Fattar inte vad du menar, orkar du förklara?
Förlåt, det var ett omotiverat känsloutbrott från min sida, och som Christoffer mycket riktigt påpekar så går min kritik lite förbi målet, framförallt som det var en konversation i ett helt annat forum och ämnet var nåt helt annat.
Men, jag kan utveckla lite vad jag menade, eftersom du frågade, men vi kanske inte ska gå för långt ner i kaninhålet.
Om man ska jämföra Classic Traveller (CT) och Mongoose utgåva (MgT), så tycker jag man ska fokusera på de funktionella skillnaderna. En del utgåvor har t.ex. sagt att allt bränse går åt vid en jump, andra har en formel som säger hur mycket som går åt. Det ger ganska stor skillnad i spelupplevelsen om man
alltid måste tanka mellan jump.
Att nu kontrastera skillnaderna mellan CT och MgT genom att säga att det är helt olika spel för att i det ena sägs det att en hög Dexterity "
may give a bonus" och den andra säger att "Dex över värde X ger en bonus Y, och används såhär ..." tycker jag är rent skitsnack. Ja, det är ett tecken på en annan kultur, och rollspelen från 1970-talet hade oftare den första stilen. Men, är inte en dramatiskt annorlunda funktion. Att uppvärdera den förra för att det mer frihet och att se ner på den senare som en sorts "dummifiering" är en konservativ snobbism som är epidemisk i Travellerfandom, och den tycker jag bara är fånig.
Jag vill påstå att MgT är skrivet som det är för att man som konsument numera inte vill köpa ett spel för flera hundra som säger "hitta på lite själv". Varför ens
köpa ett spel i det fallet? Ska du ägna dig åt konsumentinformation om skillnaderna mellan CT och MgT så fokusera på sådana saker som mitt exempel ovan som ger annorlunda spelupplevelser!
Äventyrsdesign är ett helt annat kapitel, och om Travelleräventyr som The Kinunir är bra eller dåligt är en helt egen konversation.