Nekromanti Tre meters HÄSTAR???

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag är obotlig rolemasterfantast. Men en sak jag inte grejar att förlika mig med är hästarnas storlek. Ni som inte har spelat rolemaster ska få en liten förklaring. De beskriver hästarna och talar om hur många fot, tum respektive händer höga de är höga. Kruxet kommer när man talar om att man mäter till skuldran (motsvarande manken) Dvs, en tänkt punkt strax efter manen tar slut på ryggen för er som inte är invigda i hästmätning. Ok så långt allt väl. MEN, då kommer det roliga. Räknar man om dessa fot så blir en del hästraser mellan två och en halv meter - och tre meter höga!! Jag har jagat i Guiness rekordbok, största hästen var omkring två och tjugo i manken (förövrigt en jättedraghäst), de största raserna kommer upp till omkring två meter i manken...

Visst är det fråga om fantasy, men någon måtta får det vara på det hela. Tänk er själva en riddare i full rustning som ska upp på en tre meter hög häst. Det är jobbigt nog att vara en rund dam i trettioårsåldern som ska upp på en häst med mankhöjd på omkring en och sextiofem. En riddare måste ju ha ett jävla äntringstorn med sig! För att inte tala om att ramla av. Visserligen behöver det inte bli så farligt med skador, men lycka till att ta sig upp igen mitt i ett slag!

Invändningar som jag har hört är bland annat ovansagda, fantasy, respektive att man inte har något större problem att rida elefanter! Bevare mig väl, säg den häst som kan smidigt slänga fram en snabel som lyftkran? Eller utan besvär kan niga ner på knä och låta dig klättra upp? Jovisst, cirkushästar ja...

Allvarligt talat, är inte dessa groteska jättar ett utslag av koboldism om något?

Jag ska nog sätta mig ner och skissa ihop ett par rimliga hästar till rolemaster...

*svär och suckar*

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast

Eva Florén

Swashbuckler
Onekligen inte. *ler* Men människorna är faktiskt inte såå mycket större och i slutändan är det pinsamt uppenbart att dem har gjort någon fjollig felkalkulation av det hela....

Jag för min del vill inte ha en sådan häst (både i spel och i verkligheten), jag har ramlat av så jag vet hur ont det gör... *ler*

Grim_UBBT

Veteran
Tja, jag håller med dig att det är jättehästar, men varför inte utgå från att spemakarna räknat hästarnas höjd ända till huvudet, som på en människa. Borde bli rätt bra höjd då.
Vet iofs inte hur stats och sådant ser ut men...

Semper idem /[color:white]Grim</font color=white>
"Om du hade tigit, hade du fortfarande varit filosof." Boethius

Eva Florén

Swashbuckler
Inte ens det blir rimligt. Vi gissade att man tänkt sig att ställa hästen på bakbenen och då mäta den till skuldran och sedan försökte vi från det få fram storleken. Jag vet inte om det blev mycket rimligare då.