Nekromanti Trist sanning

Gordeg

Hero
Tack för länken.

Fast sådan här information ändrar ju inte på ninjorna i rollspelsvärlden, vi har väl egentligen alltid vetat att förmågorna och teknikerna är överdrivna på ett lite corny sätt. Ninjor är fortfarande en suverän ingrediens.

En kompis funderade på att nostalgi-spelleda Drakar & Demoner Samuraj med oss. Jag gav honom då följande förslag på spelgrupp:

* Soldat, som i själva verket är en förklädd ninja!
* Lärd man, som i själva verket är en förklädd ninja av en annan klan och är bevarare av sin ninjaklans alla ninjahemligheter, nedtecknade i forntiden på särskilda ninjascrolls.
* Samuraj, som i själva verket är en ninja som låtsas vara samuraj och kan kombinera ninjans och samurajens stridstekniker.
* Magiker som i princip bara är en ninja med spellcasting.
* Präst som söker upplysning i Zen-Ninjutsu för att kunna bli en av de legendariska Vita Ninjorna.

Osv.
Alla tillhör självklart olika ninjaklaner som inte alls tycker om varandra men deras ninjaheder tvingar dem till en bräcklig vapenvila sinsemellan.
Var ärliga nu. Finns det verkligen någon som kan motstå en riktig ninjakampanj?

Gordeg

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Om jag hade spellett den där kampanjen hade jag gjort en crossover med alvboken till DoD -91. Spelgruppen hade innehållit minst en var av dödsbringare(/ninja) och dödsdansare(/ninja), och alla hade sett ut som om de flytt från Håkan Ackegårds mest porriga fantasydrömmar och nyttjat feta stridskonster och ninja-to i galvorn. Jag vet åtminstone en grupp spelare som skulle ha älskat det.

Saxifrage

Hero
Fast sådan här information ändrar ju inte på ninjorna i rollspelsvärlden, vi har väl egentligen alltid vetat att förmågorna och teknikerna är överdrivna på ett lite corny sätt. Ninjor är fortfarande en suverän ingrediens.

Jovisst, fast det är alltid kul att slå "culture gamers" i huvudet med att de inte är historiskt korrekta...

Alvninjor regerar.

Dimfrost

Special Circumstances
Det här bevisar alltså att ninjorna nu har nått historisk osynlighet: med sina konster har de lyckats övertyga världen om att de inte existerar, och kan fortsätta sina planer på världsherravälde (och kämpa mot snömännen, lemurierna och McDonalds) helt ostörda. :gremlaugh:

/Dimfrost

Gordeg

Hero
Ja, den gamla alvmodulen passar ypperligt. Den innehöll ju förutom diverse skogsninjayrken även massor av alvspecifik utrustning som bara var bättre än det som fanns på tidigare utrustningslistor.

Till exempel gjorde alvvapnen lika mycket skada som konventionella tillhyggen, men de hade lägre styrkekrav. Och jag tror att jag nämnt alvpennorna och alvpergamenten tidigare. De skrivdonen var så inspirerande att dikter och annat man författade på dem blev bättre än om man skrivit ned dem på vanligt pergament.

Allt detta är helt i ninjakampanjens anda! Man byter bara ut prefixet alv- mot prefixet ninja- så har man massor av ninjautrustning! Alvsvärd blir ninjasvärd, alvkåpor blir ninjakåpor osv.

Gordeg

Gordeg

Hero
ninjaheder!

Se 80-talets ninjafilmer för att hitta korrekta fakta om denna företeelse. De brukade handla om en eller några få goda ninjor som slogs mot onda ninjor.

De goda ninjorna hade ninjaheder, de onda ninjorna var bara onda, anonyma och oftast väldigt många.

Gordeg

walium

Ganska töntig, faktiskt
Fast den där myten...

...och diverse andra om hur det gick till i det forna Japan, har väl redan spräckts i flera trådar sedan tidigare? Jag vet i alla fall att vi arbetar ganska hårt för att dölja vår existens för omvärlden.

Gordeg

Hero
Re: Fast den där myten...

När verklighetens ninjor kommer på tal på webbforum och liknande dyker det förr eller senare alltid upp någon som kan avvisa myten om de svarta helkroppspyjamasarna mm, men ofta visar det sig vara någon som tränar ninjutsu eller taijustsu eller liknande modern ninjagrej, och istället har nya myter i bakfickan.

Gordeg

Leon

Leo carcion
Precis. Faktum är att just att man inte ser några historiska spår av ninjorna är ett _bevis_ på att de finns, och är skickligare på sina ninjakonster än någon anat.

Krille

Super Moderator
Re: Fast den där myten...

"När verklighetens ninjor kommer på tal på webbforum och liknande dyker det förr eller senare alltid upp någon som kan avvisa myten om de svarta helkroppspyjamasarna mm, men ofta visar det sig vara någon som tränar ninjutsu eller taijustsu eller liknande modern ninjagrej, och istället har nya myter i bakfickan."

Vänj dig. Stridskonster har väldigt stora likheter med fundamentalistisk monoteism: varje given stridskonst är äldst, bäst, finast, mest ursprunglig och mest filosofisk och alla som tillhör någon annan stridskonst är otrogna hundar som förtjänar att bli halshuggna i knäskålarna tills de dör. Det gäller förstås även ninjor, fast ninjor är ninjaälst, ninjabäst, ninjafinast, ninjaursprungligast och ninjafilosofiskast.