Alle de olika inkarnationerna av spelet utspelas i samma universum, men de skiljs åt en del av tid och rum. Om du verkligen är intresserad av spelet men tänds av av imperiesettingen så kanske du skulle försöka kolla in några av de andra utgåvorna. MegaTraveller och Traveller: The New Era t ex utspelas båda ett antal hundra år efter klassiska Traveller, i en tid då imperiet slitits sönder av inbördeskrig med självständighet för de flesta system som följd. Mark Miller's Traveller kan även det vara av intresse. Det utspelas visserligen i tredje imperiet men i dess barndom, flera hundra år innan den klassiska settingen, innan imperiet fick sin dominerande ställning.krank said:Jag kanske ska förtydliga att jag enbart läst grundboken från Mongoose, och att det är det intryck och den känsla jag fick av den jag baserar mina uttalanden på.Korpen said:Du kan utan problem ta bort de flesta konstiga raserna (tänkte säga utomjordingar, men vargr är ju faktiskt också från jorden) utan att för den delen behöva bygga om någonting alls av det officiella tredje imperiet. Rymdvarelser är ofta något som främst finns bortom imperiets gränser (lite: ”here be dragons”) så inget som spel inne i imperiet behöver stöta på. Med tanke på att de finns hela sektorer som ägs av olika företag, för att inte prata om mängder av planeter så undrar jag hur mycket mer av företag det kan bli?
/Anders