Nekromanti tre små grisar....

Mask_UBBT

Hero
Tja, det känns som ett tag sedan jag skrev ett inlägg här, och det är väl dags att göra det igen antar jag...
Det är småsaker som jag funderat på...
tre faktisk!

1. Sisu, dvärgarollspelet...
a) På senare tid har jag tänkt reboota hela projektet och börja om från noll... Från att vara ett rollspel bestående av 'standarddvärgar', med små, kulturella nyheter, har jag nu tänkt göra om dvärgarna från grunden, med ett delvis liknande mål... Förstår någon? Mitt mål är att skapa MÅNGA dvärgiska kulturer, som tillsammans skapar en intressant och nymodig värld, men man ska inte känna sej främmande till dvärgar som folk... mycket...
Är det här någonting som låter vettigt? Vidare vill jag fråga; Hur 'heliga' är dvärgarna? Alltså, hur mycket kan man leka med dem utan att folk blir arga? Och slutligen skulle jag vilja ha hjälp med ett bra alternativt namn till dvärgarna, alltså vad de kan kalla sej själva? Inte Khuukziruim, eller något annat konstigt, utan ett namn som ligger bra på tungan och inte gör en text oläslig... Finns det några taktiker för att uppnå något sådant? Om det hjälper är det tänkt att dvärgarna ska tala något som är mycket likt gammalgermanska... alltså inte så långt från svenska/norska...

b) För att då gå till sisus spelvärld. Jag har tänkt avdramatisera det faktum att allt utspelar sej i en grottliknande hålighet i bergen, och funderar seriöst på att dra det hela emot Jules Vernes vision om underjorden... Alltså 'en värld lagd i lager'... Hur långt kan man dra det, utan att förlora charmen med att faktiskt bo nder jord(som jag tyckte Verne gjorde=? Vidare leker jag med faunan... Jag har inte tänkt gå efter DoD eller Eons "Titta så många roliga knytt"(tänker då främst på den där skumma saken på 'F'... Faulker?), utan snarare en lite mer logisk värld, där man(nästan) kan se hur djur och varelser är besläktade, som i vår fauna. Därför undrar jag om någon vill ge mej tips om hur vår världs olika djur utvecklades, och exakt vilka förhållanden som krävdes för detta(varför har djur klövar, hovar etc... och varför utvecklades päls?)? Alltså, vill någon ge mej en snabb, men givande evolutionslektion?/images/icons/wink.gif

2. Kabalbeta1 är snart färdigt. Regelboken, alltså! Olyckligtvis haltar reglerna på ett par ställen, så jag misstänker att jag nok kommer komma upp i minst beta7 innan det blir någon färdig produkt... Hursomhellst, för detta behöver jag utomstående assistans. Kort sagt; tålmodiga speltestare! Den som är intresserad är väkommen att maila mej på: gman@trust-me.com
Det är bara en fråga om att finna orken skriva det där sista kapitlet... med lite ur kommer kanske Kabal beta1 var färdigt ungefär 4 månader efter att jag startade med projektet.

3. Här är någonting jag skulle vilja disskutera; Styrkan i det grafiska! Nu, när jag har 'startat om' Sisu, har jag tillbringat mycket tid i att skissa ner idéer på klädstilar, nyttodjur, vättar, gargyler, you name it! Dessutom har jag gjort ett antal grovhuggna kartor och även skissat på hur växter och miljöer ska se ut. Brevid bilderna skriver jag då upp sådant som jag anser ger mej vissa riktilinjer om vad objektet/personen/whatever ska varaa utöver det som syns. Genom detta känner jag nu att jag kommit längre i min 'produktion' än vad jag kom vid de tillfälle som jag bara bestämmde mej att skriva upp allt direkt i datorn, trots att jag ändå kom typ 20-25 sidor ren kulturbeskrivning...
Är det någon mer som känner igen sej i detta, eller har några ytterligare tips?

Jajaja, det här var väl kul...
Svara gärna och ge synpunker på någon av mina små frågor och idéer....
Att svar kommer då förmodligen ta lite tid, då jag sitter på ett 28Ks modem.... GAAAAH! 0NDSKA!!!

/Mask

TheGoblin

Veteran
Hmm...den enda frågan jag kan svara på av dessa är 1a

A) Dvärgarna kan nog vara lite hur som helst, så länge allihop är lik på något sätt! Det beror dessutom på vad det är för slags kulturer, vad som tolereras och inte. Det är nog hemligheten bland dom underbara dvärgarna :)
Ett namn? "Dawi" kanske? I Warhammer så betyder det dvärg i alla fall (på dvärgiska).

Rising

Vila i frid
"Mitt mål är att skapa MÅNGA dvärgiska kulturer, som tillsammans skapar en intressant och nymodig värld, men man ska inte känna sej främmande till dvärgar som folk... mycket...
Är det här någonting som låter vettigt?"

Ja.Till och med en dvärghatare som jag tycker det låter som en bra och vettig inställning.

"Vidare vill jag fråga; Hur 'heliga' är dvärgarna?"

Inte ett dugg. Var precis så respektlös som du tycker känns nödvändigt. Okej, du ska ju inte freaka ut bara för sakens skull (inga neontomtar med propellerhattar som odlar lakritspipor i gruvgångarna alltså) -men i övrigt tolererar jag vad som helst. Stora glosögon? -Visst. Sonar? -Låter bra. Fjäll och kluvna tungor? -Kör på, bara.

Bara jag slipper "vanliga" Warhammer-dvärgar. De suger.

"Och slutligen skulle jag vilja ha hjälp med ett bra alternativt namn till dvärgarna, alltså vad de kan kalla sej själva?"

Prova något riktigt ord. "Gråmän", "Skäggingar", "Grottfolk", "Rultingar", "Bultar", "Småen", "Grottingar", "Tultare" eller något i den stilen. Det vanliga är ju att man kallar sig själv för något värdeneutralt, medan man har fantasifulla namn för alla andra, så de riktigt fantasifulla namnen bör kanske dvärggrupperna ha som smeknamn på varandra?

"Styrkan i det grafiska! Nu, när jag har 'startat om' Sisu, har jag tillbringat mycket tid i att skissa ner idéer på klädstilar, nyttodjur, vättar, gargyler, you name it! Dessutom har jag gjort ett antal grovhuggna kartor och även skissat på hur växter och miljöer ska se ut. Brevid bilderna skriver jag då upp sådant som jag anser ger mej vissa riktilinjer om vad objektet/personen/whatever ska varaa utöver det som syns. Genom detta känner jag nu att jag kommit längre i min 'produktion' än vad jag kom vid de tillfälle som jag bara bestämmde mej att skriva upp allt direkt i datorn, trots att jag ändå kom typ 20-25 sidor ren kulturbeskrivning...
Är det någon mer som känner igen sej i detta, eller har några ytterligare tips?"

Jag vet inte om jag förstår riktigt, men menar du att det har gått fortare och bättre för dig när du skrivit och illustrerat samtidigt istället för att bara hårdskriva sida efter sida?

Om det var vad du menade, så håller jag med. För mig är det ett naturligt sätt att arbeta på; att rita lite skisser och skriva korta kommentarer till bilderna. Jag har en gammal fantasyvärld som heter Nidblod: Hetsjakten och när jag skapade den så ritade jag mest lösa skisser på blad efter blad och sedan fick man sitta som en professor och försöka se något sammanhang i det man själv hade gjort. På ett papper hade jag ritat olika rotfrukter, på ett annat fanns det en massa sköldar och heraldiska symboler, på ett tredje fanns ceremoniella nunnedräkter tecknade från olika klosterdistrikt osv. Det var ett mycket spännande sätt att arbeta på, och på något sätt blev det mer givande än en lång textmassa med en början och ett slut.

(Förr eller senare behöver man väl renskriva ändå, men själva brainstormningen mår bra av att ske periodvis)

Något tips? Ja, tidslinje är något som är ruskans effektivt och som man bör göra på ett tidigt stadie. Glöm inte det.

/Rising, Rising, världens bästa Rising...

Tyr

Hero
Mitt mål är att skapa MÅNGA dvärgiska kulturer[...]Är det här någonting som låter vettigt?
Jepp, det tycker jag låter mycket vettigt. Inom en och samma rollspelsras så föredrar jag kulturer framför en massa löjliga subraser med vitt skiljda grundegenskapsmodifikationer.

Vidare vill jag fråga; Hur 'heliga' är dvärgarna?
Dom är inte alls heliga i mina ögon. Så länge som dom är märkbart kortare en vanliga människor så är jag nöjd.

Och slutligen skulle jag vilja ha hjälp med ett bra alternativt namn till dvärgarna
Jag och namn...Om jag mot all förmodan kommer på något bra namn så kommer jag att meddela dig.

Man Mountainman

Storsvagåret
Hur långt kan man dra det, utan att förlora charmen med att faktiskt bo nder jord

Det beror väl lite på vad den där charmen egentligen innebär för dig.Ta fasta på det. Själv tycker jag att underjorden är stämningsfull på grund av att den är så hemlighetsfull, klaustrofobisk och man aldrig riktigt vet vad som kommer kring hörnet. Med värld "i lager", menar du att det ska finnas dinosaurier där? det bästa sättet att behålla underjordsstämningen är nog att faktiskt göra taket synligt (till skillnad från Vernes vision, där grottaket doldes av moln och ljusfenomen). Sedna skulle jag satsa på mindre grottor och mer bisarr växtlighet av typen stora svampar och glittrande bönstjälkar och sånt. Mycket växtlighet, då får man ändå känslan av att det inte är din standardgrotta från ytan. Det spelets underjordsbanor diggar jag skarpt. Medan dvärgstäderna ju gärna kan vara enorma och starkt upplysta så ger dte mer grottstämning åt "vildmarken" om den är trång och mörk och om synfältet alltid upphör utanför lyktans sken sisådär 100 meter framåt. Vatten är också väldigt viktigt för att göra underjorden stämningsfull. underjordiska sjöar, underjordiska åar, you name it.

Till syvende og sist är det dock svårt att ge konkreta tips om något så individuellt som "stämning". De förslag jag har gett är baserade helt och hållet på min egen sy av vad som är stämningsfullt, och kanske har föga att göra med hur du ser på saken.

Alltså, vill någon ge mej en snabb, men givande evolutionslektion?

Alltså, jag kan noll om evolution, men jag ska inte låta det hindra mig. jag tror det räcker med att du tittar på vår världs varelser och överför deras attribut till idn underjordsvärld. Snabbfotade växtätare tenderar ju t.ex. att ha klövar, men i en grottmiljö kanske det är bättre att vara liten och smal så att man lätt kan ta sig fram. Vidare blåser det ju inte under jord, varför växterna främst bör utnyttja djur till att fortplanta sig. Man kan alltså tänka sig att de flesta växter är fruktbärande, och att djuren har utvecklats för att lätt kunna greppa och äta växternas frukter. Köttätarna, å sin sida, har förmodligen anpassats efter växtätarna för att lättare kunna jaga dem. På ytan är köttätare snabba fyrbeningar liksom växtätarna, fast med klor istället för hovar för att kunna hugga sig fast. under jorden måste rovdjuren vara smidiga och flexibla, vilket får mig att tro att de säkert har giftgaddar som de använder för att oskaddliggöra ett i styrka likvärdigt byte.

Lite funderingar. Som sagt: alla djur idag är produkter av evolutionen, så nyttja ditt sunda förnuft och din kunskap om djur- och växtliv idag för att gissa dig till hur en underjordisk fauna kan tänkas se ut.

Pale Imp

Swordsman
Sisu låter onekligen kul. Om du blir klar vill jag speltesta det. Tror egentligen att man kan gå väldigt långt utan att förstöra stämningen alls.
Vad gäller dvärgar; Klipp dem, banta dem, ge dem fler ögon, gör faktiska skillnader på män och kvinnor, gör dem generösa och pacifistiska, gör dem ohedersamma. Gör om allt!. Dvärgar behöver en rejäl, och då menar jag rejäl omkonstruktion. Originalliteten försvann efter tolkien.

Gällande styrkan i det grafiska; Sjävlklart tilltalar grafik läsaren på ett bättre sätt än bara en textmassa. Läsningen blir rolig, och det blir enklare att visualisera författarens mål med bilder.

Gällande att komma någonstans; Papper och penna är alltid det bästa sättet att börja med. Tills allting är klart, då kan man sätta sig framför datorn och börja knappa. Varför?, jo man får en bättre översikt av arbetet, och så finns det ingen chans att man "råkar" fastna i häftiga typsnitt etc. Pappret kan inte vara mer än en kladd. Skisser förbättrar översikten ytterligare.

Mask_UBBT

Hero
"Dvärgarna kan nog vara lite hur som helst, så länge allihop är lik på något sätt! "

Alltså, dvärgarna får vara annorlunda, men de ska inte vara någont annat. Ungefär som mänskliga kulturer fortfarande är samma folk... Jag tror dock du kan vara lugn, för tillfället håller jag på att utveckla en form av mongol/viking-kultur, som borde tillfredställa de 'vanliga' dvärgfanatikerna och ändå vara så nytt att andra inte stör sej på hur konventionella de är... Jag förklarar detta med att det var de dvärgarna som kom upp till ytan, emedan de andra stannade kvar i sin kära underjord...

Dessutom, här är någonting som jag är ganska säker på att DU kommer gilla:
Vättar, eller goblins om du så vill, är en av de övervägande folkslagen i den spelvärld jag nu håller på att konstruera. Hittills består de av tre folk i sju olika kulturer, och vättarna är så mycket mer än bara kanonmat, som de brukar vara. De flesta vättar har förmågan att vara någorlunda civilicerade, och i vättarnas varma hemkammare har även ett par miljonstäder uppförts. "Goblins are many, and their enemys are therefore few!" y'know!

Ett litet ordspråk som jag hittade på: "Det finns inget sådant som numerärt underlägsna vättar!"
Jag har lekt runt med massor av olika ordspråk... hehehhe... väldigt bra grunder att bygga samhällen på, faktiskt... som "snabbmatsbudord", lixom.

/Mask

Mask_UBBT

Hero
"Till och med en dvärghatare som jag tycker det låter som en bra och vettig inställning."

Trevligt! Om du inte misstycker så är jag mycket intresserad i vad du ogillar med dvärgar...? Det jag har stört mej på har ju varit(den ofta totala) bristen på nymodigheter, och där måste jag faktiskt t o m anklaga vår käre krille för att tänkt lite i gamla banor(shit, jag bäddar verkligen för prygel här! hoppas han inte läser detta/images/icons/wink.gif)... I och för sej, Eon har ju de mest orginella dvärgarna jag stött på, men detta faktum är ganska sorgligt, i mina ögon... Jag kan ju inte direkt anklaga Krille för detta(gissar att han fick en hoper direktiv), och Eon är ju ett grymt rollspel, men att sticka ut hakan mer än till hälften har väl aldrig legat i linje med Eon-produkterna...
Det är det enda jag ogillar med dvärgar. Jag gillar faktiskt lite konceptet, men jag gillar även chokladpudding, och skulle jag bli iproppad slev efter slev efter slev av detta skulle jag nog bli ganska trött på det åxå, om du förstår vad jag syftar menar...
Men, för att jag ska kunna göra Sisu intressant så behöver jag veta annat som folk stör sej på med dvärgarna, så jag vet vad som behöver utvecklas utöver bristen på nyans...

Inte ett dugg. Var precis så respektlös som du tycker känns nödvändigt. Okej, du ska ju inte freaka ut bara för sakens skull (inga neontomtar med propellerhattar som odlar lakritspipor i gruvgångarna alltså) -men i övrigt tolererar jag vad som helst. Stora glosögon? -Visst. Sonar? Låter bra. Fjäll och kluvna tungor? -Kör på, ba

Jag hade faktiskt(ganska oseriösa) tankar på att göra dvärgarna till ett långörat folk som lever på potatis och morötter som de odlar i taket, men...ehhhh...

Näe, men de dvärgar jag har arbetat på på sitonde har, vissa av dem, ganska uppenbara besläkningar med 'c/o vanlig dvärg', men vissa är kanske mer lika Mime(du kan välan din Wagner?), och fysiskt finns några som är riktigt 'taniga', till skillnad från många andra ställen. Dessutom finns typ Stengnomer(hänvisning R.A. Salvatore) och vättar(inte riktigt gammalt vanligt drägg) som bägge influerar dvärgarna, både fysiskt(gnomer och dvärgar kan fortplata sej), och statsmannamässigt(vättarna är många fler!!! Respektera dem eller gå under!!!)

Den största fysiska förändringen ligger troligen hos kvinnorna, ändå... Jag håller för tillfället på att lekamed tanken på ett diktatoriskt matriarkat i de norra kammrarna...?

"Bara jag slipper "vanliga" Warhammer-dvärgar. De suger."

Jaha. Har aldrig spelat warhammer, så det vet jag inget om... Vad jag har förstått är de dock inget nytt, direkt...
Som sagt kommer dees influenser förmoldigan dyka upp, men det ska inte vara något man kan sätta sitt finger på och säga: "Det här är ju gammalt och grått!"

Prova något riktigt ord. "Gråmän", "Skäggingar", "Grottfolk", "Rultingar", "Bultar", "Småen", "Grottingar", "Tultare" eller något i den stilen. Det vanliga är ju att man kallar sig själv för något värdeneutralt, medan man har fantasifulla namn för alla andra, så de riktigt fantasifulla namnen bör kanske dvärggrupperna ha som smeknamn på varandra?

Det var väl något sådant ord som jag letade efter. Typ 'människa', men ur dvärgiskt perspektiv... I bakrundsmodulen(som jag troligen kommer skriva först) tänker jag inte under några omständigheter skriva 'dvärg' fyratusen gånger! Dvärg är trollens öknamn på sina mindre kusiner(ja, de är mycket nära släkt, faktum är att de 'vanliga' dvärgarna är de som är mest trollika, och därför, starkast, envisast, och snålast)

"Jag vet inte om jag förstår riktigt, men menar du att det har gått fortare och bättre för dig när du skrivit och illustrerat samtidigt istället för att bara hårdskriva sida efter sida?"

Vad jag menade var att jag känner att jag kommit längre i skapandet av att bara kluddra ner ett par a3-block med svammel, idéer och bilduppslag än tidigare, utan att 'skriva' ett skit! Jag blev uppriktigt förvånad.

"Något tips? Ja, tidslinje är något som är ruskans effektivt och som man bör göra på ett tidigt stadie. Glöm inte det."
HEHEHE! Nu är nog ett lämpligt tillfälle att jag berättar om den hårdkänga historia som jag tänkt slänga i ansiktet på spelledarna! Jag har nämligen kladdat runt lite, och bestämt mej för att dvärgarnas tideräkning ska intyda på att året är 2540 av den femtonde eran, enligt nedtecknad histora! MWAHAHAHAHA!
Dessutom har jag planerat en inte särskilt mycket mindre känga av fornistoria. det är faktiskt den som är den intressantaste, i min mening...

Mask_UBBT

Hero
"Jepp, det tycker jag låter mycket vettigt. Inom en och samma rollspelsras så föredrar jag kulturer framför en massa löjliga subraser med vitt skiljda grundegenskapsmodifikationer."

Jaaahhhh... tar det ena verkligen ut det andra?
Både subraser och kulturer uppstår ju genom skiljda förhållanden och isolering emelland de olika parterna... Exempelvis kan du väl inte säga att en pygmé och en helyllefinne har samma fysiska förutsättningar, trots att de båda är människor? Kultur leder vanligen till separation, och separation leder till skiljda fysiska förhållanden...
Givetvis kommer jag lägga mer vikt på kulturerna, men med dem kommer ju 'subraser' dyka opp, och det kan man faktiskt inte göra något åt...

"Dom är inte alls heliga i mina ögon. Så länge som dom är märkbart kortare en vanliga människor så är jag nöjd."

Jahupp... Så väldigt många dvärgfanatiker verkar här inte finnas.../images/icons/wink.gif
Visst är dom kortare än människor, men det kommer förmodligen inte märkas så tydligt... Det finns ju inga människor i underjorden! Och de andra 'civilicerade' raserna är i regel inte så stora del heller... Det finns ju trollen, jättarna och drakarna, iofs, men av de tre är det bara den fösrtnämnda som man kan förväntas ha egentlig kontakt med...

Men det känns skönt att veta att man inte har för många riktlinjer att följa...

/Mask

Mask_UBBT

Hero
"Med värld "i lager", menar du att det ska finnas dinosaurier där?"

HAHA! Nej, det var inte det jag menade. I Vernes bok för ju huvudrollerna vid ett tillfälle en disskution om att hela universum kanske var upplagd i olika lager, eller etapper, eftersom det sätt att de inte kunde veta om ytan i sej bara var ytterligare en anhalt innan nästa 'etapp'...

"Det bästa sättet att behålla underjordsstämningen är nog att faktiskt göra taket synligt(till skillnad från Vernes vision, där grottaket doldes av moln och ljusfenomen)."

Jaaahhh, moln har jag inte, men nog kan det vara knepigt att se taken ibland. Jag har nämligen tänkt introducera fåglar, gripar, etc, och de kräver ju egentligen ett ganska högt tak... Men inga moln eller ljusfenomen, möjligtvis någon form av underjordisk dimma(hela underjordens årscykel betämms av olika vattentemperaturer och flöden, som gejsrar ungefär)... Man ser alltså inte taket för att det är för mörkt och för högt i tak, på vissa ställen, då... grottkänsla kan man alltid få av stalagmiter, sprickor, etc. etc. det är nog inte så svårt(det är inte någon slump att just dungeoncrawling är någonting som man kan köra med så fort man gått igenom ett regelhäfte)...

"Sedna skulle jag satsa på mindre grottor och mer bisarr växtlighet av typen stora svampar och glittrande bönstjälkar och sånt. Mycket växtlighet, då får man ändå känslan av att det inte är din standardgrotta från ytan."

Vättarnas hemland befinner sej hittills i ett ganska tropiskt klimat, med just bönstjäklslinknade saker och tjock växtlighet, samt ett lagom mysigtt klibbiga mossor och sankmarker. Ju högre upp man kommer i grottorna, desto kallare blir klimatet, och desto dödare växtlivet. I det högsta väst finns det bara olika former av mossor, och ett visst insektsliv... utöver invandrade raser... Annars har jag tänkt göra andra platser rika på örter och klängväxter, då dessa käns naturligare än bladväxter i en värld utan sol...

Vad gäller fauna lutar jag åt många insekter och spindeldjur, då dessa verkar kunna överleva varsomhellst, samt ormar i stora mängder, och jag funderar även på björnar(eller?), vissa däggdjur, samt många vatten- och amfibiedjur.

Jag har ändrat grottornas fysiska lagar något, exempelvis är de närapå ändlösa, vilket inte är naturtekniskt hållbart, och det blåser i dem(!) ibland. Det senare är en tanke att granska noga, men jag har lite svårt att tänka mej en intressant värld utan vind.../images/icons/smile.gif Får se om jag lyckas få ihop det där...

/Mask

Mask_UBBT

Hero
"Sisu låter onekligen kul."

Tack, tack!

"Om du blir klar vill jag speltesta det."

Inga problem! Räkna dock med att det kan ta uppåt nåt år att bli färdig, jag vill verkligen göra det här bra... och med bra menar jag inte bara spelbart, utan riktigt, riktigt mångfaldigt... och sådant tar tid...

"Tror egentligen att man kan gå väldigt långt utan att förstöra stämningen alls.
Vad gäller dvärgar; Klipp dem, banta dem, ge dem fler ögon, gör faktiska skillnader på män och kvinnor, gör dem generösa och pacifistiska, gör dem ohedersamma. Gör om allt!."

Ujj, det där var mycket! Hitentills har faktiskt flera av punkterna blivit omhändertagna... Det som jag inte riktigt har uppfyllt är väl ögonen(duh!) och generösa...

"Dvärgar behöver en rejäl, och då menar jag rejäl omkonstruktion. Originalliteten försvann efter tolkien. "

Vi är till fullo överenns... varför tror du jag startade projektet...? /images/icons/wink.gif

"Gällande styrkan i det grafiska; Sjävlklart tilltalar grafik läsaren på ett bättre sätt än bara en textmassa. Läsningen blir rolig, och det blir enklare att visualisera författarens mål med bilder.

Gällande att komma någonstans; Papper och penna är alltid det bästa sättet att börja med. Tills allting är klart, då kan man sätta sig framför datorn och börja knappa. Varför?, jo man får en bättre översikt av arbetet, och så finns det ingen chans att man "råkar" fastna i häftiga typsnitt etc. Pappret kan inte vara mer än en kladd. Skisser förbättrar översikten ytterligare."

Nu gick vi nog om varandra där... Det var det andra stycket Jag syftade på, men det första stämmer ju åxå...

/Mask

Tyr

Hero
Exempelvis kan du väl inte säga att en pygmé och en helyllefinne har samma fysiska förutsättningar, trots att de båda är människor?

Tja, pygmén är ju verkligen ett extremt exempel /images/icons/smile.gif
Vi tar ett exempel med dvärgarna i Eon. I Eon så tycker inte jag att dvärgarnas grundegenskaper är särskilt intressanta, utan det jag tycker är intressant är deras olika kulturer. Kulturen är viktig för att man ska kunna rollspela sin rollperson väl. Grundegenskapsmodifikationerna kunde gott varit samma för alla dvärgfolken, för hur mycket skillnad kan det vara på den fysiska biten där egentligen? Extremfall finns hos samtliga raser, så varför inte låta spelaren bestämma hur dennes rollperson ska vara utan att behöva stoppas av regler som säger att en dvärg ifrån den ena subrasen kan omöjligtvis vara lika stark som någon från den andre subrasen? Om spelaren vill göra en jättedvärg eller pygmédvärg så kan man ha specialregler för sådana situationer /images/icons/smile.gif

Mask_UBBT

Hero
"Vi tar ett exempel med dvärgarna i Eon. I Eon så tycker inte jag att dvärgarnas grundegenskaper är särskilt intressanta, utan det jag tycker är intressant är deras olika kulturer. Kulturen är viktig för att man ska kunna rollspela sin rollperson väl. "

Givetvis är kulturen viktig, men jag tycker ändå att det ska finnas premisser för en rollpersons genetiska arv. Dvärgarna som fins i sisu är ett gammalt släkte efter våra termer, och givetvis har de specialicerat sej på sitt område, inte sant? Vad jag ogillar med Eons klanuppdelning är det faktum att kulturen binds direkt till folkslaget. Detta kan göra att spelandet, i längden, kan bli något monotomt. Hellre då göra som med människoraserna i Eon, där olika folkslag bebor samma städer, och således delar en kultur, till viss del. Undantaget är ju ett antal bushmen, men det är väl de som bekräftar regeln. Exempel gillar jag Eons alver i det att de finns lite överallt, inte bara i Alarinn. Det blir ett lite mer levande samhälle på det sättet. Olika genetiska arvsgrupper blandas under en kultur, men detta tycker inte jag ska ta bort det faktum att arvsmassan gör personer annorlunda.

Att sedan Léram är betydligt fler i sitt 'hemland' än på andra ställen, och således kan på det sättet kopplas ihop med sin kultur och sitt land, är någonting som inte alls stör mej.

Jag är alltså för subraser, men inte för det faktum att de alla MÅSTE ha en egen kultur.

"Grundegenskapsmodifikationerna kunde gott varit samma för alla dvärgfolken, för hur mycket skillnad kan det vara på den fysiska biten där egentligen?"

I och med att dvärgarna i Eon inte riktigt drar jämnt kan man inte alltid räkna med att blod utbytes så att evulotionen inte drar dem åt olika håll. På så sätt tycker jag bara det är realistiskt med vissa skillnader i styrka och övrigt. Och jag har faktiskt väldigt svårt att tänka mej att det kan vara långsiktigt kul att spela olika former av dvärgar om inte olika fördelar/nackdelar gives utifrån vilken form av dvärg jag vill spela, utöver kulturella skillnader.

"Extremfall finns hos samtliga raser, så varför inte låta spelaren bestämma hur dennes rollperson ska vara utan att behöva stoppas av regler som säger att en dvärg ifrån den ena subrasen kan omöjligtvis vara lika stark som någon från den andre subrasen?"

Tja, varför inte? Extremfall KAN ju finnas i samtliga raser, men det kan man ju ordna i en bakgrundstabell, eller något. De modifikationer som finns där man skapar en rollperson hjälper ju även till för att ta fram en 'realistisk' människa/dvärg/alv/whatever som sedan modifieras till att bli den där hjälten som alla vill vara(120 cm lång!).

/Mask

Sodivra

Champion
Berätta mer om vättarna!

Jag fick genast en vision av djävulska vättar, på det sättet att dom är mycket slugare än man tror.. Mmmm!

Sodivra

Champion
Om Västmark

Trevligt! Om du inte misstycker så är jag mycket intresserad i vad du ogillar med dvärgar...? Det jag har stört mej på har ju varit(den ofta totala) bristen på nymodigheter, och där måste jag faktiskt t o m anklaga vår käre krille för att tänkt lite i gamla banor(shit, jag bäddar verkligen för prygel här! hoppas han inte läser detta)...

Tja, Krille brukar ju anklaga dvärgar för att vara "sura vikingar" eller hur det var.. Kul att du har med troll! Verkar läckert.. Iaf, om du vill ha lite Europa-mytologiska (Brittiska) vinklar på dvärgar och troll så kan du ju ladda ner Västmark, där Krille fick som han ville..

LGS

Veteran
det finns ingen möjlighet att kunna få testa sisu... Det verkar kul och jag är ingen dvärg älskare../images/icons/hairy.gif

Mask_UBBT

Hero
Re: Om Västmark

"Kul att du har med troll! Verkar läckert..."

Troll är ju über! Jag har dock lite trubbel med att få dem att inte se ut som de där gosedjuren man köper till barnen... /images/icons/smile.gif

"Iaf, om du vill ha lite Europa-mytologiska (Brittiska) vinklar på dvärgar och troll så kan du ju ladda ner Västmark, där Krille fick som han ville.. "

Jaooo, jag har ju västmark, eller iaf rtf-verionen av den, men jag tror jag ska snarare hålla mej till de gamla gemanska(tyska) trollen och dvärgarna... Iofs är trollen ganska lika vad Krille beskriver, men de är lite mer enstöringar än vad de är i västeuropeisk kultur, dä de ofta smyger runt och ställer till problem, om de är hungriga. Men, om man tittar på Krilles beskrivning av trollen i västmark kanske du förstår varför jag vill att dvärgarna och trollen ska vara nära besläktade...? Faktum är att gränserna för vade som var dvärg(svartalf) och troll, var mycket små fram till fantasyns födelse. Exempelvis förstenades dvärgarna åxå i solljus.

/Mask

Mask_UBBT

Hero
"det finns ingen möjlighet att kunna få testa sisu... Det verkar kul och jag är ingen dvärg älskare.."

Du är välkommern att testa sisu, när det finns något att testa... Jag skrev ju att jag hade startat om projektet.../images/icons/smile.gif
Ingen dvärgälskare? Spelar ingen roll! Om man gillar dvärgar får jag reda på om jag gått för långt, om man ogillar dem så får jag reda på om jag ansträngt mej tillräckligt./images/icons/wink.gif

/Mask

Mask_UBBT

Hero
Re: Berätta mer om vättarna!

"Berätta mer om vättarna!

Jag fick genast en vision av djävulska vättar, på det sättet att dom är mycket slugare än man tror.. Mmmm!"

Jaförfan! Kom ihåg nu att jag inte kommit sådär jättelångt på just vättarna, så mycket av det här är preliminärt...

Vättar är inte på något vis 'dumma', men vanligen är de väldigt aggressiva och lättretade, vilket medför att deras intelligens ofta hamnar i skymmundan. Ett utmärkande drag för vättarnas intelligens är deras slående kreativitet. Vättarna ligger bakom flera olika uppfinningar, men deras krigiska natur har gjort att denna kreativitet främst nyttjas till att skada andra och bygga vapen, även om resultatet ibland blivit något väldigt neutralt. Ett lysande exempel är hjulet, som ursprungligen uppfanns av vättar till att bli ett tortyr- och avrättningsredskap(se svensk medeltid, avrättningar). I övrigt har vättarna uppfunnit olika vapen, som pilbågen och stenslungan, samt flera, mer eller mindre, bizarra stridsmaskiner, som de oftare använder på varandra än på andra raser. I krigen emot dvärgarna har även en lång rad belägringsmaskiner tagits fram. Vättar är dessutom mycket skickliga på att anlägga fällor och bakhåll samt att locka folk i dem, och detta har myntat det gnomska utrycket "Den vätte som anfaller är aldrig den du tittar på". Vättarna har något av en oskriven regel vad gäller vapen för strid och krig: "Ett vapen ska döda. Om det redan dödar ska det döda innan finden får en chans att försvara sej. Om fienden redan saknar en chans att försvara sej ska vapnet döda många finder på en gång!" Det idéella vapnet behöver man inte manövrera, och det var genom detta som vättarna uppfann automatiska fällor.

Vättarna är väldigt hagalna, och att mörda sin far och mor för ett stulet smycke man själv efterser är någonting som inte alls är ovanligt, utan snarare det 'snälla' att göra. Ville man vara elak skulle man anmäla dem för något de inte gjort, och därmed försäkra en plats i tortyredskapen på något av stadstorgen. Att mörda sina aldliga bröder för arvsrätt är en självklarhet! Vättfurstarna ligger oavbrutet i krig med varandra, och inte ens vid yttre hot kan man lita på deras lojalitet gentemot rasen och folket, utan kan ofta snarare ingå pakter med fienden. "Vi förråder dem, ni dödar dem, och sedan delar alla på bytet!" Vättar saknar dock inte alla spår av heder. En viss känsla av broderskap kan finnas emellan vissa furstar, och vissa artighetsseder har utvecklats(som att först smaka sina gäster vin för att visa att man inte förgiftat den)
Vättar är som sagt intelligenta, sluga, och kreativa, men de har ingen känsla för finess, och ingen förmåga att skapa skönhet. De är duktiga smeder, och är minst lika goda gruvarbetare som dvärgar, med undantagen att ingen hänsyn ges till annat än effektivitet och rå kraft. Vättarnas tunnlar är mycket svåra att skilja från natyrliga sprickor och djurgryt för den dåligt insatte.

Det finns tre 'vättraser', en anpassad för ett ganska tropiskt och vamt klimat, en för ett varmt men torrare, och en anpassad för ett kallare klimat. Den första rasen är ungefär de vanliga vättarna, fysiskt, och bebor vättarnas hemland i söder, ett tätbevuxet landskap med sumplika växter och underjordens rikaste fauna. Dessa är de som kallas 'urvättarna'(eller nåt sånt) och de är de som har störst makt och finns i störst antal. I deras hemland finns ett par miljonstäder uppförda, och även några smärre furstendömmen med tillhörande boplatser.
De andra vättarna ser ut ungefär som de första, men har en segare, mörkare och torrare hud, och bor i ett torrt grottlandskap med mycket salt- och sandsten. Till skillnad från sina södra släktingar har detta folkslag väldigt lite naturresurser, varför deras kultur kommit att förbli ganska ospridd. Dessa vättar är de som jag kommit kortast i utvecklingen med, varfördet även är ganska stor chans att jag inte använder dem... Jag har tänkt mej dem som något mellanting emellan bushmen och perser.
De tredje vättarna har kroppsbehåring i större utsträckning än de andra folken(där detta snarare ses som en missbildning), och de kan vara riktigt fredliga. Faktum är att de halvnormadsdvärgar som finns i den västra kammarens nordligaste del har byggt up sin kultur med dem. Dessa återfinns även i flera dvärgstäder, i större utsträckning än de andra två raserna. Till förljd av detta har även denna ras lärt sej mycket av smidets skönkonst, till skillnad från de andra två. De är även, av ganska uppengbara anledningar, ogillade av andra vättar.
Vad gäller kulturer har jag unbgefär sex olika vättska kulturersom jag leker med, men de tänkte jag inte gå in på riktigt nu...
Statskick? Den starkes rätt, givetvis, men även någon form av monarkisk samhällsordning.

Jea, då jag som sagt inte har skrivit ner allting ännu så ble det här lite lite, och något rörigt kanske, men det är en fingervisning, antar jag...

/Mask

Pale Imp

Swordsman
Re: 9 små vättar

Dvärgarna kom ju egentligen från nordisk mytologi (alla dvärgarnas fädrer från lotr och gimli kan t.ex. hittas igen i vättarnas skapelsedikt). Du kanske skulle vända dej tid för originella idéer som allas vår tolkien kanske förkastat?.

Mytologi är alltid bra när man vill vara "originell", bara man går tillräckligt långt tillbaka. Någonting annat som man också kan låta sig influeras av är författarna som kom före rowling, tolkien och pratchett, t.ex. Theodore sturgeon, Robert E. Howard (skapade conan), Ursula K LeGuin, Roger Zelazny etc.

Annars kan du låta omgivningen forma dvärgarna. Vad behöver man för att leva under jord? Vad optimerar rasens förutsättningar? (fysiska och mentala delar), hur skyddar man sig från skitgamla naturliga fiender? mm.

Det där om enormt gamla naturliga fiender kan man faktiskt blåsa upp till ett genomgående tema i rollspelet (skulle jag göra direkt, hehe). Att allt kretsar kring någonting ofantligt stort, något som kan äta upp hela underjordiska kolonier, något som ingen överlevt att berätta om... The one that lies beneath, eller nåt likande. Uråldriga profetsior berättar om ragnarök, ja, du vet.

Inga problem! Räkna dock med att det kan ta uppåt nåt år att bli färdig, jag vill verkligen göra det här bra... och med bra menar jag inte bara spelbart, utan riktigt, riktigt mångfaldigt... och sådant tar tid...

Eller mycket hellre än att provspela den färdiga varianten skulle jag vilja vara med och utveckla Sisu från scratch, om du vill, eller ialla fall hjälpa till med utkast och idéer.