Nekromanti Tre helt olika spel! Varför samma namn?

Xenu

Veteran
Det är en fråga som irriterar mig och som jag inte hittar någon lösning på.
Varför kallar sig Chronopia och DoD6 för Drakar och Demoner?
De har ju inget gemensamt med Expert och Ereb Altor!

Jag diskuterar inte vilket som är bäst, jag hävdar att det inte alls är tre olika versioner av samma spel utan i stället tre helt olika spel!

Finns det något som helst skäl för att de skall ha samma namn, förutom marknadföringstekniska skäl?

Det är en fråga som irriterar mig och som jag inte hittar någon lösning på.
De har ju inget gemensamt med Expert och Ereb Altor!

Ereb Altor var ju ingen värld som "hörde till" DoD expert. DoD expert kom som ett rollspel utan specifik värld. Ereb skapades sen. Första Drakar och Demoner var säkert inte speciellt likt DoD Expert heller så varför kalla man expert för Drakar och Demoner? Om du nu stör dig så mycket på namnet kan du ta tipex och stryka över alla delar av böckerna där det står Drakar och Demoner och skriva dit något annat istället.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan

Xenu

Veteran
Nej, Willie, det kan jag inte

Visst skulle jag kunna klottar på mina egna böcker, men vad hjälper det?
De tre spelen trängs ändå med varandra och tvingas dela utrymme på enn annat sätt än andra spel, eftersom de delar namn.

Ett enkelt exempel: på detta forum finns det en avdelning för Drakar och Demoner, en avdelning för Eon, och så vidare. När jag tittar in på avdelningen för Drakar och Demoner konstaterar jag snabbt att här knappast finns något utrymme för "mitt" drakar och demoner, utan utrymmet upptas av spel som till varesig regler eller värld har något gemensamt med det spel jag känner.

Jag har inget emot Chronopia och DoD6 i sig, men som sagt det är helt andra spel.

Den eviga Diskussionen om vilken version som är bäst känns också väldigt tröttsam.
Dylika tramsdiskussioner om huruvida Chronopia eller Eon är bäst slipper vi helt, just för att de båda spelen inte tvingas trängas om samma namn.

På samma sätt, om någon skuppe få för sig att skapa material till det gamla "Stjärnornas Krig"-rollspelet eller dylikt skulle ingen klaga, men om någon började publicera material till Altor kan jag slå vad om att det skulle viftas bort med att det inte överenstämmer med Version 6.0 och därför är förlegat.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tre nästan exakt likadana spel, samma namn!

Drakar och Demoner Expert, DoD 5 och DoD 6 har mellan 80-95% samma regelbas, med yrken, raser, färdigheter, och det borde väl räcka för att kvalificera dem att fortfarande vara samma spel (DoD6 är till och med mer nära DoD1 i vissa hänseenden än vad DoD Expert var).

Vad det gäller kampanjvärldarna är det som vanligt en smaksak vad man tycker är bra, men vad kampanjvärlden heter anser inte jag ska spela någon roll för om de kallas Drakar och Demoner.

Sen kan man ju ta det trista argumentet: de kallas Drakar och Demoner för att de som gjorde dem har rätt att bestämma om de ska heta Drakar och Demoner eller inte.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Master_Z

Swordsman
Det är väl bara att acceptera det? Om du inte vill det så är det bara att bränna upp alla dina Drakar och Demoner böcker. Då garanterar jag att du inte stör dig mer på det.

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beauty is in the eye of the beholder"

Azagthoth

Myrmidon
Re: Nej, Willie, det kan jag inte

Dylika tramsdiskussioner om huruvida Chronopia eller Eon är bäst slipper vi helt...

Jasså? Vill minnas att det diskuterats några gånger.

/Azagthoth

Hasse

Hero
Vill påstå som sagts av M.Seter att det inte är tre olika spel DoD 1-5 är samma spel. Den stora skillnaden mellan 5 och 4 var att man i regelboken fick en värld presenterad i grundboken. DoD 6 innehåller en del stora förändringar men att de är så stora att det är fel att kalla det DoD är det inte. Bara för att det sker förändringar i ett spel är man inte tvungen att byta namn.

Kanske inte den bästa liknelsen, men man behöver bara se till sig sjäv. Jag är Hasse, har alltid varit det och kommer alltid vara det, men jag är inte samma parson idag som jag var för tio år sedan, som då inte var samma person som för ytterligare tio år sedan. Det har skett en del stora förändringar under åren lopp men jag är fortfarande jag. Det samma gäller för DoD. hoppas du förstår liknelsen, den var den bästa jag kom på just nu.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Riddaren

Swashbuckler
Då är inte Expert heller DoD!

"Det är en fråga som irriterar mig och som jag inte hittar någon lösning på.
De har ju inget gemensamt med Expert och Ereb Altor!"

Om man skall gå efter ditt resonemang så skall inte heller Expert klassas som Drakar och Demoner, då versionerna före Expert skiljer så pass mycket.

Däremot är faktiskt skillnaden mellan Expert och DoD v.4 ganska liten i jämförelse mot Expert och versionerna innan. Och då är steget till DoD v.5 (vanligen kallad Chronopia) inte så stort. Reglerna (observera inte världen), är näst intill identisk med version 4.

DoD 6 skiljer däremot oerhört mycket från sina föregångare, det beror på att Target gått i KK, Riotminds köpt rättigheterna, gjort dem så som de gillar, vilket är mycket inspiration av ADD, och använder namnet som varumärke, vilket jag anser är huvudsyftet till deras köp av licensen genom de kraftiga ändringar som är gjorda.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Nerosuferoth

Swordsman
hoppas du förstår liknelsen, den var den bästa jag kom på just nu.

Fullständigt solklar liknelse om du frågar mig.

Nerosuferoth

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell

Nerosuferoth

Swordsman
Re: Nej, Willie, det kan jag inte

Jag har inget emot Chronopia och DoD6 i sig, men som sagt det är helt andra spel.

Du är den enda som har sagt det. Tyvärr (för dig, som verkar besviken) är det så att du har fel. Rollspelet Drakar och Demoner finns i sex officiella utgåvor, alla lika riktiga och lika mycket DoD som någon av de andra. Du resonerar som så att när den aktuella kampanjvärlden byttes från Ereb Altor till Chronopia så blev DoD ett nytt spel?! I så fall är det bara den första utgåvan som verkligen är Drakar och Demoner. Och jag antar att du kallar det du spelar för något annat så fort du lägger till en husregel, eftersom spelet då upphör att vara Drakar och Demoner.

Som andra också har påpekat, ditt resonemang faller på att du inte skiljer på regelverk och kampanjvärld.

Nerosuferoth

Nexus_UBBT

Veteran
Hela drakar och demoner serien kan jämnföras med final fantasy serien, de har samma namn men har ändå inget att göra med varandra. fast det finns ett grund tema som förenar alla serier.

May faith guide those who are blinded by the truth

Feuflux

omjonasson.se
Xenu har en poäng dock

Inte för att blanda mig i debatten om vad Drakar och Demoner borde heta, men jag tycker Xenu har en poäng då han säger att det inte är "hans" DoD som diskuteras när olika regler eller liknande debatteras. Jag började spela v4 när den kom och har inte "bytt upp mig" till senare versioner och kan därför inte delta i vissa regeldiskussioner som baseras på nyheter från senare versioner vilket är synd. Borde kanske köpa v6...

Nerosuferoth

Swordsman
Re: Xenu har en poäng dock

Jag håller med om att forumet domineras av DoD6, men det faller sig väl naturligt när det är den senaste versionen. Jag har spelat både ´91 och D&D 5 men de enda prylarna jag äger är DoD6-boken och en bunte rollformulär till 5:an. När jag spelade de äldre utgåvorna var det någon annan som var eldsjälen och hade redan alla böcker när jag började spela.

Jag påstod inte att Xenu har gjort något fel för att han inte accepterat de nyare utgåvorna, jag opponerar mig bara mot historien om att det inte skulle vara DoD längre, vilket det är i allra högsta grad. Det är SAMMA SPEL, även om sättet man spelar på har ändrats en del i och med DoD6. Och Xenu står knappast ensam, intrycket jag får av forumets besökare är att väldigt många tycker 1991 års upplaga är bäst. Att många inte har läst DoD6-boken hindrar inte dem från att diskutera reglerna för fulla muggar.

Nerosuferoth