Nekromanti Triton-mekanurger?

Nightowl

Champion
Här har jag i min enfald trott att bara människor kan födas med mekanurgisk perception, och att bara termalier har utvecklat magin/vetenskapen mekanurgi, men det första verkar inte stämma.

I inledningstexten till mekanurgikapitlet sägs nämligen att "alla antropomorfarter kan bli mekanurger". Jassåjaha.

Vad har jag nu fått min villfarelse ifrån, eller hade jag rätt och den där kommentaren är en miss? I så fall är mekanurgisk perception mer spridd bland sapienterna än mental perception, som mig veterligen enbart kan innehas av människor och fauner...

Nightowl, mer förvirrad än vanligt

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

hatten

Swashbuckler
själv tycker jag nog att alla raser bör kunna bli Mekanurger, eller vad de andra typerna av Urger är för något...

Det som hindrar är socialstigma och samhällstruktur..
vissa arter och raser har en sådan samhällstruktur som aktivt hindrar deras medfödda magiska förmågor att stiga fram till ytan specielt Kentaurer, Minotaurer och även Tritoner har i viss mån sådana samhälle....

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Rosen

Myrmidon
<I>själv tycker jag nog att alla raser bör kunna bli Mekanurger, eller vad de andra typerna av Urger är för något...</I>

"Du kommer in i ett rum på 3x3m, där står en Urg som vaktar en skattkista." (-:

--
Åke

Nightowl

Champion
"Vissa arter och raser har en sådan samhällstruktur som aktivt hindrar deras medfödda magiska förmågor att stiga fram till ytan specielt Kentaurer, Minotaurer och även Tritoner har i viss mån sådana samhälle...."
Jo, men mekanurgisk perception är en just en MEDFÖDD förmåga. Dessutom respekterar alla dessa samhällen hantverkare (notera bl a minotaurernas praktiskt inriktade intelligens, som på sitt sätt är bättre än människans) så varför en naturlig talang som gör en till en överjävligt bra hantverkare skulle _hämmas_ hos dem förstår jag inte riktigt.

Att bara termalier "brukar" bli mekanurger kan jag dock förstå, eftersom jag anser att den mekanurgiska "vetenskapen" som sådan kräver en viss teknologisk nivå som saknas annat än i Vidonia. Men mekanurg och ha MEP/m är två olika saker.

Vad det gällde var att jag förut fått intrycket att andra sapienter inte kunde få MEP/m över huvud taget, att det var människans speciella förmåga. (Notera att det finns människor med MEP/m åtminstone i Zagrosia och Digerveden, fastän de inte behärskar magiformen mekanurgi.)

Nu verkar dock reglerna säga något annat, så jag undrar hur det fungerar.

Nightowl, som kunde ha mailat Anders direkt, men tänkte det kunde vara intressant offentligt...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!