Jag sitter och irriterar mig på det faktum att det är jävligt svårt att komma på ett riktigt pedagogiskt sätt att presentera reglerna för hur man skapar en rollperson i ett rollspel. Oavsett hur man vrider och vänder på det kommer man att bli tvungen att presentera några regeltermer innan man får en möjlighet att förklara dem, och det tycker inte jag är speciellt snyggt. Det här problemet blir tyvärr en självklar följd av det faktum att man dels vill förklara hur regeltermerna fungerar och dels vill förklara hur man gör när man ska utrusta en rollperson med dem, och helst vill man göra det ungefär samtidigt.
Normalt kan man välja att göra det på ett av följande sätt:
1. Det traditionella sättet i många klassiska rollspel är att ha ett kapitel som handlar om att skapa en rollperson och att vissa regeltermer förklaras i detta kapitel. (Någon gammal version av Drakar och demoner är ett typiskt exempel.) Kapitlet är helt enkelt uppbyggt på ett sådant sätt att man steg för steg följer proceduren för att skapa en rollperson. I varje steg förklaras hur man tilldelar rollpersonen spelvärden och vad dessa egentligen betyder. Problemet med en sådan modell är att det kommer att dyka upp regelavsnitt som är för omfattande och för specifika för att man ska kunna baka in dem i det här kapitlet på ett snyggt sätt. (Det rör sig oftast om regler för Färdigheter, Magi, Fördelar & Nackdelar eller liknande.) När man kommer till de delarna får man nöja sig med att förklara hur man utrustar rollpersonen med dem och referera till ett kommande kapitel om man vill ta reda på vad det egentligen var man utrustade rollpersonen med och hur det fungerar. Det är inte så snyggt som det skulle kunna vara, och dessutom inkonsekvent eftersom somliga regler ingår i kapitlet för att skapa en rollperson medan andra får egna kapitel.
2. En lite mer konsekvent, men inte nödvändigtvis bättre variant är att inleda med ett kapitel om hur man skapar sin rollperson, men i det kapitlet enbart förklara hur man utrustar rollpersonen med spelvärden. Alla förklaringar av spelvärdena och hur man använder dem lämnas till kommande kapitel. Jag gjorde på det sättet i Millennium, och är inte riktigt nöjd med det, eftersom kapitlet känns rätt rumphugget. Det känns bara som en trailer för kommande kapitel.
3. Istället kan man vända på det. Man förklarar alla regeltermer först i varsitt kapitel. När man gått igenom samtliga regler och termer, då kommer kapitlet som förklarar hur man ska tillämpa dem för att skapa en rollperson. Tyvärr går det inte alltid att göra det på ett riktigt snyggt sätt. Om man till exempel har någonting som kostar poäng (låt oss säga Fördelar och Nackdelar) kommer man att bli tvungen att presentera dessa poängkostnader långt innan man kommer till det avsnitt där man får veta hur det går till när man betalar poäng för att utrusta rollpersonen med de beskrivna För- och Nackdelarna. Dessutom misstänker jag att man som läsare först vill veta hur man gör när man skapar sin rollperson och först därefter börjar bekymra sig om vad man kan göra med de spelvärden den utrustades med.
Uppenbarligen spelar den här opedagogiken ganska liten roll eftersom nya rollspelare har lyckats lära sig spelen och skapa rollpersoner i trettio år. Men jag är ändå nyfiken på vad ni tycker. Hur ska man göra för att beskriva rollpersonsskapandet och de tillhörande regeltermernas funktion på ett så pedagogiskt sätt som möjligt?
/tobias
Normalt kan man välja att göra det på ett av följande sätt:
1. Det traditionella sättet i många klassiska rollspel är att ha ett kapitel som handlar om att skapa en rollperson och att vissa regeltermer förklaras i detta kapitel. (Någon gammal version av Drakar och demoner är ett typiskt exempel.) Kapitlet är helt enkelt uppbyggt på ett sådant sätt att man steg för steg följer proceduren för att skapa en rollperson. I varje steg förklaras hur man tilldelar rollpersonen spelvärden och vad dessa egentligen betyder. Problemet med en sådan modell är att det kommer att dyka upp regelavsnitt som är för omfattande och för specifika för att man ska kunna baka in dem i det här kapitlet på ett snyggt sätt. (Det rör sig oftast om regler för Färdigheter, Magi, Fördelar & Nackdelar eller liknande.) När man kommer till de delarna får man nöja sig med att förklara hur man utrustar rollpersonen med dem och referera till ett kommande kapitel om man vill ta reda på vad det egentligen var man utrustade rollpersonen med och hur det fungerar. Det är inte så snyggt som det skulle kunna vara, och dessutom inkonsekvent eftersom somliga regler ingår i kapitlet för att skapa en rollperson medan andra får egna kapitel.
2. En lite mer konsekvent, men inte nödvändigtvis bättre variant är att inleda med ett kapitel om hur man skapar sin rollperson, men i det kapitlet enbart förklara hur man utrustar rollpersonen med spelvärden. Alla förklaringar av spelvärdena och hur man använder dem lämnas till kommande kapitel. Jag gjorde på det sättet i Millennium, och är inte riktigt nöjd med det, eftersom kapitlet känns rätt rumphugget. Det känns bara som en trailer för kommande kapitel.
3. Istället kan man vända på det. Man förklarar alla regeltermer först i varsitt kapitel. När man gått igenom samtliga regler och termer, då kommer kapitlet som förklarar hur man ska tillämpa dem för att skapa en rollperson. Tyvärr går det inte alltid att göra det på ett riktigt snyggt sätt. Om man till exempel har någonting som kostar poäng (låt oss säga Fördelar och Nackdelar) kommer man att bli tvungen att presentera dessa poängkostnader långt innan man kommer till det avsnitt där man får veta hur det går till när man betalar poäng för att utrusta rollpersonen med de beskrivna För- och Nackdelarna. Dessutom misstänker jag att man som läsare först vill veta hur man gör när man skapar sin rollperson och först därefter börjar bekymra sig om vad man kan göra med de spelvärden den utrustades med.
Uppenbarligen spelar den här opedagogiken ganska liten roll eftersom nya rollspelare har lyckats lära sig spelen och skapa rollpersoner i trettio år. Men jag är ändå nyfiken på vad ni tycker. Hur ska man göra för att beskriva rollpersonsskapandet och de tillhörande regeltermernas funktion på ett så pedagogiskt sätt som möjligt?
/tobias