Nekromanti Trekant?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Vad händer om man istf fyrkanter eller hexagoner delar upp kartan i dnd/pathfinder/dylikt i trekanter?
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Som här?
det tar isf längre tid att resa norr/söder jämfört med öst/väst eftersom du varannan ruta måste "resa snett" för att förflytta dig en ruta.
Diagonalt däremot tar lika lång tid som öst/väst.
Sexkant känns mer "optimalt" eller vad man ska säga eftersom riktningen man tar inte påverkar restiden.

Edit: fixade länkfail
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Re: Trekant?http://www.rollspel.nu/forum/ubbthread

Notera att det där liknar hexagoner. Du förutsätter också att man flyttar sin markör från en sida till en angränsande sida. Man skulle istället kunna flytta från hörn till angränsande hörn.



Problem blir möjligtvis när det är hinder i vägen, då det går att ta ut vägen väldigt mycket och på så sätt komma förbi hindret utan problem.

/Han som inte förstår fascinationen med att ha exakt samma förflyttningslängd på ett rutbräde
 

Attachments

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Trekant?http://www.rollspel.nu/forum/ubbthread

Orite. Så kan man ju göra. Och då blir ju skillnaden mellan sexkant och trekant enbart visuell.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Re: Trekant?http://www.rollspel.nu/forum/ubbthread

Det kan ju vara en fördel att det finns två typer av angränsning - genom hörn och via sida. Hexagoner finns bara angränsning sida mot sida.

Man kan tänka sig (närstrid på ett figurbräde) att man bara får anfalla fiender i rutor som angränsar via sida, men man får förflytta sig via både sidor och hörn. Kanske.
 
Top