Om man säger så här: problemen som du upplever med klockkurvor är orsaken till att jag undviker dem när jag designar spel.
Mitt klur är nu: Finns det något som gör det problematiskt att ha skador baserade på xT6 och anvåända traumavärden för att beskriva skador? Jag har inte riktigt hittat något.
Lämpligast är att hitta en mekanism som behåller spannet (dvs skalan 4-24) men förskjuter klockkurvan så att toppen inte längre hamnar vid 13 utan kanske högre respektive lägre. En sådan mekanism har Troberg med flera beskrivit: slå X tärningar och välj de Y högsta eller de Y lägsta.
Du skulle kunna ha följande notation: säg att man alltid slår 3T6 för skada för ett spann 3-18. Alltid. Du behöver då egentligen inte säga mer än att man slår Skada.
Vill du förskjuta toppen neråt uppåt så kan du säga Skada 1+ eller Skada 2+. Ett plus är lika med en extra tärning, men du väljer bara de tre högsta som du slår. Slår jag Skada 2+ så innebär det att jag rullar fem tärningar, men väljer bort de två lägsta tärningarna.
Exempel: Jag slår Skada 2+, och häller ut fem tärningar: 2, 2, 2, 4, 6. Jag plockar ut de tre högsta, 2, 4, 6, och summerar dessa. Slaget blev 12.
På samma sätt, vill du förskjuta toppen neråt så gör du likadant men summerar de tre lägsta. Skada 2- innebär alltså att du slår fem tärningar, summerar de tre lägsta och kastar bort resten.
Exempel: Jag slår Skada 2- och häller ut fem tärningar: 2, 2, 3, 4, 6. Jag plockar ut de tre lägsta, 2, 2, 3, och summerar dessa. Slaget blev 7.
Har du nu använt tramuatrösklar på säg 8 och 15 så har det första slaget brädat första tröskeln men inte andra, medan det andra slaget inte brädade någon tröskel alls.
Det går fortfarande att ha toktur eller otur med systemet. Exempelvis kan jag slå Skada 2- och få 6, 6, 6, 5, 5. Visst, jag får bortse från två av sexorna, men slaget är ändå 16 och brädar båda trösklarna. Samtidigt kan jag slå skada 3+ och få 1, 1, 1, 2, 2, 2 och således inte få mer än summa 6, vilket inte räcker för att bräda någon av trösklarna. Visst, sannolikheten är låg, men alla som har spelat Yatzy vet att det går.