Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Jo, ser ni, det är spelet jag skriver på. Eller, ja, mer eller mindre har skrivit klart. Allt som ska till nu är lite ytterligare speltestande, så kan jag nog kalla mig klar på riktigt.
Jaha, men vad är det för spel då?
Det är ett sword & sorcery-spel som utspelar sig i en spelvärld framför allt inspirerad av sibiriska, arktiska och nordvästamerikanska kulturer, men med en teknologisk och samhällelig komplexitet som snarare påminner om tidigmoderna Europa eller Songdynastins Kina.
Men vad gör man?
Jag gillar chanbara, westerns och islänningasagor, så "främlingar som blir insyltade i lokala konflikter mellan klaner" kommer antagligen att inträffa. Dessutom kan du förvänta dig att olika andar och andra övernaturliga varelser kommer att blanda sig i. Varje rollperson förses dessutom med en personlig anledning att vara en rotlös resenär, något som så klart kan vävas in. Spelet har också ett övergripande tema kring konflikt mellan modernisering och tradition, centralisering och lokala makthavare, och liknande teman som ofta återspeglas i de tre nämnda genrerna.
Sibirien? Nordvästamerikanska kulturer? Är det här någon sådan där Tekumelgrej där man måste läsa på en massa innan man spelar?
Förhoppningsvis inte! Rollpersonsskapandet sker i ett antal steg där man får den information man behöver i takt med att man rullar fram sin rollperson. Visserligen finns en hel del kulturell information, men spelet diskuterar också hur spelledaren ska gå till väga för att på ett smidigt sätt föra in den. En viktig del av detta är också vettiga illustrationer så att spelvärlden går lätt att visualisera.
"Rullar"? Kan jag inte välja?
Jodå. Även om rollpersonsskapandet innehåller regler för att slumpa fram sin rollperson så är de olika alternativen balanserade mot varandra, så välj på.
Jaha, men hur funkar resten av systemet?
Grunden är att man kombinerar ett attribut och en färdighet, vilka båda är rangordnade på en skala från T4 till T12. Varje tärning som faller ut med 4 eller högre är en framgång, vilket innebär att slaget faller ut med 0-2 framgångar. Detta ger tre nivåer av framgång: misslyckat, delvis lyckat och fullständigt lyckat.
Är det trad eller?
OSR-influerat (ej helt och hållet, jag har ju färdigheter!) till stilen, så det faller nog in under trad. Det finns inga metaelement eller liknande om det var det du undrade, min hypotetiske utfrågare.
Vad ska till innan du är klar-klar?
Speltest och illustrationer. Det senare är avhängigt min förmåga att betala för dem.
"Travellers on a Red Road" ... är det på engelska?
Jajamensan.
Ska man lita på att du kan skriva ordentligt på engelska?
Jag tror det, ja. Om ni inte litar på mig har jag en engelsk sambo som språkkollar.
Får man kika?
Visst, skicka PM bara!
Jaha, men vad är det för spel då?
Det är ett sword & sorcery-spel som utspelar sig i en spelvärld framför allt inspirerad av sibiriska, arktiska och nordvästamerikanska kulturer, men med en teknologisk och samhällelig komplexitet som snarare påminner om tidigmoderna Europa eller Songdynastins Kina.
Men vad gör man?
Jag gillar chanbara, westerns och islänningasagor, så "främlingar som blir insyltade i lokala konflikter mellan klaner" kommer antagligen att inträffa. Dessutom kan du förvänta dig att olika andar och andra övernaturliga varelser kommer att blanda sig i. Varje rollperson förses dessutom med en personlig anledning att vara en rotlös resenär, något som så klart kan vävas in. Spelet har också ett övergripande tema kring konflikt mellan modernisering och tradition, centralisering och lokala makthavare, och liknande teman som ofta återspeglas i de tre nämnda genrerna.
Sibirien? Nordvästamerikanska kulturer? Är det här någon sådan där Tekumelgrej där man måste läsa på en massa innan man spelar?
Förhoppningsvis inte! Rollpersonsskapandet sker i ett antal steg där man får den information man behöver i takt med att man rullar fram sin rollperson. Visserligen finns en hel del kulturell information, men spelet diskuterar också hur spelledaren ska gå till väga för att på ett smidigt sätt föra in den. En viktig del av detta är också vettiga illustrationer så att spelvärlden går lätt att visualisera.
"Rullar"? Kan jag inte välja?
Jodå. Även om rollpersonsskapandet innehåller regler för att slumpa fram sin rollperson så är de olika alternativen balanserade mot varandra, så välj på.
Jaha, men hur funkar resten av systemet?
Grunden är att man kombinerar ett attribut och en färdighet, vilka båda är rangordnade på en skala från T4 till T12. Varje tärning som faller ut med 4 eller högre är en framgång, vilket innebär att slaget faller ut med 0-2 framgångar. Detta ger tre nivåer av framgång: misslyckat, delvis lyckat och fullständigt lyckat.
Är det trad eller?
OSR-influerat (ej helt och hållet, jag har ju färdigheter!) till stilen, så det faller nog in under trad. Det finns inga metaelement eller liknande om det var det du undrade, min hypotetiske utfrågare.
Vad ska till innan du är klar-klar?
Speltest och illustrationer. Det senare är avhängigt min förmåga att betala för dem.
"Travellers on a Red Road" ... är det på engelska?
Jajamensan.
Ska man lita på att du kan skriva ordentligt på engelska?
Jag tror det, ja. Om ni inte litar på mig har jag en engelsk sambo som språkkollar.
Får man kika?
Visst, skicka PM bara!