Nekromanti transportera vapen...

Jade

Warrior
har en förhållandevis enkel fundering här.... vilket troligen bevisar att jag en okunnig fåne, men det är vi väl alla i början? :gremcrazy:

aja... here it goes. hur gör man för att bäst "transportera" stora vapen? nu talar jag alltså mer om vapen av typiskt fantasy/medeltid/ickenutid stuk... med andra ord långa svärd, tvåhandsvärd och pilbågar.. visst. svärd kan fästas i skidor vid höften å på ryggen... men jag har aldrig lyckats komma underfund med hur man gör med en stor pilbåge... hur gör man när man ska springa runt i skogen (eller vad man nu gör) med en lång pilbåge i bagagen?
inte kan man väl hålla den i handen hela tiden? :gremconfused: (det tror inte ens jag på).

så vad jag undrar är helt enkelt vilka fiffiga bäranordningar och dylikt man kan använda för att få med sig stora vapen (av läng 1,50 å uppåt. typ) särskilt då pilbågar.... dom förstår jag mig verkligen inte på....

är tacksam för allt hjälp...självklart.

Johan K

Gammal & dryg
Hsät & vagn ?

Tjaa, är man på resande fot så brukar man väll ha med sig djur av olika slag, speciellt hästar... Så då är det väll brukligt att man packar på sakerna & låter djuret sköta bärandet.

Krille

Super Moderator
"aja... here it goes. hur gör man för att bäst "transportera" stora vapen? [snippeti] inte kan man väl hålla den i handen hela tiden?"

Eh... det var faktiskt precis vad man gjorde. "Stora vapen" är huvudsakligen avsedda för jakt (pilbåge och spjut) eller krig (alla andra, plus pilbåge och spjut). Jakt inträffar så sällan, och spjut och bågar är inte särskilt jobbiga att ha i handen, faktiskt. Spjut kan man inte göra så mycket med, men bågar brukar i allmänhet strängas av och eventuellt stoppas in i ett fodral för att skydda dem. När det är dags att börja jaga så tar man fram den ur fodralet och strängar på bågen igen.

Så var det då det där med krig. Betänk att de flesta av de där vapnen är gjorda för att användas i formation med andra och/eller för att tränga igenom rustningar. Rustningar bärs normalt inte civilt, så man behöver normalt inte rustningsgenomträngande vapen civilt heller. Man brukar sällan slåss i formation civilt, så sådana vapen behövs inte heller. Återstår då jaktspjut, pilbågar samt ett och annat vapen som bärs för självförsvar som till exempel svärd och kortsvärd (långsvärd och slagsvärd är krigsvapen, tro mig).

Så, antag att det faktiskt är krig, och man knatar omkring med krigsvapen. Hur bär man dem? Enkelt: antingen är man på ett slagfält eller förväntar sig ett bakhåll, och då har man vapnet i handen, eller så är man på väg till ett slagfält, och bär man inte vapnet i handen då så ligger det på kärror eller hänger på packningar som släpas av trossen. Så om du inte vill betrakta en packhäst eller en kärra som en "fiffig bäranordning" så är jag rädd att de helt enkelt inte finns.

Slutligen, svärdsskidor på ryggen är ett fjantasypåhitt.

En tråd att läsa om ämnet.

Jade

Warrior
Re: Hsät & vagn ?

hm.. tjao. jo. det stämmer ju...

men blir det inte lite jobbigt om man blir anfallen av några otrevliga typer? måste man ju först springa till hästen och dra fram sin båge... hm..

Krille

Super Moderator
Re: Hsät & vagn ?

"men blir det inte lite jobbigt om man blir anfallen av några otrevliga typer? måste man ju först springa till hästen och dra fram sin båge... hm.."

Tja, alternativet är att du går med bågen i handen och att den är totalt onödig minst 99,999% av tiden du bär den, samt att du betraktas som en bråkstake av alla som du möter, eftersom du går med vapnet redo för strid.

Cybot

Mest spelbar
Problemet är ju förstås att man alldrig TAR en strängad långbåge och så att säga "springer runt i skogen".

Antingen så är man på jakt eller i krig och då har man den redo. Eller så är man på resa och då är den osträngad(och då är den ju bara en rak stav), inrullad och fäst vid packningen, eller på ett transportdjur/vagn.

Samma sak gäller med alla andra vapen. Pikar...antingen på vagnar eller så bär man de som man skulle göra under en manöver. Så här...

Jarre

Swordsman
Slutligen, svärdsskidor på ryggen är ett fjantasypåhitt.
Kan inte annat än hålla med - du får ha brutalt långa armar om du tänker dra ett svärd från denna position...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ungefär som en kille i min spelgrupp, som ritade upp en ritning för en märklig mekanism som tillät att man bar svärdet på ryggen men snabbt kunde knäppa ned skidan så att man lätt kunde dra svärdet. Fullt med remmar och spännen, var det.

Troberg

Sinister eater
Kan inte annat än hålla med - du får ha brutalt långa armar om du tänker dra ett svärd från denna position...
Eller ett ynkligt kort svärd.