Regler
Okej, så då har jag funderat lite kring mitt system, och här har vi lite startinfo. För det första så ska det poängteras att inget är hugget i sten. Jag kommer nog ändra lite, men systemet är tänkt att vara lätt att lyckas i, därför så är det inte svårt att lyckas med uppgifter.
Strid har jag inte tänkt så mycket kring än så länge, så därför är det väldigt tomt.
Startinfo
Som sagt så är 5+ alltid lyckat. Det här är tänkt att vara normal spelande. På normalt spelande så räcker det med en lyckad tärning för att utföra en uppgift, men om ingen i gruppen har mindre än två tärningar i varje färdighet så kan man ju ändra det till minst 2 lyckade tärningar.
Skapelsepoäng
Skapelsepoäng (SP) är det som man köper tärningar för. Skapelsepoäng kan även användas för att köpa vapen och acessoarer (och kanske rustning).
Ska speltesta det i veckan hade jag tänkt. Ska då testa olika gränser för SP, för att se vad som blir bäst.
Fummel och perfekt
Fummel är när alla ens tärningar blir ettor, alltså så har man mindre risk att få fummel ju fler tärningar man har. Dock så kan man höja svårighetsgraden, t.ex. i strid (läs förklaring på strid).
Perfekt kan man endast få om man har 6 i en erfarenhet och om alla blir 5+.
Här har jag inte kommit fram till exakt vad fummel eller perfekt slag ska egentligen betyda speltekniskt)
Grundegenskaper och färdigheter
Först och främst så ska man slå en t6 för alla grundegenskaper (just nu tänker jag mig ett vanligt "fysik, smidighet, karisma"-system, i ett annat utförande). Värdet på GE visar vad man får sätta som max på en färdighet, dvs om man har 5 i fysik så får man inte sätta mer än 5 tärningar på någon färdighet.
Strid
I strid så tänker jag mig att anfallaren slår x antal tärningar för att skada, och försvararen slår för att, ja, inte bli skadad.
Nu har jag inte kommit fram till hur man ska slå skada eler hur man reagerar på skada, men det kommer att komma. Jag har en tanke att man även ska kunna ha rustning.
Uppgifter
Allt som man ska slå för, som inte är strid, är uppgifter (uppgifter kan även vara knep & knåp, men det är ju en annan sak). För att lyckas med en uppgift så måste man lyckas med ett visst antal tärningar. På normalt spelande så krävs det minst en, men om uppgiften är speciellt krävande så krävs fler.
(Har inte kommit på någon vettig tabell som kan visa hur man ska höja svårighetsgraden. Får kolla igenom DoD eller något och sno det)
Acessoarer
Acessoarer är saker som förbättrar ens färdigheter, dvs ger extra tärningar. Acessoarer följer inte maximum regeln som ges av GE, alltså så kan man köpa en acessoar för att ge fler tärningar i en färdighet som man redan har maxat. Acessoarer kan vara vapen.
Acessoarer kostar dubbla SP, alltså så måste man spendera två SP för att få 1 tärning.
EDIT: Ändrade stridsreglerna.