Mask_UBBT
Hero
Tja, det känns som ett tag sedan jag skrev ett inlägg här, och det är väl dags att göra det igen antar jag...
Det är småsaker som jag funderat på...
tre faktisk!
1. Sisu, dvärgarollspelet...
a) På senare tid har jag tänkt reboota hela projektet och börja om från noll... Från att vara ett rollspel bestående av 'standarddvärgar', med små, kulturella nyheter, har jag nu tänkt göra om dvärgarna från grunden, med ett delvis liknande mål... Förstår någon? Mitt mål är att skapa MÅNGA dvärgiska kulturer, som tillsammans skapar en intressant och nymodig värld, men man ska inte känna sej främmande till dvärgar som folk... mycket...
Är det här någonting som låter vettigt? Vidare vill jag fråga; Hur 'heliga' är dvärgarna? Alltså, hur mycket kan man leka med dem utan att folk blir arga? Och slutligen skulle jag vilja ha hjälp med ett bra alternativt namn till dvärgarna, alltså vad de kan kalla sej själva? Inte Khuukziruim, eller något annat konstigt, utan ett namn som ligger bra på tungan och inte gör en text oläslig... Finns det några taktiker för att uppnå något sådant? Om det hjälper är det tänkt att dvärgarna ska tala något som är mycket likt gammalgermanska... alltså inte så långt från svenska/norska...
b) För att då gå till sisus spelvärld. Jag har tänkt avdramatisera det faktum att allt utspelar sej i en grottliknande hålighet i bergen, och funderar seriöst på att dra det hela emot Jules Vernes vision om underjorden... Alltså 'en värld lagd i lager'... Hur långt kan man dra det, utan att förlora charmen med att faktiskt bo nder jord(som jag tyckte Verne gjorde=? Vidare leker jag med faunan... Jag har inte tänkt gå efter DoD eller Eons "Titta så många roliga knytt"(tänker då främst på den där skumma saken på 'F'... Faulker?), utan snarare en lite mer logisk värld, där man(nästan) kan se hur djur och varelser är besläktade, som i vår fauna. Därför undrar jag om någon vill ge mej tips om hur vår världs olika djur utvecklades, och exakt vilka förhållanden som krävdes för detta(varför har djur klövar, hovar etc... och varför utvecklades päls?)? Alltså, vill någon ge mej en snabb, men givande evolutionslektion?/images/icons/wink.gif
2. Kabalbeta1 är snart färdigt. Regelboken, alltså! Olyckligtvis haltar reglerna på ett par ställen, så jag misstänker att jag nok kommer komma upp i minst beta7 innan det blir någon färdig produkt... Hursomhellst, för detta behöver jag utomstående assistans. Kort sagt; tålmodiga speltestare! Den som är intresserad är väkommen att maila mej på: gman@trust-me.com
Det är bara en fråga om att finna orken skriva det där sista kapitlet... med lite ur kommer kanske Kabal beta1 var färdigt ungefär 4 månader efter att jag startade med projektet.
3. Här är någonting jag skulle vilja disskutera; Styrkan i det grafiska! Nu, när jag har 'startat om' Sisu, har jag tillbringat mycket tid i att skissa ner idéer på klädstilar, nyttodjur, vättar, gargyler, you name it! Dessutom har jag gjort ett antal grovhuggna kartor och även skissat på hur växter och miljöer ska se ut. Brevid bilderna skriver jag då upp sådant som jag anser ger mej vissa riktilinjer om vad objektet/personen/whatever ska varaa utöver det som syns. Genom detta känner jag nu att jag kommit längre i min 'produktion' än vad jag kom vid de tillfälle som jag bara bestämmde mej att skriva upp allt direkt i datorn, trots att jag ändå kom typ 20-25 sidor ren kulturbeskrivning...
Är det någon mer som känner igen sej i detta, eller har några ytterligare tips?
Jajaja, det här var väl kul...
Svara gärna och ge synpunker på någon av mina små frågor och idéer....
Att svar kommer då förmodligen ta lite tid, då jag sitter på ett 28Ks modem.... GAAAAH! 0NDSKA!!!
/Mask
Det är småsaker som jag funderat på...
tre faktisk!
1. Sisu, dvärgarollspelet...
a) På senare tid har jag tänkt reboota hela projektet och börja om från noll... Från att vara ett rollspel bestående av 'standarddvärgar', med små, kulturella nyheter, har jag nu tänkt göra om dvärgarna från grunden, med ett delvis liknande mål... Förstår någon? Mitt mål är att skapa MÅNGA dvärgiska kulturer, som tillsammans skapar en intressant och nymodig värld, men man ska inte känna sej främmande till dvärgar som folk... mycket...
Är det här någonting som låter vettigt? Vidare vill jag fråga; Hur 'heliga' är dvärgarna? Alltså, hur mycket kan man leka med dem utan att folk blir arga? Och slutligen skulle jag vilja ha hjälp med ett bra alternativt namn till dvärgarna, alltså vad de kan kalla sej själva? Inte Khuukziruim, eller något annat konstigt, utan ett namn som ligger bra på tungan och inte gör en text oläslig... Finns det några taktiker för att uppnå något sådant? Om det hjälper är det tänkt att dvärgarna ska tala något som är mycket likt gammalgermanska... alltså inte så långt från svenska/norska...
b) För att då gå till sisus spelvärld. Jag har tänkt avdramatisera det faktum att allt utspelar sej i en grottliknande hålighet i bergen, och funderar seriöst på att dra det hela emot Jules Vernes vision om underjorden... Alltså 'en värld lagd i lager'... Hur långt kan man dra det, utan att förlora charmen med att faktiskt bo nder jord(som jag tyckte Verne gjorde=? Vidare leker jag med faunan... Jag har inte tänkt gå efter DoD eller Eons "Titta så många roliga knytt"(tänker då främst på den där skumma saken på 'F'... Faulker?), utan snarare en lite mer logisk värld, där man(nästan) kan se hur djur och varelser är besläktade, som i vår fauna. Därför undrar jag om någon vill ge mej tips om hur vår världs olika djur utvecklades, och exakt vilka förhållanden som krävdes för detta(varför har djur klövar, hovar etc... och varför utvecklades päls?)? Alltså, vill någon ge mej en snabb, men givande evolutionslektion?/images/icons/wink.gif
2. Kabalbeta1 är snart färdigt. Regelboken, alltså! Olyckligtvis haltar reglerna på ett par ställen, så jag misstänker att jag nok kommer komma upp i minst beta7 innan det blir någon färdig produkt... Hursomhellst, för detta behöver jag utomstående assistans. Kort sagt; tålmodiga speltestare! Den som är intresserad är väkommen att maila mej på: gman@trust-me.com
Det är bara en fråga om att finna orken skriva det där sista kapitlet... med lite ur kommer kanske Kabal beta1 var färdigt ungefär 4 månader efter att jag startade med projektet.
3. Här är någonting jag skulle vilja disskutera; Styrkan i det grafiska! Nu, när jag har 'startat om' Sisu, har jag tillbringat mycket tid i att skissa ner idéer på klädstilar, nyttodjur, vättar, gargyler, you name it! Dessutom har jag gjort ett antal grovhuggna kartor och även skissat på hur växter och miljöer ska se ut. Brevid bilderna skriver jag då upp sådant som jag anser ger mej vissa riktilinjer om vad objektet/personen/whatever ska varaa utöver det som syns. Genom detta känner jag nu att jag kommit längre i min 'produktion' än vad jag kom vid de tillfälle som jag bara bestämmde mej att skriva upp allt direkt i datorn, trots att jag ändå kom typ 20-25 sidor ren kulturbeskrivning...
Är det någon mer som känner igen sej i detta, eller har några ytterligare tips?
Jajaja, det här var väl kul...
Svara gärna och ge synpunker på någon av mina små frågor och idéer....
Att svar kommer då förmodligen ta lite tid, då jag sitter på ett 28Ks modem.... GAAAAH! 0NDSKA!!!
/Mask