länge han eller hon har det är besvärjelsens räckvidd obegränsad och användaren behöver inte se offret. Effekten har samma magnitud som effekten som påverkas.

Portalförnimmelse
Syndesotropi: 3, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Momentan*

Effekten pekar ut närmaste förekomst av alla former av magiska portaler inom räckvidden, även permanenta sådana. Detta inkluderar effekterna Portal, Skuggportal, Skugglandsportal, med mera. Effekten gör också att magikern kan förnimma portalens magiska aura, och således identifiera dess aspekt.

Sinneslänk
Syndesotropi: 3, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär

Användaren kopplar samman sina perceptioner med målet för besvärjelsen, både användaren och målet för därefter full tillgång till varandras sinnesintryck, oavsett avståndet dem emellan. Är man inte van vid effekten kan mängden av nya sinnestryck vara förvirrande och svårförståeliga. Svårighetsökningar på grund av smärta hos den ena individen drabbar också den andra, men halveras.

Själsband
Syndesotropi: 4, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär

Effekten låter magikern upprätta ett själsband med en individ effekten vävs på. Detta innebär att magikern alltid har en ungefärlig aning om var individen befinner sig. Ju närmare magikern, desto mer precis är känslan - befinner de sig i samma byggnad vet magikern precis var den andre är, är de i samma stad kan magikern precisera stadsdelen, är de i samma geografiska region kan magikern precisera landsändan, är de kontinenter ifrån varandra vet magikern bara ungefär var i världen den andre befinner sig. Effekten ger också en sporadisk överföring av starka känslor och förnimmelser, i synnerhet ytterligheter som hat, kärlek, smärta och extas, men den är svagare och mer erratisk än den som fås av effekten "Sinneslänk". Om målet för besvärjelsen har högre qadosh än magikern kommer hela effektens verkan att bli den motsatta - målet kan lokalisera magikern, istället för tvärtom. Detta gäller även om qadosh höjs och sänks under effektens varaktighet, varvid verkan kan komma att pendla fram och tillbaka. Själsband som upprätthålls under lång tid tenderar att påverka de inblandade parternas karaktärsdrag, något som hanteras bäst från fall till fall.

Skapa Sympatetia
Syndesotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Permanent

Genom att besvärja ett föremål som tidigare varit en del av offret (hårtuss, nagel, kroppsdel) länkas föremålet permanent ihop med offret. Effektens magnitud måste motsvara offrets själs rang.

Åkalla föremål
Syndesotropi: 3, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan

Hämtar ett valfritt länkat föremål, det materialiserar sig ögonblickligen bredvid magikern, eller, om magikern så önskar, någonstans på magikerns person.

(Observera att Lycan, inte jag, har skrivit de flesta av dessa. Also, viss reservation för att de fortfarande är på arbetsstadiet).

Jag vill sedan betona att det här resonemanget är helt frikopplat från eventuella interna diskussioner inom Neogames, där är denna issue mer eller mindre settled.