Mitt tips är att börja litet. Slå fram en enda subsektor med Classic Traveller. Använd inte någon färdig setting. Följ de delar som det som hintas om i reglerna som Travellers grund: det tar tid att färdas mellan planter och all kommunikation är begränsad till denna hastighet. Galaxen är kontrolleras av ett imperie i förfall, och placera allt i någon utkant av detta imperie så kan du dra in adelsfamiljer, företag, andra fraktioner rakt in i smeten.
Sen, när du slagit fram subsektorn, kolla genom vilka planeter som verkar sticka ut. Vilka ha sjukt hög techlevel? Vilka har gigantisk population? Vilka ha rymdstationer av hög kvalitet? Kolla in dessa lite extra och skriv ner ett par paragrafer per värld. Inget mer.
Skriv lite om vilka fraktioner du ser finns med här, typ ett gäng familjer som slåss om makten, vilka system de hör hemma i, vilka som är under någons kontroll. Vilka som är intressanta områden för konflikter.
Sen, be spelarna slå fram karaktärer. Håll lite koll på hur slagen går för framförallt survival, är det på håret att något går åt skogen? Vad kan det ha inneburit? Utveckla det lite och låt det inte bara bli ett "jag överlevde" utan om det handlar om att slå 4+ på 2t6 och du slår 4 så var du nära döden, berätta?! Håll tummarna att ingen får ett skepp. Eller rent av, säg åt dem att om någon får ett skepp är det beslagtaget och ni befinner er på någon planet av och så ger du dem ett gäng val. Skepp är koolt, men rätt bra att starta på en planet bara och dra runt där tills en som fått grepp om vilka en spelar. Menar, ta lite illegala uppdrag och samla pengar för att helt plötsligt vara efterlysta, vad gör ni? Sno ett skepp? Eller betala någon för att smuggla en ut?
Sen bara att följa reglerna för slumpmöten och uppdragsökande + omkostnader + eventuella egna små saker du hittar på. Antagligen kommer spelarna vilja få igen sitt skepp eller skaffa sig imperiekrediter nog att dra från planeten, eller så kommer de försöka sno ett skepp, eller så hänger de bara ut och väntar in ett lämpligt uppdrag som kanske kräver ett skepp. Sen spelled och förbered precis som i Apocalypse World med hot och klockor, om adelsfamilj x kommer vilja invadera planeter spelarna är på, hur lång tid behöver de för att förberereda det? Väntar de in något speciellt? Om inte, sätt bara ett target number på 2t6 och testa det inför varje spelmöte, eller varje in-game vecka, eller vad som är rimligt. Vid 8+ så är de redo för att invadera och hinta om future badness genom att spelarna kan få ramla över spioner eller spår efter dem på planeten eller liknande. Skulle säga att det bara är att spela det på samma sätt som AW nästan men kanske stryka under detta med att vara en neutral referator. Att inte bry dig om utifall slumptabellen säger att de möter 10 legosoldater och mötestabellen säger att de är fientligt inställda. Då är det den vägen historien gick. Eller om de drar ut i djungeln och träffar på det där femton tons monstret som det ryktas om, ja då är det ju så det skedde. Men fortfarande play to find out och kanske överlever de? Kanske inte?
Mellan spelmötena kan en ju utveckla någon fraktion, rita upp en stadskarta över ökenstaden du vet att spelarna ämnar undersöka och försöka förstå sig på, kanske behöver du en slumptabell och så får du feeling ritar du den där bunkern där också, eller så skissar du upp en situation som spelarna mycket väl kan tänkas bli indragen i genom att typ dra in karaktärer de träffat tidigare genom slumptabellerna in i små nät av konflikter med andra fraktioner på planeten osv. En tidigare uppdragsgivare är nu saknad? Er tidigare affärskontakt för att köpa loss tobaksplantor från odlingarna vet helt plötsligt inte vilka ni är och handlar inte med sådant avskum som er? Vafan har hänt? osv.
För regler så Classic Traveller i form av de tre små svarta böckerna, eller The Traveller Book, eller Starter Edition är allt som behövs. Men skulle säga att rymdskeppsstrid från Starter edition är att föredra framför det andra lite smått trötta.
Den här posten är guld för detta:
https://batintheattic.blogspot.com/2009/04/how-to-make-traveller-sandbox.html
Och Traveller Out of the Box har massa guld kring Classic Traveller:
https://talestoastound.wordpress.com/traveller-out-of-the-box/
Bra generatorer för karaktärer och animal encounters här men rekommenderar nog att slå fram för hand inledningsvis för att se hur allt hänger samman:
https://signalgk.zhodani.space
Här bra generator för subsektorer och sektorer:
https://campaignwiki.org/traveller/edit?mpts=1