Nekromanti Transformering???

Mouja

Hero
Varje handling tar en halv runfa ungefär... typ:

Alstra <aspekt>, Transformera, Besvärjelse

...tar 1.5 rundor... avrundat till 2

Mouja

Hero
Nej... det är samma rörelser och ord.. bara det att du tar olika mycket... för att förklara detta tar jag hjälp utav Drakväktar boken, jag kommer inte ihåg exakt vad det stod men det står iaf typ:
"Att alstra är som att ta en bägare till en bäck och sedan fylla den med vatten."

Om du tänker dig att du nu ska alstra ett filament tar du kanske bara halva bägaren, istellet för om du tar två och fyller hela bägaren... du ser.. samma rörelser men ett dåligt exemåel utav mig

Tzam

Warrior
Jag fattar...
Spel ide: Vill tända en eld med pyrotropi, men detfinns inget att alstra ifrån. Men man Kan alstra bio från sin kropps energi och sen transfornera det till pyro och tända elden!!! :gremtongue:

Smart va

Man Mountainman

Storsvagåret
Det beror förstås på om du kastar en besvärjelse eller kör på improviserad magi.

När du kastar besvärjelser är du bunden till de aspekter som anges i besvärjelsebeskrivningen. När du extemporerar kan du alstra vilken aspekt du vill (utom teo- och daimotropi) och sedan transformera till vilken aspekt du vill (utom teo- eller daimotropi).

Helmgast
Tillägg

och sedan transformera till vilken aspekt du vill (utom teo- eller daimotropi).
Man kan inte heller transformera till psykotropi, trots att man kan alstra den.

Helmgast
Transformeringsregler

Alstrad aspekt=fototropi.
Till termotropi är på Ob2T6.(Utan filamentsförlust)
Till geotropi är på Ob4T6. (Med ett i filamentsförlust=Ob3T6)
Till skototropi är på Ob6T6 (Med två i filamentsförlust=Ob4T6).

Så det är hela Ob2T6 svårare att transformera till antiaspekten (skototropi) än normalaspekten (geotropi) som i sin tur är Ob2T6 svårare än närbesläktad aspekt (termotropi).

Helmgast
JA! [ANT]

Och jag beder Tzam och Mouja att diskutera med varandra IRL istället för onödiga inlägg (dom är för många).

Helmgast
Köp/läs Mystik & Magi!

Detta har jag sagt många gånger, men det kan sägas igen. Läser man bara grundboken så skall man inte ge sig in i magiteori/magiregler.

För alla som har tänkt att fråga något om magi, läs boken först.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Ytterligare ett tillägg, något Off-Topic

Bara en liten Off-Topic-grej som jag kom på, som många brukar missa... och när vi ändå är inne på det så måste jag ju besserwissra mig lite :gremcool:.

Om du gör en generator (vilket är just en fångad demon som sitter och alstrar på kommando i en artefakt) så får du daimotropi - det kan man inte transformera till psykotropi, och dessutom får man transformationsförlust om man transformerar det till något annat eftersom att svårigheten är normal från början. Så man kan inte göra 'Smärta' i en artefakt med en generator, fast 'Blixt' är förstås ett bättre substitut... (generatorer suger)

Och så kan man inte transformera när man improviserar, man kan heller inte öka momentan -> temporär, temporär -> provisorisk eller provisorisk -> permanent vid improvisation (och glöm inte den klassiska Effekten-Döda-Funkar-Inte-Vid-Improvisation™ av Krille). Vilket gör att man får en enda duglig anledning till att formalisera besvärjelser, bortsett från att man får ge den ett coolt namn...

Xepp

Veteran
Re: Köp/läs Mystik & Magi!

Men det är det som är problemet. Jag förstår inte det som står i MoM. eller nu förstår jag när jag fått det förklarat för mig..

// Sebbe

Helmgast

Det är okej. Jag visste inte om du hade läst den, men ifall du inte hade gjort det så ville jag bara upplysa dig om att den skall läsas av de intresserade.

Men fråga på, det är därför forumet finns!

Staffan

Myrmidon
Re: Ytterligare ett tillägg, något Off-Topic

man kan heller inte öka momentan -> temporär, temporär -> provisorisk eller provisorisk -> permanent vid improvisation
Jag kan förstå poängen med att man inte kan öka momentan till temporär (den hinner ju försvinna innan), men de andra borde ju funka?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Ytterligare ett tillägg, något Off-Topic

Nja, det står nånstans att man inte kan öka varaktighet. Jag gissar på att neoGames ville ge oss en anledning till att använda formaliserad magi, eftersom att improviserad egentligen är så pass mycket bättre.

(men jag har aldrig varit bra på att gissa)

Xepp

Veteran

Japp, reglerna i modulerna kan ibland vara lite skumma.
:gremsmirk:
// Sebbe