Nekromanti Troberg börjar bli sur

Troberg

Sinister eater
Jag tycker mig se en trend i betygen på trådarna.

Det är någon som ganska konsekvent sätter ettor på trådar i tid och otid. Det händer mig väldigt ofta (vilket inte märks så mycket eftersom jag kompenserar med att ge mina trådar en femma) men det drabbar också de som inte förtjänar det.

För några veckor sedan hade i princip alla aktuella trådar på DoD-forumet ettor, trots att de inte alls var dåliga. Sådant ser väldigt tråkigt ut och är taskigt mot de som faktiskt försöker vara sansade (och mot mig).

Det är dålig stil och det är taskigt. Ge gärna ettor när folk förtjänar det, men dela inte ut dem på kul, för det är inte kul.

Tänk själv om ni skriver ert första inlägg på ett forum, ett seriöst inlägg som ni tänkt mycket på och sedan sätter någon en etta på det utan anledning. Hur stor tror ni chansen är att den nykomlingen stannar?

Jag tycker att det hör till god ton att man åtminstone skriver ett inlägg och påtalar vad som är fel när man sätter en etta.

Skärpning!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Bra rutet, broder!

Jo, jag har också sätt att trådar som förtjänar bra betyg (alternativt inget betyg alls) ofta får ettor. Jag brukar, precis som troberg, kompensera de med dåligt betyg genom att ge dem femmor, men det är iaf fruktansvärt dålig stil att bara sätta ettor för ettornas skull.

När jag sätter betyg så sätter jag endast på de jag tycker är bra och då får de femmor. Om jag mot förmodan skulle sätta ettor så är det på trådar som "kelatar forum nuuuu!!" eller "www.enoviktiglänk.nu".

Så ta och tänk över innan ni betygsätter.

Rising

Vila i frid
Ärligt talat, känns inte en stjärna bättre än ingen alls? Så var iofs inte systemet tänkt i början, men eftersom det utdelas så få betyg till trådar så är en stjärna idag i vart fall bättre än ingen alls. Det ser ju fint ut bland alla trådar utan några stjärnor överhuvudtaget.

Men framförallt vill man ju ha svar. Det är när man skriver inlägg som ingen svarar på som man känner sig lite nedbruten. (Förresten, kan passa på och tacka dig för det där inlägget med flygplanen. Jag kom inte på något att skriva, men det var cool läsning)

Jag tycker det är lite jobbigt med alla femmor överallt eftersom det fuckar upp "Top 10 betygsatta trådar" på info-sidan. Istället för bra, populära inlägg, så kommer det en massa miffo-inlägg från någon som tycker att hans egna trådar alltid är värda full pott. Så jag brukar gå in och ge dem en 3:a-4:a. Om de ska ta sig upp så får de kämpa och skaffa sig fler betyg.

Jag ger annars bara bra betyg åt trådar jag hittar på de rollspelsspecifika forumen (DoD, Eon, Western, m.m.) som jag vill att alla ska få ta del av. Där funkar "Top 10 Betygsatta trådar" rätt bra (eller, nej, det funkar inte alls, men jag har en vision om det ska funka på det viset) då man kan uppmärksamma bra inlägg på forum man inte normalt besöker.

/Riz

Johan K

Gammal & dryg
Medhåll !

Kan ju inte annat än att hålla med dig ! Det är ju lite lätt trist att man sätter ett taskigt betyg bara för att man kan göra det..
Förövrigt så försöker jag läsa alla inlägg, oavsett vilket betyg tråden har.

Troberg

Sinister eater
Re: Medhåll !

Förövrigt så försöker jag läsa alla inlägg, oavsett vilket betyg tråden har.
Jo, om inte annat vill man bli av med rödmarkeringen...

Sodivra

Champion
Iallafall till din tråd så vet jag att två satte ettor för att dom tyckte att "3" passade bättre som betyg än "5".

Tråkig stil, ifall man tycker en tråd förtjänar 3 så ska man ge den 3 också. Att andra tycker annorlunda är något man får acceptera.

Troberg

Sinister eater
Ärligt talat, känns inte en stjärna bättre än ingen alls? Så var iofs inte systemet tänkt i början, men eftersom det utdelas så få betyg till trådar så är en stjärna idag i vart fall bättre än ingen alls. Det ser ju fint ut bland alla trådar utan några stjärnor överhuvudtaget.
Njä, jag betvivlar att någon sätter en etta för att de tycker att något är bra. Ettor sätts när man vill poängtera dåligheten i något.

Det är åtminstone vad jag tror, men jag sätter inte ettor, så jag är inte säker.

Men framförallt vill man ju ha svar. Det är när man skriver inlägg som ingen svarar på som man känner sig lite nedbruten.
Det är rätt så irriterande om man nästan varje gång man startar en tråd har en etta inom några timmar. Så dålig är inte mina trådar, alltså är det bara någon som jävlas vilket retar mig mer än att få ett dåligt betyg. Titta hur många av mina trådar som har två röster, en etta och en femma (min), så förstår ni vad jag menar. Har de fler röster så är det oftast en etta bland dem.

Förresten, kan passa på och tacka dig för det där inlägget med flygplanen. Jag kom inte på något att skriva, men det var cool läsning
Japp, det är en inspirerande site. Hade de fått en femtedel av de konstruktionerna i luften hade kriget slutat annorlunda. Men det är häftiga maskiner!

Troberg

Sinister eater
Iallafall till din tråd så vet jag att två satte ettor för att dom tyckte att "3" passade bättre som betyg än "5".
Det stör mig inte. Tycker de att en tråd har fått för högt betyg så får de sätta ett lågt betyg.

Det som stör mig är när man konsekvent får en etta av någon. Två tredjedelar av mina trådar har en etta som inte motiveras (och detta sedan betygssystemet infördes...).

Man börjar undra vem som jag har lyckats pissa av så mycket och varför han/hon inte kan säga det rakt ut.

Mig stör det inte så mycket. Jag tror på grundprincipen om internet: "If you don't piss off at least one person every day, you're not using it right.". Mina inlägg står för sig själv, med eller utan ettor.

Det som stör mig är när det händer som hände på DoD-forumet, där någon gick genom alla aktuella inlägg och gav dem ettor rakt av. Det är taskigt mot de som skrivit inläggen och det får forumet att se dåligt ut.

Rising

Vila i frid
"Njä, jag betvivlar att någon sätter en etta för att de tycker att något är bra. Ettor sätts när man vill poängtera dåligheten i något."

Jo, men någon har ju brytt sig om vad man skrivit tillräckligt mycket för att opponera sig mot det. Det är ju på många sätt bättre än "jag håller med", för vilken idiot som helst kan ju klappa folk medhårs, men det krävs lite finess att uppröra med stil.

Oavsett vad folk har haft för intention så tycker jag en ensam stjärna på ett inlägg är ballare än ett tomt inlägg som inte har fått något svar och inga kommentarer.

"Titta hur många av mina trådar som har två röster, en etta och en femma (min), så förstår ni vad jag menar."

Ett tips kan ju vara att sluta ge dina egna trådar en femma. Om någon skulle spela en låt för mig och sedan säga "för fan vad bra jag är, eller hur, absolut toppklass, så bra som man kan vara, eller hur? Visst är jag absolut toppbästmax, va? Absolut så bra som man kan vara, va? Va? Va? Vill du ha min senaste skiva? Va? Va?" Så är det nog lätt hänt att jag slår bakut och säger "nä, hellre dricker jag vattenblandat bajs genom ett smutsigt sugrör".

Om jag egentligen tycker något är "ok" och får höra någon säga att det är absolut "bäst", då kan jag nämligen börja säga att det är "kasst" istället. Tills man fått lite distans till det hela.

Allra helst skulle jag vilja ha ett betygsystem som gjorde att alla inlägg började på en ensam stjärna. Om man sätter en femma så får man alltså tre stjärnor i genomsnitt, och det krävs ganska många röster innan någon får en hel femma.

Det vore bra, eftersom man då direkt kunde se att en tråd med högt betyg var något som många gillat, och om någon snubbe gav toppbetyg på alla sina egna inlägg så skulle det ändå inte betyda så mycket i slutändan. Dessutom skulle det inte gå att dissa folk genom att ge dem en enda stjärna bara för att djävlas.

"Japp, det är en inspirerande site. Hade de fått en femtedel av de konstruktionerna i luften hade kriget slutat annorlunda. Men det är häftiga maskiner! "

Särskilt de assymetriska flygplanen fascinerade mig. De ser lixom inte ut att kunna flyga överhuvudtaget. Vad är det för en sjuk hjärna som hittar på något sådant, egentligen? Djäkligt snygga var de iaf.

/Rising

Troberg

Sinister eater
Det är ju på många sätt bättre än "jag håller med", för vilken idiot som helst kan ju klappa folk medhårs, men det krävs lite finess att uppröra med stil.
Jo, men hur mycket stil är det i en etta?

Om jag egentligen tycker något är "ok" och får höra någon säga att det är absolut "bäst", då kan jag nämligen börja säga att det är "kasst" istället. Tills man fått lite distans till det hela.
Jo, om det inte var så att min vana att sätta femmor på mina trådar är en reaktion på att de fick ettor, inte tvärtom.

Särskilt de assymetriska flygplanen fascinerade mig. De ser lixom inte ut att kunna flyga överhuvudtaget. Vad är det för en sjuk hjärna som hittar på något sådant, egentligen? Djäkligt snygga var de iaf.
Det sjukaste var att problemet med de assymetriska planen är att de är stabilare än vanliga plan, och därmed för tröga som jaktplan...

Min favorit är Blohm & Voss BV P.215, den har samma brutala charm som Tunnan (men blir ännu häftigare i och med att man flyttat ut stjärtpartiet i vingspetsarna), men med dubbla motorer och akterskytt. Kisa lite på sidovyn så tror man att det är en Tunnan!

Gardener

Champion
Måste tyvärr meddela att du inte har någon ondsint person efter dig, det är en hel hög. Ingen har gett dig mer än två ettor, om jag nu inte gjort något fel i sql-frågan, den blev lite klurig.

Men i övrigt håller jag med, det vore trevligt om folk kunde sätta det betyg de tycker att tråden är värd och inte försöka kompensera på något sätt.

Gardener

Champion
En möjlighet skulle kunna vara att ändra grafiken till en en radda med små prickar, som går från rött gradvis till grönt. Sen gör man 10 steg (alternativt 9) och sätter alla att börja på mitten. Så kan man ge plus eller minus till tråden istället.

Alternativt att man istället sänker så att man bara kan ge positivt eller negativt omdöme till tråden, dvs antingen tummen upp eller tummen ner.

Det skulle också vara möjligt att bara tillåta betygsättning när man skriver ett inlägg, så att man måste skriva något också. Fast det skulle innebära lite extra kodning.

Troberg

Sinister eater
Måste tyvärr meddela att du inte har någon ondsint person efter dig, det är en hel hög.
Skönt att veta.

Men i övrigt håller jag med, det vore trevligt om folk kunde sätta det betyg de tycker att tråden är värd och inte försöka kompensera på något sätt.
Jo, och framför allt inte gå genom ett forum och sätta ettor på en hel rad trådar!

Ackerfors

Alas, your rapids!
En möjlighet skulle kunna vara att ändra grafiken till en en radda med små prickar, som går från rött gradvis till grönt. Sen gör man 10 steg (alternativt 9) och sätter alla att börja på mitten. Så kan man ge plus eller minus till tråden istället.

Det skulle fungera... Frågan är om man inte skulle ha samma effekt som men stjärnorna... Att vissa (om någon) sätter 1 bara för sakens skull... Det problemet kommer man nog inte undan, tyvärr... :gremfrown:

Alternativt att man istället sänker så att man bara kan ge positivt eller negativt omdöme till tråden, dvs antingen tummen upp eller tummen ner.

Det skulle fungera, men samma sak gäller nog där, är jag rädd... Det kanske är svårt att komma undan det. Man skulle kunna sätta så att man inte ser betyget på forumen utan att man måste klicka in på inläggen men då försvinner lite (mycket) av vitsen med betygen (vilket den iaf gör om man inte betygsätter seriöst).

Det skulle också vara möjligt att bara tillåta betygsättning när man skriver ett inlägg, så att man måste skriva något också. Fast det skulle innebära lite extra kodning.

Bästa alternativet hittills men givetvis krångligast, eller? Det kanske går att kombinera att man på svarssidan kan välja "tumme upp" eller "tumme ner" för tråden. Frågan är om det blir krångel ifall man försöker rösta igen.

Troberg

Sinister eater

Eller så har man bara möjlighetet att ange "Bra tråd" och sedan räknar man hur många "Bra tråd" en tråd fått och visar det som en liten stapel eller bara en siffra.

Positivt och svårfuskat.

Gardener

Champion
Bästa alternativet hittills men givetvis krångligast, eller? Det kanske går att kombinera att man på svarssidan kan välja "tumme upp" eller "tumme ner" för tråden. Frågan är om det blir krångel ifall man försöker rösta igen.
Nej, inte direkt, det är bara att scriptet kollar om man röstat tidigare och då inte ger möjligheten att rösta. Det som är mest meck är att plocka bort röstningen från inläggssidorna, stänga av det vanliga röstscriptet och böka in röstningen i svarsscriptet istället. Inte svårt, men det blir en del filer att ändra. Jag är dock redo att göra det om folk tycker det ger ett tillräckligt stort mervärde till forumen.

Huruvida det ska vara ett, två, 5 eller tio alternativ vet jag inte... Att bara kunna ge en röst för "bra inlägg" så blir det svårt att beräkna stapeln. Antingen måste man ha vissa nivåer som ger olika många stjärnor (eller vad som nu skulle användas för visning), eller så måste det räknas ut dynamiskt beroende på antalet röster på övriga inlägg, och då blir det tokjobbigt för servern. Den tidigare ger dessutom problemet att det efter ett visst antal röster blir i stort sett meningslöst att rösta, förutom att man kan sortera efter antal.

Jag undrar om det inte funkar tillräckligt bra med möjligheten att ge tummen upp eller ner när man skriver ett inlägg (och bara kan göra det en gång, som nu). Att en gång kunna ge en tråd ett negativt betyg gör ju inte så stor skillnad, det räcker med att en annan ger den ett positivt betyg för att det ska vägas upp. Dock är ju frågan hur det skulle se ut i trådlistan, ska det vara stjärnor som nu som vägs efter hur många procent positiva respektive negativa betyg tråden fått. Så att om den inte fått nåt betyg är den tom, har den fått ett positivt är det fem stjärnor, har den fått ett bra och ett dåligt är det 3 stjärnor.

Ackerfors

Alas, your rapids!
download.com så har de "tumme"-system och där visas det med en procent och en ikon. Dvs <50% = tumme upp-ikon och >50% = tumme ner-ikon. Det borde väl funka?

Och jag tycker att det räcker med två alternativ.

[Edit]
Vad jag kunde hitta så fanns det ingen tumme ner ikon utan bara tumme upp och procent. My mistake...

Gardener

Champion
Jo, tänkte nämna samma site som exempel själv, men glömde bort det. Problemet är dock att jag inte vill ändra hur det funkar internt i databasen, därför vore det bra med något som går att applicera på x antal bilder beroende på ett värde i databasen.

En variant är att ha olikfärgade tummar och att procenten visas om man håller muspekaren över den kanske. Fast det skulle inte vara så supertydligt, man vet ju inte riktigt vad färgerna betyder. Går ju att behålla stjärnorna iofs, med procenten som visas på samma sätt. Kanske en tumme som är olika mycket fylld med färg, eller någon annan bild kanske då en tumme skulle kunna bli lite otydlig.

Tummen ner visas när man kollar på utförligare information om en fil, i listan visas dock bara tummen upp med procenten. Men de är ju beroende av varandra, så det spelar inte så stor roll, det är ju bara för att ha en extra tydlighet.

Rising

Vila i frid
"Jo, men hur mycket stil är det i en etta?"

Ettan får man av folk när man har upprört dem. Om man kan skriva bra inlägg och samtidigt få ettor så har man upprört med stil.

"Jo, om det inte var så att min vana att sätta femmor på mina trådar är en reaktion på att de fick ettor, inte tvärtom."

Är du säker på att du får ettor innan du har gett dina trådar femmor? I så fall har du ju någon som hatar dig på forumet! Hur häftigt är inte det? Någon lökig typ som inte kommer på något bättre sätt att uttrycka sitt missnöje mot dig än att ge dina trådar ett lågt betyg. Det är ju komiskt! Tror du någon av oss andra bryr oss om huruvida dina inlägg får en etta eller en femma? Vi läser ju allt du skriver ändå.

Det är en grej om dåliga betyg drabbar nykomlingar, för då är man lite känsligare angående sånt där, men nu när man rotat sig på forumet så bryr man sig ju inte på samma sätt. Du har ju i själva verket kommit lindrigt undan; några ettor, hur farligt är det egentligen? Då tror jag att Ymir har det värre där borta på Eon-forumet.

/Rising

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nu kan ju jag ha missförstått dig lite här, men går det inte att ha två bilder, en tumme upp och tumme ner. Är det fler + (eller vad man vill kalla det) så visar den tumme upp och fler - tumme ner, och sen, som du sa, procenten om man håller över?

Som sagt jag kan ha missförstått något... :gremcrazy: