Nekromanti Tre opedagogiska modeller

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,156
Location
The Culture
Jag sitter och irriterar mig på det faktum att det är jävligt svårt att komma på ett riktigt pedagogiskt sätt att presentera reglerna för hur man skapar en rollperson i ett rollspel. Oavsett hur man vrider och vänder på det kommer man att bli tvungen att presentera några regeltermer innan man får en möjlighet att förklara dem, och det tycker inte jag är speciellt snyggt. Det här problemet blir tyvärr en självklar följd av det faktum att man dels vill förklara hur regeltermerna fungerar och dels vill förklara hur man gör när man ska utrusta en rollperson med dem, och helst vill man göra det ungefär samtidigt.

Normalt kan man välja att göra det på ett av följande sätt:

1. Det traditionella sättet i många klassiska rollspel är att ha ett kapitel som handlar om att skapa en rollperson och att vissa regeltermer förklaras i detta kapitel. (Någon gammal version av Drakar och demoner är ett typiskt exempel.) Kapitlet är helt enkelt uppbyggt på ett sådant sätt att man steg för steg följer proceduren för att skapa en rollperson. I varje steg förklaras hur man tilldelar rollpersonen spelvärden och vad dessa egentligen betyder. Problemet med en sådan modell är att det kommer att dyka upp regelavsnitt som är för omfattande och för specifika för att man ska kunna baka in dem i det här kapitlet på ett snyggt sätt. (Det rör sig oftast om regler för Färdigheter, Magi, Fördelar & Nackdelar eller liknande.) När man kommer till de delarna får man nöja sig med att förklara hur man utrustar rollpersonen med dem och referera till ett kommande kapitel om man vill ta reda på vad det egentligen var man utrustade rollpersonen med och hur det fungerar. Det är inte så snyggt som det skulle kunna vara, och dessutom inkonsekvent eftersom somliga regler ingår i kapitlet för att skapa en rollperson medan andra får egna kapitel.

2. En lite mer konsekvent, men inte nödvändigtvis bättre variant är att inleda med ett kapitel om hur man skapar sin rollperson, men i det kapitlet enbart förklara hur man utrustar rollpersonen med spelvärden. Alla förklaringar av spelvärdena och hur man använder dem lämnas till kommande kapitel. Jag gjorde på det sättet i Millennium, och är inte riktigt nöjd med det, eftersom kapitlet känns rätt rumphugget. Det känns bara som en trailer för kommande kapitel.

3. Istället kan man vända på det. Man förklarar alla regeltermer först i varsitt kapitel. När man gått igenom samtliga regler och termer, då kommer kapitlet som förklarar hur man ska tillämpa dem för att skapa en rollperson. Tyvärr går det inte alltid att göra det på ett riktigt snyggt sätt. Om man till exempel har någonting som kostar poäng (låt oss säga Fördelar och Nackdelar) kommer man att bli tvungen att presentera dessa poängkostnader långt innan man kommer till det avsnitt där man får veta hur det går till när man betalar poäng för att utrusta rollpersonen med de beskrivna För- och Nackdelarna. Dessutom misstänker jag att man som läsare först vill veta hur man gör när man skapar sin rollperson och först därefter börjar bekymra sig om vad man kan göra med de spelvärden den utrustades med.

Uppenbarligen spelar den här opedagogiken ganska liten roll eftersom nya rollspelare har lyckats lära sig spelen och skapa rollpersoner i trettio år. Men jag är ändå nyfiken på vad ni tycker. Hur ska man göra för att beskriva rollpersonsskapandet och de tillhörande regeltermernas funktion på ett så pedagogiskt sätt som möjligt?

/tobias
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Presentera rollpersoner svepande och övergripande i ett kapitel, lämpligen det som innehåller de obligatoriska bitarna "Det här är ett rollspel" och "Så här slår du tärningar". Sen kan du komma in på regler och hur man faktiskt skapar en avatar.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Tre ohjälpsamma anteckningar

Imprimis:

Om man till exempel har någonting som kostar poäng (låt oss säga Fördelar och Nackdelar) kommer man att bli tvungen att presentera dessa poängkostnader långt innan man kommer till det avsnitt där man får veta hur det går till när man betalar poäng för att utrusta rollpersonen med de beskrivna För- och Nackdelarna.
Blir man verkligen tvungen, O Gurgeh, stäppernas härskare?
För överskådlighetens skull är man ju likväl nödgad att sammanställa sådana kostnader i tabeller; varför inte förvara dem i figurmakarkapitlet, där de används?
Detta tvång ter sig mindre bindande än järn och blackar.


Secundus: Upprepning är lärandets moder. Det är inte nödvändigt att nedteckna en regel på endast ett ställe; tvärt om ter det sig för mig naturligt att, om pedagogik är det främsta syftet, nedteckna en regel åtminstone summariskt på alla ställen man kan tänkas behöva den.
Överdrifter leder till konvolution, men att duplicera vissa regler i både sina »egna« kapitel och i figuralstrardelen ter sig ligga på den hjälpsamma sidan om harmlöst.
Det fungarar rimligen allra bäst tillsammans med att lägga figurdelen sist.


Tertius: Egentligen tror jag att du, driven av ditt begär efter strömlinjeformer och ordning, underskattar pedagogiken i det traditionella upplägget med sina spretande tentakler in i resten av boken; det är inte ditt sinne för pedagogik utan för städning som gör uppror mot detta assymetriska att vissa regler får egna kapitel och andra inte. I själva verket misstänker jag det systemet för att vara av tid och försök prövat; till och med hänvisningarna till andra kapitel för det som är för omfattande bildar effektiva vägar in i resten av spelets regler, inte — för nybörjaren — frustrerande digressioner. Ojämnheten är förbehållen dig som begär estetik mer än förståelse att frustreras över; du betraktar sjöglaset och ser dess suddiga yta men inte att vattnet slipat kanterna runda.



/Feliath — de rättrognas kannstöpare, de blindas ögons ljus
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,156
Location
The Culture
Re: Tre ohjälpsamma anteckningar

Egentligen tror jag att du, driven av ditt begär efter strömlinjeformer och ordning, underskattar pedagogiken i det traditionella upplägget med sina spretande tentakler in i resten av boken; det är inte ditt sinne för pedagogik utan för städning som gör uppror mot detta assymetriska att vissa regler får egna kapitel och andra inte.
Det är antagligen en helt korrekt analys. :gremwink:

/tobias
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
WoD kör en bra variant, där typ allt presenteras kortfattat tidigt i boken (nu har jag inte boken här men jag hör för mig att de sidrefererar till sidan med utförlig info också - annars är det en bra lösning).

På så sätt vet man som läsare att man har sett att det finns termer och regelsammanfattning tidigt i boken, de är samlade och länkar vidare vid behov.
 
Top