Nekromanti Tri-Stat dX

Herr Grönstedt

Swordsman
Laddade just ned Tri-Stat dX Core Rules.

Är det någon som har några erfarenheter av det? Lite intressant idé med skalbart regelsystem så att man byter tärning när man går från mänsklig nivå till posthuman eller superhuman.

Det finns några gratissystem därute som är lite mer kompletta än andra (Fuzion, D6, OpenQuest, Volt). De inbjuder till olika typer av spelande. Jag är lite nyfiken på vad Tri-stat inbjuder till.

Volt har jag i och för sig inte heller någon direkt erfarenhet av...

Krille

Super Moderator
MattiasArvola said:
Det finns några gratissystem därute som är lite mer kompletta än andra (Fuzion, D6, OpenQuest, Volt). De inbjuder till olika typer av spelande. Jag är lite nyfiken på vad Tri-stat inbjuder till.
Tri-stat inbjuder till minmaxande. Det är väldigt mycket options och väldigt mycket som kan tweakas, lite på samma sätt som GURPS. Så resultatet blir läskigt mycket tweakande och minmaxande för att få en så bra gubbe som möjligt till en viss poängbudget.

Storuggla

Champion
Jag vet inte om det är omarbetat från första versionen av Tristat, men där fanns det underligheter som att elefanter var bättre på att smyga än möss.

Storuggla, är mest bekant med det från Tekumelutgåvan

Herr Grönstedt

Swordsman
Ah, så om man har en spelargrupp som fokuserar på att skapa intressanta karaktärer snarare än att minimaxa så borde det funka fint alltså. Är det någon som har några åsikter om hur spelet rullar under spelmöten? Något som glitchar, eller är det smidigt?

Krille

Super Moderator
MattiasArvola said:
Ah, så om man har en spelargrupp som fokuserar på att skapa intressanta karaktärer snarare än att minimaxa så borde det funka fint alltså.
Jag vet inte om det går. Sådana spelare tenderar att gå totalt bonkers på all sifferhantering och räknande typ en tredjedel in på rollpersonsskapandet, även om de bara försöker skapa en gubbe utan att minmaxa. Sen kastar de TriStat i papperskorgen och återgår till World of Darkness.

Tristat är extremt krunchigt när man gör gubbar. Man måste uppskatta det för att komma nån vart. Vill man få en fungerande och till spelvärlden balanserad gubbe så bör man också vara minmaxare.

När det väl är gjort, två spelmöten senare, så flyter det rätt fint.