I DoD6:E, som för tillfället är den DoD-version jag spelleder, kan jag ibland tycka att det inte är tillräcklig skillnad speltekniskt på en medelmåtta och en riktig tipptoppkille.. Ta FVn i Vapentekniker som exempel. Efter vad jag har förstått skall FV 18+ vara något riktigt sällsynt och respektingivande, medan en 8-12 borde vara vardaglig yrkesman, för till exempel en krigsman eller liknande. Säg att man jämför två personer, där den ene har FV 18 och den andre har FV 12, men i övrigt har samma förutsättningar, och placerar ut SKn enligt regler. Slår man ut dom 6 extra i SK som 18-killen har på, säg, tre attacker eller pareringar har han två extra i FV/styck jämfört med 12-killen. Det är 10% extra i sannolikhet att han lyckas. Är inte det lite väl lågt?
Jag har funderat på att göra om det så att man får FVx2 i Vapen-SK, men att höga värden blir dyrare på stridsmodellerna än dom är nu. Då blir enskilda kraftattacker inte överdrivet bra vid höga FVn, men man kan ha fler attacker och pareringar.
På samma sätt kan jag tycka att Vissa GE borde spela större roll i strid och liknande. Som exempel kan jag nämn STY och SMI jämfört med FYS. Alla tre har lika del i SK-Grund, så det räknar vi bort. Vad har vi kvar? STY ger skadebonus, möjlighet till kraftigare vapen och sköldar, och har ett par färdigheter. SMI ger initiativ, förflyttning, det största antalet färdigheter, däribland Vapenteknik som är värd särskild notis i det här ämnet, och också Rustningsteknik [visserligen med STY]. Fys ger KP. Och Kroppsbyggnad, ja, men KP-höjningen man får därav jämfört med dom andra egenskaperna, som att nästan kunna dubbla en dolks skada med 1T6 SB eller att kunna ha en bra RV över hela kroppen, eller varför inte ett bra initiativ och möjligheten att kunna få slå ut den andres vapenarm innan något annat hinns med? Känns inte troligt. Nu är inte jag någon expert på strid IRL, men borde inte fysiken spela större roll? Visst, man kan lägga in husregler, men det är ändå intressant att höra andras tankar och funderingar..
Sen kan jag ocksålägga till att jag många gånger undrat över vissa övernaturliga egenskaper, såsom böner, förmågor och runor. Dvärgrunan som låter en få en komplett smedja är ett bra exempel. Hur går det till i praktiken när det bara ploppar upp en komplett smedja, med rinnande vatten och allt, bara så där? Känns det verkligen Trudvangskt att det bara ploppar upp ur tomma intet?
Kan inte låta bli. En sista påpekning:
Jordtmalen sägs i JB ha storlek 60. Fortsätter man på STO-tabellen innebär det en vikt på ungefär 300kg om jag inte höftar helt fel. Med tanke på bilden, är det inte ganska lite? Tänker på djur som hästar, flodhästar och liknande som kan väga ett eller flera ton..
Och nej, det här var inte bra formulerat. Hav misskund.
Jag har funderat på att göra om det så att man får FVx2 i Vapen-SK, men att höga värden blir dyrare på stridsmodellerna än dom är nu. Då blir enskilda kraftattacker inte överdrivet bra vid höga FVn, men man kan ha fler attacker och pareringar.
På samma sätt kan jag tycka att Vissa GE borde spela större roll i strid och liknande. Som exempel kan jag nämn STY och SMI jämfört med FYS. Alla tre har lika del i SK-Grund, så det räknar vi bort. Vad har vi kvar? STY ger skadebonus, möjlighet till kraftigare vapen och sköldar, och har ett par färdigheter. SMI ger initiativ, förflyttning, det största antalet färdigheter, däribland Vapenteknik som är värd särskild notis i det här ämnet, och också Rustningsteknik [visserligen med STY]. Fys ger KP. Och Kroppsbyggnad, ja, men KP-höjningen man får därav jämfört med dom andra egenskaperna, som att nästan kunna dubbla en dolks skada med 1T6 SB eller att kunna ha en bra RV över hela kroppen, eller varför inte ett bra initiativ och möjligheten att kunna få slå ut den andres vapenarm innan något annat hinns med? Känns inte troligt. Nu är inte jag någon expert på strid IRL, men borde inte fysiken spela större roll? Visst, man kan lägga in husregler, men det är ändå intressant att höra andras tankar och funderingar..
Sen kan jag ocksålägga till att jag många gånger undrat över vissa övernaturliga egenskaper, såsom böner, förmågor och runor. Dvärgrunan som låter en få en komplett smedja är ett bra exempel. Hur går det till i praktiken när det bara ploppar upp en komplett smedja, med rinnande vatten och allt, bara så där? Känns det verkligen Trudvangskt att det bara ploppar upp ur tomma intet?
Kan inte låta bli. En sista påpekning:
Jordtmalen sägs i JB ha storlek 60. Fortsätter man på STO-tabellen innebär det en vikt på ungefär 300kg om jag inte höftar helt fel. Med tanke på bilden, är det inte ganska lite? Tänker på djur som hästar, flodhästar och liknande som kan väga ett eller flera ton..
Och nej, det här var inte bra formulerat. Hav misskund.