Nekromanti Traveller och Star Wars.

Honken

Hero
Det är tyvärr tråkigt att se diskussionen på det här forumet är rätt så dött, då jag själv har sci-fi som en av mina favoriter.

Här är i alla fall en "artikel" skriven av Loren Wiseman om hur Traveller och Star Wars hänger ihop.

/Honken

DODswe4

Hero
Intresant artikel.

Kul att nån ialla fall gör lite i sci-fi forumet.
Vet faktiskt itne varför det rä dött :gremfrown:

Storuggla

Champion
"Vet faktiskt itne varför det rä döt"

Nä. Det är lite mysko, faktiskt. Vi har spel som Star Wars, Traveller och Fading Suns att slänga oss med, vi borde faktiskt vara omåttligt hippa och coola i det här forumet, men.... ja. Vi kanske alla spelar fantasy just nu?

Storuggla, det går väl i vågor

DODswe4

Hero
Du har helt rätt.

En anledning till att det är dött kanske är att alla redan har modat om spelen som om vill ha dom, eller att alla köpt gurps och använt dom reglerna till allt

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kul att se en av skaparnas syn på det hela. Själv har jag spelat Mega Traveller under flera år och jag har sett dem som helt skilda ting. Att ens spela i ett Star Wars-liknande universum har inte fallit mig in.

Min syn på Traveller är nog mycket närmare Asimovs Stiftelsetrillogi.

Honken

Hero
Kul att se en av skaparnas syn på det hela. Själv har jag spelat Mega Traveller under flera år och jag har sett dem som helt skilda ting. Att ens spela i ett Star Wars-liknande universum har inte fallit mig in.

Jo, det är ju ganska skilda idéer. Star Wars utspelar sig i en Sci-Fi miljö, men lutar nog mer mot fantasy. Dessutom började ju Star Wars som film inte som spel.

Traveller är ju cold hard science fiction, och dessutom tänkt att vara ett spel redan från början. Vad jag vet så finns det väldigt lite utgiven "fiction" från Traveller världen, vilket kanske är synd, det är ju på senare år som man ser att spelföretagen även ger ut böcker baserade på spelmiljön.

/Honken

Rosen

Myrmidon

Samma här.
Trevlig artikel, men jag lyckades inte just hitta nånting i den som anknöt Traveller till SW (förutom genren i allmänhet).

--
Åke

Rosen

Myrmidon

Samma här.
Trevlig artikel, men jag lyckades inte just hitta nånting i den som anknöt Traveller till SW (förutom genren i allmänhet).

--
Åke

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Traveller och Star Wars (halvt OT)

Kul grej att läsa. Jag gick själv och såg SW dagen efter Sverige-premiären 1977 på biografen Draken i Göteborg (dåförtiden Sveriges största filmduk). Fullsatt i salongen. Jag och kompisen Jan fick två biljetter längst ut till höger i mitten av salongen. Reaktionerna bland publiken liknar de Loren Wiseman beskriver, t ex stort jubel vid hyperrymdhoppet. Star Wars var ett oerhört steg framåt när det gäller specialeffekter; den ballaste filmen dessförinnan var 2001, som kom i slutet av 1960-talet (snygga specialeffekter men allt ack så långsamt).

Johan K

Gammal & dryg
Det där var ju intressant läsning. Alltid kul att läsa lite om hans tankegångar om spelet.

/ Johan K, segare än få...

bodybag

Veteran
Jag fick äran att testa en StarWars-modifikation till EA-Games Battlefield1942 här om dagen, hehe helt ok. Dom hade fått upp denna modifikation till beta verision 4.0, det märktes att dom jobbat hårt med den asså.

Inte för att jag vill uppmana er att gå och köpa Battlefield1942 vilket krävs för att testa denna modd. ...men att besöka ett internetcafé och ladda hem denna för ett night-gib vore inte helt fel. Jag och 6 andra polare satt oavbrutet och vrålade på det cafét vi var på så att CounterStrike-noobsen nästan gick hem "hehe". ...ett måste att testa, otrolig teamkänsla och framför allt en riktig "kick" för alla StarWars freaks... .dessutom är modifikationen helt gratis!

Länk: http://www.bfcentral.se/?s=mod_details&id=21

Härolden

Warrior
Det finns ju StarWars: Battlefront om man vill ha nåt mer än Battlefield 1942 med serienumret bortfilat ... eller vänta nu här... :gremtongue: :gremgrin: