Nekromanti Trauma - fylla i.

Satunge

Veteran
På rollformuläret, längs ner finns 5 olika tabeller för Trauma, Smärta, Blodningstakt, Blodförlust och Utmattning.
Vad menas med dessa +Ob1T6 osv.
Varför står det 10 olika rader?
Och hur fungerar hela det systemet?

Och på vapen/sköldar, vad menas med SI, 1/4 tex? Hur fungerr det?

Hungmanmoojoo

Veteran
ojojoj..

Du? har du regelboken, eller har du bara laddat hem ett rollformulär?
skämt åsido.

+ObXT6 är svårighets-ökningarna för alla handlingar som du utför, alltså, är du skadad eller utmattnad blir det svårare att göra saker. Sen är det även svårigheterna vid Chockslag resp. Dödsslag. För att få reda på hur detta fungerar rekommenderar jag att du läser regelboken.

S/I är en frivillig regel som finns med i avsnittet "avancerade stridsregler" och det står för snabbhetsindex och även detta beskrivs i regelboken.

läs på och fråga sen igen om du inte hajar..
hade.

Satunge

Veteran
Jag är mycket förolämpad.
Vi HAR regelboken här, precis i vår närhet, uppslagen och allt. Vi kan till och med läsa vad som står i den.
Ni får verkligen ursäkta, men vi förstår ändå inte, ty reglerna är enligt oss relativt flummigt beskrivda.

Eleas

Hero
"jag undrar vem som är flummig...."

Hmm, jag tror jag vet vem som kan lösa er lilla tvist. Forumets moderator kanske kunde funka?

--
Björn
- To The Ends of Invention

Doda

Veteran
Och på vapen/sköldar, vad menas med SI, 1/4 tex? Hur fungerr det?
SI står för snabbhetsindex, och är en frivillig regel, så om du inte förtsår den, låt bli att använda den.
Hur som helst, SI mäter vem som har det snabbaste/längsta vapnet, och således en fördel framför motståndare med korta/långsamma vapen. Den kombatant med högst SI får -Ob1T6 på VINIT-slaget. SI skrivs så här: SI x/y, där x är det SI som gäller när ingen part är försvarare, alltså när man öppnar striden, och y är det SI man använder när man som försvarare försöker vinna tillbaka initiativet. Till exempel kan person A ha en hillebard med SI 5/3, och person B ha ett tvåhandssvärd med SI 3/4. När striden öppnas har A -Ob1T6 på VINIT-slaget, medan B senare i striden har -Ob1T6 på VINIT-slaget då han som eventuell försvarare försöker vinna tillbaka initiativet.
Hoppas att du förstår bättre nu, annars kan du som sagt bara strunta i regeln.

//Doda

Satunge

Veteran
Lilla tvist? *fnys*
Jag frågar ju en fråga och får ett löjligt och oartigt svar tillbaka. Är det så ni behandlar nya rollspelare?

Morgoth

Swashbuckler
Jag antar det... Nej nej, inte, men jag tvivlar på att texten är flummig, alla här har ju fattat den lr hur?

Faktum är att det blir en hel del förfrågningar om Eons regler här på Eon-forumet... ibland har jag blivit riktigt förvånad över hur reglerna tycks gå vissa personer bi, och sedan ännu mer förvånad över hur folk reagerar... :+)

Jimmy_SL

Warrior
Jag brukar vara elak, och detta är ingen undantag, men jag tycker reglerna om Trauma och det är ganska enkla att fatta! Och förlåt så jävla mycket om jag råkade kasta ett svar i detta inlägg åt fel person! MEN jag orkar inte förklara hela jävla skade-systemet för någon som inte orkar läsa igenom det nogrannare...

Morgoth

Swashbuckler
MEN jag orkar inte förklara hela jävla skade-systemet för någon som inte orkar läsa igenom det nogrannare...

No offense, men tänk på att det kan föredras att du inte svarar alls i så fall. Allt glömt, allt förlåtet, det är nyår, och mmmm... det luktar alkohol... :gremlaugh:

/Mogge, ska rusa till brorsan snart

WolmerX

Warrior
Du fick ju ett bra svar av Doda på SI delen så då får väll jag försöka ta å svara på nån annan av frågorna.
Kan ju börja med att förklara raderna(vertikala rader talar jag om nu). Tio till antalet och man får tillgodose sig fler ju tåligare man är (6 rader= normalt), stryk resten. När man tar skada så tittar man på skadetabellen och anteckar det antal kryss i respektive sektion för de olika skadetyperna(trauma, smärta, blödningstakt) (hur exakt man begagnar sig av skadetabellen blir för mycket att skriva). Börja på en ny rad när raden över tar slut. Blodförlusten ökar succesivt beroende på blödningstakten.

När kryssen kommer ned till en rad där det finns +ObXt6 framför påverkar det i vissa fall svårighetsgraden och chock/dödsslag baseras på dessa värden.
Svårighetsökning: smärta och utmattning antal t6 lägg ihop och läggs till svårigheten
Chockslag: Trauma, smärta, blodförlust (antal t6) läggs ihop när man slår mot chockvärde. Misslyckat slag innebär medvetslöshet
Dödsslag: Trauma, blodförlust läggs ihop när man slår mot chockvärde. Misslyckat slag innebär att man dör.

Tror att jag fått med allt nu. Hoppas att det hjälpte och lycka till med fortsatt spelande.

Gott nytt år!

Hungmanmoojoo

Veteran
"Jag tänkte inte klämma till honom så hårt" -- björnen Balou

Förlåt. Jag tyckte faktiskt att det lät som du inte hade läst i boken.

Vi kan till och med läsa vad som står i den.
Till och med... :gremwink: du har ett snyggt sätt att formulera dig.

Eftersom min 12- årige brorson inte har några problem att hajja systemet,så trodde jag att du försökte narras lite.

Men helt oförstående är jag inte, eftersom jag också har hittat lite avancerade frivilliga regler som jag undrar ifall det har smygit in sig ett typo i.

ett tips jag kan ge är att använd bara grundregler i början
och läs igenom karaktärskapande kapitlet så du lär dig alla värden som du ska använda när du spela, speciellt när nu ska strida.
Om du är helt ny till rollspel kanske du ska prova ett annat spel. Eon är ganska komplicerat.

nåja, Gott nytt år och god fortsättning,

Duddmannen

Hero
Det finns tio rader (eller kolumner som jag kallar det, lodräta rader alltså) därför att man max kan ha tio i skadetålighet. Skadetåligheten räknas ut så här:

STY + TÅL + 3T6

Läs av resultatet i tabellen på sidan 21 (EON2). Tabellen går som högst till 8 skadekolumner, men det finns särskilda förmågor som kan ge fler.

När du vet hur många skadekolumner din karaktär skall ha, kan du stryka över de kolumner som du inte behöver. Har du t ex 7 i skadetålighet så kan du stryka tre kolumner så att du bara har sju kvar.

När man tar skada börjar man kryssa i de tomma rutorna från höger till vänster. Skulle man fylla en hel rad, fortsätter man på raden under tills man fyllt i så mycket skada som man tagit. Till vänster om varje rad står det något. Högst upp står det en 0:a. Vid raden under står det +Ob1T6 och under detta står det +Ob2T6 osv. Detta är svårighetsökningen man får på vissa slag på grund av skadorna man tagit. Det blir alltså svårare att slåss och göra saker om man är skadad.

Man ska räkna med dessa extra svårighetstärningar om man har markerat skador på just den raden. Om raden på +Ob1T6 är fylld, men raden för +Ob2T6 är helt tom så får man alltså bara +Ob1T6 på slagen.

SI på vapen och sköldar
SI står för snabbhetsindex och är ett mått på dels hur stor fördel vapnets längd ger dig i början av striden och dels hur stor fördel vapnets manöverduglighet hjälper dig under resten av striden.

Det första värdet är direkt relaterat till vapnets längd. Ett långt vapen har ett högt värde och ett kort vapen har ett lågt. I början av varje strid ska man slå för initiativ, alltså vem som har övertaget i striden, vem som är anfallare. Ett långt vapen låter dig engagera fienden på långt håll och kan därför vara bättre i början. Har man ett högre första värde på sitt vapen än sin motståndare får man lättare att vinna initiativet den första rundan.

Det andra värdet visar hur lätt det är att komma igen med vapnet, alltså hur snabbt man kan få fram det till anfall eller försvar igen efter att man huggit/parerat en gång. Det är detta värde man använder för att vinna initiativet övriga stridsrundor. Ett litet vapen har ett högre värde än ett långt vapen.

Hoppas detta hjälper en aning

/Duddmannen - Inte för fin för att hjälpa en medspelare i nöd.

Eleas

Hero
"Lilla tvist? *fnys*
Jag frågar ju en fråga och får ett löjligt och oartigt svar tillbaka. Är det så ni behandlar nya rollspelare?"

Nej, faktiskt inte. Det var snarare en (relativt) vänlig vink till Jimmy_SL om att sluta skriva meningslöst provocerande inlägg innan moderatorn kommer tillbaks från semestern och låser tråden alternativt bannar honom tillbaks till Kritaperioden.

--
Björn

"Är det så ni behandlar nya rollspelare? "

Ni? Vilka är "ni"? Vi är inte en homogen grupp som sitter och skriver på forumet.

För det mesta är "vi" trevliga mot alla, man måste faktiskt vara trevlig, det står i reglerna.

Sen att just han var lite dryg....sånt händer. De finns överallt. Välkommen till Eon-forumet... :gremsmile: