Deodanders
Syntaldicus Nomenclatus
- Joined
- 24 Nov 2005
- Messages
- 637
Jag har, när jag spelat The Shadow of Yesterday, upplevt två Buy Offs av Keys, men bara som andra spelare har gjort. Fast egentligen är det fel att säga så för det finns inget "bara" över det, det är något av det fränaste jag varit med om vid ett spelbord, båda gångerna. Det är sådant jag spelar för att uppleva.
Som nu senast. Vi är fyra spelmöten in i vår Tribe 8 TSOY-kampanj Exodus. Det är jag, Jonas och Hans som spelar. Jonas är spelledare.
Hans spelar Domino, en komplex karaktär som ständigt balanserar på gränsen till vansinnigt våld och självdestruktivitet. Samtidigt så anar man att det finns andra känslor inom honom, godhet och ledaregenskaper, men när de dyker upp så ser han till att sabba det, ofta ganska spektakulärt. Hans drar sig inte för att spela honom osympatisk, och det, just i kombination med de skymtande försonande dragen, gör det modigt.
Men i onsdags förra veckan så var det draget till sin spets. Domino har Key of the Tough Guy, Key of the Masochist och sedan ett spelmöte tillbaka även Key of Love för Jemima, krigarkvinnan som han en gång, i fångenskap hos Z'bri (settingens demoner och bad guys), tvingats våldta och som han i första spelmötet stack en kniv i ryggen på. Relationen mellan Jemima och Dom är en kokande kraftmätning. Ingen av dem vill vika sig och visa sig svag för den andre. Mellan dem står deras gemensamma barn, och i spel har det här i grund och botten varit en otäck och gripande vårdnadstvist. Som medspelare växlar jag mellan att kisa mellan fingrarna, fasar för hur det ska utveckla sig och slänger Gift Dice på konfliktelden.
Spelmöte 3 slutade med att Dom och Jemima nådde ett slags samförstånd och Dom tog Key of Love. Han lovade också min karaktär Pandora att stå vid hennes sida när uttåget ur de Fallnas Stad startar, med henne som ledare.
Nu sviker han det löftet när en representant från Jackers, en grupp som Domino delar trosgrund med, dyker upp och vill ha honom på sin sida. Efrata, kvinnan från Jackers, är ännu en mycket bra SLP från Jonas sida. Helt klart skapad för att trycka så hårt det bara går på Dominos ovilja att vika sig för starka kvinnor. Och mycket riktigt försöker Hans senare få Domino att ta över ledarskapet av Jackers-gruppen. Vad som egentligen står på spel är dock värre än så; han vill avstyra, och helst slippa utföra, ett attentat på Pandora. Men han får spö. Hans tar det till Bringing down the Pain. Och Pain blir brought down. Domino får spö, så mycket spö.
Hans bestämmer sig för att ge sig. Domino ger sig. För första gången någonsin backar han från en strid. Han har fått nog. Han är trött på att ständigt ta stryk och ge stryk för att bevisa något, för att stänga ute sina riktiga känslor, för att straffa sig själv.
Allt det här snackar vi om medan Hans överväger hur han ska ta Dom vidare i spelet efter det här. Hur han som spelare vill fortsätta och vad det här betyder i historien. Kanske vad det betyder för oss som spelare.
Så köper han loss Key of the Tough Guy och Key of the Masochist och i flera dagar efteråt kan jag inte sluta tänka på det.
(Den här spelrapporten är korspostad med A Game of You.)
Som nu senast. Vi är fyra spelmöten in i vår Tribe 8 TSOY-kampanj Exodus. Det är jag, Jonas och Hans som spelar. Jonas är spelledare.
Hans spelar Domino, en komplex karaktär som ständigt balanserar på gränsen till vansinnigt våld och självdestruktivitet. Samtidigt så anar man att det finns andra känslor inom honom, godhet och ledaregenskaper, men när de dyker upp så ser han till att sabba det, ofta ganska spektakulärt. Hans drar sig inte för att spela honom osympatisk, och det, just i kombination med de skymtande försonande dragen, gör det modigt.
Men i onsdags förra veckan så var det draget till sin spets. Domino har Key of the Tough Guy, Key of the Masochist och sedan ett spelmöte tillbaka även Key of Love för Jemima, krigarkvinnan som han en gång, i fångenskap hos Z'bri (settingens demoner och bad guys), tvingats våldta och som han i första spelmötet stack en kniv i ryggen på. Relationen mellan Jemima och Dom är en kokande kraftmätning. Ingen av dem vill vika sig och visa sig svag för den andre. Mellan dem står deras gemensamma barn, och i spel har det här i grund och botten varit en otäck och gripande vårdnadstvist. Som medspelare växlar jag mellan att kisa mellan fingrarna, fasar för hur det ska utveckla sig och slänger Gift Dice på konfliktelden.
Spelmöte 3 slutade med att Dom och Jemima nådde ett slags samförstånd och Dom tog Key of Love. Han lovade också min karaktär Pandora att stå vid hennes sida när uttåget ur de Fallnas Stad startar, med henne som ledare.
Nu sviker han det löftet när en representant från Jackers, en grupp som Domino delar trosgrund med, dyker upp och vill ha honom på sin sida. Efrata, kvinnan från Jackers, är ännu en mycket bra SLP från Jonas sida. Helt klart skapad för att trycka så hårt det bara går på Dominos ovilja att vika sig för starka kvinnor. Och mycket riktigt försöker Hans senare få Domino att ta över ledarskapet av Jackers-gruppen. Vad som egentligen står på spel är dock värre än så; han vill avstyra, och helst slippa utföra, ett attentat på Pandora. Men han får spö. Hans tar det till Bringing down the Pain. Och Pain blir brought down. Domino får spö, så mycket spö.
Hans bestämmer sig för att ge sig. Domino ger sig. För första gången någonsin backar han från en strid. Han har fått nog. Han är trött på att ständigt ta stryk och ge stryk för att bevisa något, för att stänga ute sina riktiga känslor, för att straffa sig själv.
Allt det här snackar vi om medan Hans överväger hur han ska ta Dom vidare i spelet efter det här. Hur han som spelare vill fortsätta och vad det här betyder i historien. Kanske vad det betyder för oss som spelare.
Så köper han loss Key of the Tough Guy och Key of the Masochist och i flera dagar efteråt kan jag inte sluta tänka på det.
(Den här spelrapporten är korspostad med A Game of You.)