Nekromanti Trauma

Boll

Veteran
Re: Blöda utan sår?

"Man kan ju ha inre blödningar och/eller blöda rätt rejält från skråmor som inte ger någon egentlig trauma-skada. Det vet alla armcuttare, tro mig."

Fast inre blödningar orsakas av att man har bristningar i blodkärl inne i kroppen, blodet hoppar liksom inte ut av sig självt, det måste finnas en bristning för att blodet skall hamna någonstans där det inte hör hemma. Och det är väl det som definerar trauma i EON - vävnadsskada. (Undantaget är väl om en kraft helt enkelt trycker ut blodet mellan cellväggarna i blodkärlen - typ som när man ger någon sugmärken, men det har knappast att göra med inre blödningar)

Man skulle ju faktiskt kunna diskutera hur mycket en poäng trauma egentligen är, men jag kan i alla fall säga så mycket att om jag har noll (0) poäng trauma så borde jag rimligtvis inte ha några som helst skador. Alltså borde jag inte heller blöda.

Boll

Veteran
Re: Nakrotropisk blödning...

Jag kan bara hänvisa dig till mitt svar på Ymir's inlägg angående min syn på inre skador, men det där med att effekten "sliter ut" blodet ur kroppen skulle faktiskt kunna funka tror jag, på samma sätt som sugmärken kommer till.

Kanske borde vi låta den effekten vara som den är (även om 1 poäng trauma nu inte direkt är hela världen).

Boll

Veteran

Du har helt rätt i att det skulle göra "Hela Trauma"-effekten mycket bättre, och det är ju inte min egentliga tanke, jag tycker bara att det verkar konstigt att man fortfarande blöder trots att man inte har några som helst skador.

"Luktar lite "powergaming", men det är bara vad jag tycker."

Jag tycker att det luktar verklighet, jag.

Najl

Veteran
Re: blödning

jo, en smart grej, tror jag:
man kan blöda invertes (blåmärken), det är ju förlorad blod (lbodförlust), och då har man ju inga sår, eller hur???
(blodet i blåmärken kommer ju inte tillbaka till blodet sen)

Jimmy_SL

Warrior
Re: *kan inte låta bli*

De kan vara riktigt jävliga, va mer när man va mindre de va ballt med sugmärken... Men ibland är de roligt att jäklas och märka sin brud, hehe.

Musashi

Veteran
Jag trodde att taruma satt mest i huvudet?
Hur nära dödensjälen befann sig, mer chock, och liknande.

Jag skulle snarare säga att det du beskriver ovan mer har med smärta att göra. När smärtan blir för hård svimmar och kommer i chocktillstånd, eller sammanlänkat med trauma kommer närmare dödsriket om inte hela vägen.

Musashi

Veteran
Re: Undantaget och smärtlindrande

Vi brukar köra att smärta och trauma inte har något som helst samband. vissa i gruppen påstår att dessa två saker inte har något som helst samband, men det gäller väl lite från fall till fall, ibland kanske man kan ha en ganska alvarlig skada som håller på att läka, men man känner inte av den. men det kan ju också vara tvärtom att man har en skada som om den belastas gör mycket ont, då försvinner inte smärtan förrän såret har läkt.

Men för att lättare kontrolera detta tycker jag man ska använda sig av formlen:
minsta smärta = trauma / 2

zokie

Veteran
Re: blödning

dock så kräver det som tidigare sagt att du har en skada på blodkärlen, i.e trauma

Hartland

Warrior

Varför inte vända på det och säga att så länge man blöder kan trauma inte gå under en(1) poäng trauma?

/Hartland "min mamma snodde mitt kabelmodem i tre dar" Eriksson

Boll

Veteran

Tja, visst, det kan man - men vad skulle det betyda i spelet?

Jo, att så länge som du blöder så kan du inte hela dig fullt ut. Eftersom man helar sig därför att man inte vill blöda mer skulle detta bli väldigt konstigt, tycker inte du det?

Simon

Swashbuckler
Vad trauma betyder

Trauma betyder skada. Trauma syftar i första hand på fysiska vävnadsskador.

När man pratar om psykiska trauman så använder man ordet i en lite överförd bemärkelse.

Hartland

Warrior

inte om man måste ha trauma för att få blöda... Jag baserade förslaget på att ni ville dra ner den koboldiska effekten hela trauma om man vid 0 trauma slutade blöda helt.

Och man skulle kuna förklara det med att vävnaden börjar leva egen men efter som det rinner blod ur såren så kan det inte stänga sig helt.

Vad det skulle betyda i spelet? Balansering av blöda-trauma saken. Om man måste ha sår för att blöda så gör man så att trauma helningen inte kan hela blödningen. och så att hindra blödning inte helar trauma. (vilket det ändå aldrig gjorde :gremwink: )

/Hartland - tycker det låter vettigt, om man vill ha en sån regel

Zug209_ivenhoe

Warrior

Mig veterlign finns det ingen magisk effekt "Hejda blödning" det har vi vallt att tolka som att när trauman (såret) är läkt så slutar det blöda.
Dessutom ifall man får en träff i hjärtat räcker det nog inte med en ynka 3:e magn. hela trauma.