Jag sitter här och ska modda Traveller till lämpligt system, i detta fall Silhouettesystemet från Dream Pod 9. Varför? För jag trivs med Siluetten och kan komma på stats och sådant ur luften, till skillnad från d20, GURPS och orginalreglerna. Dock har jag stött på patrull när det kommer till skeppen. The swine.
Alla skepp i Traveller Hull, och för att nämna ett kan man säga att en klassisk free trader har ett 200 tons hull och anses därmed vara "Medium".
Nu börjar vi se på den siffran lite. Och få huvudvärk.
Alla skepp i Silhouette har en Size Rating, so far so good. Dock är Size en siffra som räknas ut som:
Size = ((cube root Maximum Mass)/3)-0.5
Har jag räknat rätt om jag får fram att en free trader plötsligt är stor som en tung lastbil? Och det är väl tokknas ändå? De var väl större?
Är det att Traveller räknar displacement av någon bisarr anledning som spökar?
Storuggla, sjunker snart
Alla skepp i Traveller Hull, och för att nämna ett kan man säga att en klassisk free trader har ett 200 tons hull och anses därmed vara "Medium".
Nu börjar vi se på den siffran lite. Och få huvudvärk.
Alla skepp i Silhouette har en Size Rating, so far so good. Dock är Size en siffra som räknas ut som:
Size = ((cube root Maximum Mass)/3)-0.5
Man räknar. Size 1 är en människa. 3 en bil. 5 en tung lastbil. 10 en lätt stridsvagn eller ett jaktplan. 25 är en fullastad 747-a. Och nu har jag antingen räknat fel, eller så är något av systemen helt genomknas.Reglerna said:Maximum Mass for all Size ratings is in kilograms (divide by 1000 to get metric tons)
Har jag räknat rätt om jag får fram att en free trader plötsligt är stor som en tung lastbil? Och det är väl tokknas ändå? De var väl större?
Är det att Traveller räknar displacement av någon bisarr anledning som spökar?
Storuggla, sjunker snart