Jag är nyfiken på om det finns några ihållande trender inom rollspel och spelande, vart dessa trender är på väg, eller om rollspel och spelande i stort sett har stagnerat. Både när det gäller svenska och utländska trender, mainstream och alternativa trender. Jag tycker det är relativt svårt att få en uppfattning om vad som faktiskt händer och vilken påverkan det får. Jag har fått för mig att de nyare versionerna av t ex D&D och Storyteller (mainstream spel) långsamt går mot något enklare och flexiblare regler. Men jag har varken läst dessa regler eller mycket om dem. Det kommer också ut en del (i mitt tycke) intressanta alternativa spel från t ex The Forge-folket, men hur länge dessa håller vet jag inte. Om folks sätt att spela överensstämmer med nya spel är också väldigt svårt att veta.
Kanske sprider sig rollspel i många vitt skiljda riktningar som jag föreställer mig att det mesta av modern kultur gör? Eller har D&D:s licensmodell eliminerat en massa nyskapande? Hur kommer rollspel och rollspelande att se ut om t ex fem år? Kort sagt, vad händer och var är vi på väg?
Kanske sprider sig rollspel i många vitt skiljda riktningar som jag föreställer mig att det mesta av modern kultur gör? Eller har D&D:s licensmodell eliminerat en massa nyskapande? Hur kommer rollspel och rollspelande att se ut om t ex fem år? Kort sagt, vad händer och var är vi på väg?