Nekromanti Traveller - Erfarenheter

Organ

Out of time, out of mind
krank said:
Korpen said:
Du kan utan problem ta bort de flesta konstiga raserna (tänkte säga utomjordingar, men vargr är ju faktiskt också från jorden) utan att för den delen behöva bygga om någonting alls av det officiella tredje imperiet. Rymdvarelser är ofta något som främst finns bortom imperiets gränser (lite: ”here be dragons”) så inget som spel inne i imperiet behöver stöta på. Med tanke på att de finns hela sektorer som ägs av olika företag, för att inte prata om mängder av planeter så undrar jag hur mycket mer av företag det kan bli?
Jag kanske ska förtydliga att jag enbart läst grundboken från Mongoose, och att det är det intryck och den känsla jag fick av den jag baserar mina uttalanden på.
Alle de olika inkarnationerna av spelet utspelas i samma universum, men de skiljs åt en del av tid och rum. Om du verkligen är intresserad av spelet men tänds av av imperiesettingen så kanske du skulle försöka kolla in några av de andra utgåvorna. MegaTraveller och Traveller: The New Era t ex utspelas båda ett antal hundra år efter klassiska Traveller, i en tid då imperiet slitits sönder av inbördeskrig med självständighet för de flesta system som följd. Mark Miller's Traveller kan även det vara av intresse. Det utspelas visserligen i tredje imperiet men i dess barndom, flera hundra år innan den klassiska settingen, innan imperiet fick sin dominerande ställning.

/Anders

dawnrazor

Veteran
Jag har följt Traveller sen tidigt 80-tal, och Mongoose's version är väl nr 6 eller 7 i ordningen. Dessutom finns/fanns det en GURPS variant och en D20 variant av reglerna. Från början var Traveller ett generiskt Sci-fi system, men efterhand började man placera in scenarion i ett OTU (Official Traveller Universe). Mongooses' variant av reglerna är i mitt tycke den bästa. När det gäller de olika universa, kan man väl säga att man i Monggose's tappning har återgått till det ursprungliga intakta universumet med alla konflikter som kan tänkas uppkomma. I MegaTraveller hade Kejsaren mördats, vilket ledde till ett omfattande inbördeskrig och Imperiets sönderfall i ett tiotal fraktioner. Traveller The New Era hade ett helt annat regelsystem (samma som Twilight 2000) och utspelade sig efter imperiets totala kollaps, där civilisationen endast överlevt i ett fåtal små solsystem och där det gällde att "återerövra" civilisationen. Min favorit är att spela i 4:e imperiet vilket är ytterligare in i framtiden efter TNE, där civilisationen lyckats återbygga en hel del, men det finns fortfarande stora delar av rymden som är okända. Så man kan diskutera Traveller - regelsystemet och Traveller- Universumet. Snart kommer ett nytt universum ut - "2300AD" (baserat på ett systerspel till gamla Traveller). Denna spelvärld utspelar sig i en nära framtid med lägre teknologi och helt andra teknologiska förutsättningar. Tänk Alien/Aliens, Red Planet, Bladerunner mm. Det finns otroligt mycket bra Traveller-material från de gamla utgåvorna, och det fina är att du kan köpa allt som PDF-samlingar på CD-skivor från Far Future Enterprises. Jag skulle inte vilja kalla systemet för BRP-aktigt, för det är baserat på Travellers system, vilket var en helt egen variant (2T6-systemet). Däremot är tänket rätt likt BRP vad gäller fördigheter mm, och i Mongoose's version har man lagt till lite idéer från BRP också. Traditionella old-school regler alltså. Vilket jag gillar :)