Traveller Versioner hittils:
Classic Traveller. Gavs ut i små nätta böcker. (LBB - Little Black Books), till att börja med så hade spelet ingen setting, man kunde med Scout expansionen själv göra egna system och "världar". Spelmotorn är enkel, 2d6 + skill, slå över eller lika med 8.
MegaTraveller - Är den jag nog är bäst inläst på, gavs ut i box med 1 player's book, en Referee's manual och en Encyklopedi med diverse information om Imperiet och dess historia. Spelmotorn bygger på Klassic Traveller, men man adderade tidsåtgång och lite mer varierade svårighetsgrader.
Traveller: the New Era - Använde samma system som andra utgåvan av Twillight 2000, och det kan man väl inte påstå vart så poppulärt blland alla Traveller fanatiker, men jag har också läst att systemet för att bygga egna fordon var bäst i denna utgåva. Regelmotorn använder en D100, slå lika med eller under färdighetsvärdet.
Marc Miller's Traveller - Räknas som den fjärde utgåvan, har inte hört så mycket bra om den. Har däremot aldrig tittat i den.
GURPS Traveller - Började som en setting bok till 3dje utgåvan till GURPS, gjordes även en till fjärde utgåvan, men den är baserad på Människans utfoskning av rymden. Den heter Interstellar Wars. Steve Jackson Games förnyade inte lisencen med Marc w Miller för något år sedan däremot.
Traveller 20 - En D20 version av Traveller. Har inte så bra koll hur bra den är.
Traveller Hero - Gavs ut till någon version av Hero System, har jag inte heller så bra koll på.
Traveller 5 - Är den senaste iterationen från Marc w Miller. Och är den version som skiljer sig mest från Classic traveller om man inte räkar med GURPS, Hero, The New Era och D20 versionen.
Mongoose Traveller - Den kom egentligen ut före Traveller 5, och blev ganska snabbt populär. Får för mig att även alla "grognards" gillade den. Regelmotorn är rätt så lik Classic traveller, och MegaTraveller. Mongoose gav även ut ett Babylon 5 rollspel med samma regel motor.
Mongoose Traveller 2nd Edition - Den senaste iterationen, rätt så likt sin föregångare, men den har många gånger bättre Illustrationer. Och man har valt att bryta ut "göra egna rymdskepp" systemet i en egen bok. Det kan göra att den är lite dyrare förståss.
Jag hakade på Traveller i slutet av den Klassiska eran, och blev såld på MegaTraveller. Det har länge varit det spel jag köpt och velat spela men aldrig kommit mig för. Har provat Mongoose Traveller, och kommer nog att spela Mongoose 2nd ed framöver. Det har även pratats om att de ska ge ut en version av 2300AD med Mongoose Travellers regelmotor.
/H