God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,529
HJÄRNSPÖKEN - Ett spel om socialtarbete:
Ni är de enda socialarbetarna i en liten kommun i norra Sverige som heter Öddinge. Ni måste hantera alla ärenden oavsett om de handlar om äldre som behöver komma till ett särskilt boende, personer med missbruksproblem eller orosanmälningar om att barn blir misshandlade.
Huvud stats: (Fördela 5 tärningar. Minimum är 1 i en stat)
Byråkrati: Används för att skriva saker, navigera lagstiftning och att göra de praktiska delarna av ditt arbete.
Socialtarbete: Används för att prata med brukare och för att hjälpa dem.
Politik: Används för att prata med andra professionella, politiker och för att få göra ditt arbete utan att skaffa fiender.
Derivata stats:
Livspoäng: Är lika med din byråkrati gånger 2. När dessa är slut är du utbränd (om du rullar 1-4 på 1d6) eller så slutar du ditt jobb (5-6 på 1d6). Du får tillbaks en livspoäng i början av varje vecka.
Tjänster: Är din förmåga att få ärenden att försvinna utan att behöva lösa dem. Du har lika många som din politk i början av spelet och kan aldrig få mer än så många. Du får tillbaks 1 tjänst per vecka.
Att spela spelet:
Varje vecka får du in 2d6 ärenden som du behöver lösa. Varje ärende du inte löser kommer rulla vidare till nästa vecka. Varje olöst fall du har vid slutet av en vecka kostar dig 1 livspoäng.
Du har 12 tärningar att spendera på de fall du har. Du rullar de fördelade tärningarna plus dina Socialtarbete tärningar. 5or och 6or är framgångar. För att lösa ett fall tillfälligt måste du rulla en framgång. För att lösa fallet på ett bra sätt för brukaren behöver du rulla 3 framgångar. För att lösa problemet permanent på ett fantastiskt sätt för brukaren krävs 5 framgångar.
Spelledaren kommer skapa fall involverande minst en brukare och en anhörig och man kommer spela ut en scen per fall socialarbetarna försöker lösa efter man rullat för hur bra det går att lösa fallet. Ingen scen får någonsin vara mer än 5 minuter! Använd en klocka!
Socialarbetaren kan om hon misslyckad med en rullning på ett fall rulla om ifall hon tar 1 Trauma poäng. Trauma sänker permanent socialarbetarens Livspoäng.
1 fall på 50 (rullas slumpvis av spelledaren) är en Fasa. Fasor upptäcks inte förrän tärningar blivit fördelade för att lösa dem. De går ej att lösa och att försöka göra det orsakar 1 Trauma automatiskt. Dessa kan endast undvikas med hjälp av tjänster, spenderas en tjänst flyttas fallet till en annan socialarbetare. Spelledaren uppmanas att göra scener involverande Fasor mardrömslika upplevelser och att ge spelare säkerhetsord för att avbryta dem.
1 fall på 50 är ett Media fall. Media fall upptäcks inte förrän tärningar blivit fördelade för att lösa dem. Stöter man på ett Media fall förlorar man alla sina tjänster.
Andra scener: Socialarbetare kan spendera en tärning för att göra något utanför systemet. Detta är alltid meningslöst. Scener kan också kastas på spelare av spelledaren, dessa följer inte reglerna för andra scener men får inte heller de vara mer än 5 minuter långa.
När slutar spelet?:
När alla har slutat eller blivit utbrända. Ni kan sätta upp en viss mängd veckor man skall spela igenom för att ”vinna”. Det vore väll gulligt.
Att skriva fall:
Det är viktigt att alla dina fall är realistiska. Gör lite research för att hitta riktiga ärenden att vrida lite och använda som fall i spelet. Här nedan följer några exempel som alla bygger på verkliga ärenden.
Exempelfall:
Gabriel Crusenstolpe, 35 år gammal. - Riskerar att hamna på gatan då han har slagit sin flickvän (Camilla Axelsson) som kastat ut honom. Gabriel är ensamstående utan barn och är ett flyktingärende så kommunen kan inte hjälpa honom med en bostad. Flickvännen har ett barn på 3 år (Malin Axelsson) som far illa ifall våld förekommer i hemmet. Gabriel har också ett missbruksproblem med narkotika.
Trigger Warning!
Exempelfasa:
Lina Ström, 8 år. - Linas föräldrar Jonas och My har uppfostrat henne utan språk så att hon aldrig skall kunna tala med socialtjänsten eller polisen. De ger henne husdjur i form av katter som hon bryr sig om. Om föräldrarna är missnöjda med Lina, av verkliga eller inbilade anledningar, torterar eller dödar de djuren framför Lina. Föräldrarna har också varit extremt våldsamma mot Lina. Föräldrarna har problem med utvecklingsstörningar, psykisk ohälsa och missbruk.
Exempel media fall:
Karl Olle, 87 år. - Karl Olle är alldeles för frisk och självständig för att beviljas plats på boende. Men han vill ha den platsen, är gammal kommunpolitiker och är beredd att ljuga för pressen för att få socialtjänsten att se dålig ut.
Ni är de enda socialarbetarna i en liten kommun i norra Sverige som heter Öddinge. Ni måste hantera alla ärenden oavsett om de handlar om äldre som behöver komma till ett särskilt boende, personer med missbruksproblem eller orosanmälningar om att barn blir misshandlade.
Huvud stats: (Fördela 5 tärningar. Minimum är 1 i en stat)
Byråkrati: Används för att skriva saker, navigera lagstiftning och att göra de praktiska delarna av ditt arbete.
Socialtarbete: Används för att prata med brukare och för att hjälpa dem.
Politik: Används för att prata med andra professionella, politiker och för att få göra ditt arbete utan att skaffa fiender.
Derivata stats:
Livspoäng: Är lika med din byråkrati gånger 2. När dessa är slut är du utbränd (om du rullar 1-4 på 1d6) eller så slutar du ditt jobb (5-6 på 1d6). Du får tillbaks en livspoäng i början av varje vecka.
Tjänster: Är din förmåga att få ärenden att försvinna utan att behöva lösa dem. Du har lika många som din politk i början av spelet och kan aldrig få mer än så många. Du får tillbaks 1 tjänst per vecka.
Att spela spelet:
Varje vecka får du in 2d6 ärenden som du behöver lösa. Varje ärende du inte löser kommer rulla vidare till nästa vecka. Varje olöst fall du har vid slutet av en vecka kostar dig 1 livspoäng.
Du har 12 tärningar att spendera på de fall du har. Du rullar de fördelade tärningarna plus dina Socialtarbete tärningar. 5or och 6or är framgångar. För att lösa ett fall tillfälligt måste du rulla en framgång. För att lösa fallet på ett bra sätt för brukaren behöver du rulla 3 framgångar. För att lösa problemet permanent på ett fantastiskt sätt för brukaren krävs 5 framgångar.
Spelledaren kommer skapa fall involverande minst en brukare och en anhörig och man kommer spela ut en scen per fall socialarbetarna försöker lösa efter man rullat för hur bra det går att lösa fallet. Ingen scen får någonsin vara mer än 5 minuter! Använd en klocka!
Socialarbetaren kan om hon misslyckad med en rullning på ett fall rulla om ifall hon tar 1 Trauma poäng. Trauma sänker permanent socialarbetarens Livspoäng.
1 fall på 50 (rullas slumpvis av spelledaren) är en Fasa. Fasor upptäcks inte förrän tärningar blivit fördelade för att lösa dem. De går ej att lösa och att försöka göra det orsakar 1 Trauma automatiskt. Dessa kan endast undvikas med hjälp av tjänster, spenderas en tjänst flyttas fallet till en annan socialarbetare. Spelledaren uppmanas att göra scener involverande Fasor mardrömslika upplevelser och att ge spelare säkerhetsord för att avbryta dem.
1 fall på 50 är ett Media fall. Media fall upptäcks inte förrän tärningar blivit fördelade för att lösa dem. Stöter man på ett Media fall förlorar man alla sina tjänster.
Andra scener: Socialarbetare kan spendera en tärning för att göra något utanför systemet. Detta är alltid meningslöst. Scener kan också kastas på spelare av spelledaren, dessa följer inte reglerna för andra scener men får inte heller de vara mer än 5 minuter långa.
När slutar spelet?:
När alla har slutat eller blivit utbrända. Ni kan sätta upp en viss mängd veckor man skall spela igenom för att ”vinna”. Det vore väll gulligt.
Att skriva fall:
Det är viktigt att alla dina fall är realistiska. Gör lite research för att hitta riktiga ärenden att vrida lite och använda som fall i spelet. Här nedan följer några exempel som alla bygger på verkliga ärenden.
Exempelfall:
Gabriel Crusenstolpe, 35 år gammal. - Riskerar att hamna på gatan då han har slagit sin flickvän (Camilla Axelsson) som kastat ut honom. Gabriel är ensamstående utan barn och är ett flyktingärende så kommunen kan inte hjälpa honom med en bostad. Flickvännen har ett barn på 3 år (Malin Axelsson) som far illa ifall våld förekommer i hemmet. Gabriel har också ett missbruksproblem med narkotika.
Trigger Warning!
Exempelfasa:
Lina Ström, 8 år. - Linas föräldrar Jonas och My har uppfostrat henne utan språk så att hon aldrig skall kunna tala med socialtjänsten eller polisen. De ger henne husdjur i form av katter som hon bryr sig om. Om föräldrarna är missnöjda med Lina, av verkliga eller inbilade anledningar, torterar eller dödar de djuren framför Lina. Föräldrarna har också varit extremt våldsamma mot Lina. Föräldrarna har problem med utvecklingsstörningar, psykisk ohälsa och missbruk.
Exempel media fall:
Karl Olle, 87 år. - Karl Olle är alldeles för frisk och självständig för att beviljas plats på boende. Men han vill ha den platsen, är gammal kommunpolitiker och är beredd att ljuga för pressen för att få socialtjänsten att se dålig ut.